جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 22.08.2023, 8:30

حضور گزینشی و نمایشی زنان در ورزشگاه سهند تبریز

بازی مقام‌های جمهوری اسلامی با فیفا ادامه دارد!


علی ولی‌اللهی / روزنامه اعتماد

بحث حضور زنان در ورزشگاه هرگز تمامی ندارد. انگار قرار نیست جایی مقامات ذی‌ربط تصمیم بگیرند نقطه‌ای بگذارند و بگویند تمام شد! انگار قرار است تا همیشه برای هر بازی یک داستان جدید سر هم شود و یک حاشیه جدید به وجود بیاید.

امروز ماجرای ورود زنان به استادیوم مربوط می‌شود به بازی تراکتور و شارجه امارات که قرار است در ورزشگاه سهند تبریز برگزار شود. این بازی از مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا است و برای تراکتور از اهمیت بسیاری برخوردار است.

قبلا گفته بودیم که با شروع لیگ امسال فدراسیون فوتبال ایران متعهد شده است که در تمامی بازی‌ها زنان به عنوان تماشاچی حضور داشته باشند. این الزام در بازی‌های بین‌المللی خیلی بیشتر است. به همین دلیل با وجود اینکه بازی تراکتور و پرسپولیس بدون حضور زنان برگزار شد، احتمال می‌رفت طلسم حضور زنان در ورزشگاه سهند تبریز در بازی مقابل شارجه شکسته شود اما گویا بین‌المللی بودن بازی و الزامات فیفا و ای‌اف‌سی هم نتوانست مقامات را راضی کند که مجوز ورود زنان به ورزشگاه را صادر کنند به همین دلیل هیات فوتبال آذربایجان شرقی طی یک خبر رسمی با صراحت اعلام کرد قرار است نمایشی از حضور زنان در استادیوم مقابل چشمان ناظرین ای‌اف‌سی به اجرا در بیاید تا مشکلی برای میزبانی‌های آینده سرخ‌های تبریز رقم نخورد. این متن خبر رسمی است که در سایت هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی آمده:

«همانطوری که قبلا به استحضار هواداران محترم، فهیم و پرشور باشگاه تراکتور رسانده شده بود مجدداً معروض می‌دارد کماکان این هیات پیگیر تکمیل آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای حضور بانوان بوده ولی به‌رغم تلاش‌های شبانه‌روزی شرایط لازم و کافی برای حضور بانوان در بازی تراکتور تبریز و الشارجه امارات مقدور نگردید.

لذا به لحاظ حساسیت برگزاری بازی‌های آسیایی و اینکه در میزبانی باشگاه تراکتور تبریز هیچ‌گونه خللی وارد نگردد مقرر گردید در این دیدار تنها پذیرای بانوان ورزشکار فوتبالی بوده تا تبعات سویی برای باشگاه میزبان نداشته باشد.»

به نظر می‌رسد این خبر در واکنش به بیانیه‌ای است که عده‌ای از هواداران تراکتور موسوم به تماشاچیان جایگاه در دو، سه روز گذشته به صورت گسترده منتشر کردند. در این بیانیه با انتقاد از رویکرد در نظر گرفته شده برای ورود زنان به استادیوم آمده است:

«از فصل‌های قبل بانوان پایتخت‌نشین و مرکزنشین اجازه ورود به ورزشگاه را دارند. این فصل قرار بر صدور اجازه برای ورود بانوان آذربایجانی به ورزشگاه شده بود که تا به امروز علاوه بر اینکه هیچ اقدام عملی نشده است، بنا بر اخبار جدید ورود بانوان گزینشی خواهد بود.»

در اینکه به مشکل خوردن ورود زنان به استادیوم قطعا به نهادهایی بالاتر از فدراسیون فوتبال و هیات فوتبال آذربایجان شرقی و باشگاه تراکتور برمی‌گردد شکی نیست اما گویا این نهادهای فوتبالی هم علاقه‌ای به حل شدن مشکل و پافشاری بر حقوق زنان و رعایت الزامات فیفا و ای‌اف‌سی ندارند. وگرنه با توجه به اینکه حضور تراکتور از چند ماه پیش در مسابقات آسیایی مسجل شده بود دست‌کم اقداماتی برای آنچه خودشان «زیرساخت حضور زنان» می‌نامند فراهم شده بود و حال که فراهم نشده یعنی اراده‌ای برای این مساله وجود نداشته است.

حضور گزینشی زنان در یادگار امام تبریز در بازی با شارجه هم به این شکل تفسیر می‌شود که فعلا این بازی به خیر بگذرد و برای بازی‌های آینده به موقع تصمیم دیگری اتخاذ می‌شود.

اما در مورد جدید اینکه خود هیات فوتبال آذربایجان شرقی بیانیه رسمی بدهد که حضور زنان در این بازی گزینشی و نمایشی است و صرفا برای فرار از محرومیت‌های احتمالی می‌تواند نقطه عطف این ماجرا باشد. در سال‌های گذشته در چندین نوبت زنان به صورت گزینشی و محدود در ورزشگاه‌ها حاضر شده بودند و همه هم می‌دانستند که این یک اقدام نمایشی برای دور زدن قوانین نهادهای بین‌المللی فوتبال است اما هیچگاه هیچ‌کدام از مقامات رسمی با صراحت از آن صحبت نکرده بودند.

با این حال در بازی پیش رو چنین وضعی پیش آمده و مشخص نیست با وجود رسانه‌ای شدن ماجرا چه وضعیتی برای تیم تراکتور و در سطح بالاتر فدراسیون فوتبال ایران رقم خواهد خورد.

دو تیم تراکتور و شارجه امارات در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا از ساعت 30: 19 امروز سه‌شنبه ۳۱ مرداد به مصاف هم می‌روند.

تا لحظه نگارش این گزارش تغییری در مسیر بلیت‌فروشی یا ورود زنان صورت نگرفته است. تنها باشگاه تراکتور در بیانیه‌ای از هواداران خواسته است از هرگونه «ناهنجاری» بپرهیزند و تنها با خرید بلیت در ورزشگاه حضور پیدا کنند.

در این بیانیه آمده است: براساس پروتکل کنفدراسیون فوتبال آسیا و توصیه جدی ناظر اعزامی AFC، هیچ فردی بدون تهیه بلیت نمی‌تواند در دیدار با الشارجه وارد ورزشگاه شود و در همین راستا افراد ویژه‌ای برای کنترل بلیت، مامور شده‌اند. چون تعداد تماشاگران باید با آمار بلیت‌های فروخته‌شده یکسان باشد. به همین منظور مجددا از هواداران تقاضا می‌شود برای تماشای این دیدار، حتما بلیت الکترونیکی از سامانه معرفی شده، تهیه کنند.

براساس تاکیدات افسر امنیتی AFC نیز در حاشیه بازدید از ورزشگاه سهند تبریز، استفاده از لیزر و دودزا، پرتاب اشیا و هر گونه ناهنجاری به کنفدراسیون فوتبال آسیا گزارش خواهد شد و این موضوع می‌تواند میزبانی‌های تراکتور در صورت صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را تحت‌تاثیر قرار دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024