جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 21.08.2023, 19:49

زندگی ۵ میلیون نفر در اطراف دریاچه ارومیه در خطر است


مناطق آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در ارتباط با بحران خشکیدن دریاچه ارومیه بیانیه ای صادر کردند. متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
مردم شریف و مسئولین محترم 

امروزه، بیش از هر زمان دیگری، حیات انسان در معرض مخاطرات و تهدیدات زیست‌محیطی است و کوچک‌ترین کوتاهی بشر در احیا و حفظ آن، جبران‌ناپذیر، غیرقابل برگشت و فاجعه‌بار خواهد بود. از این رو می‌‌بایست مسئله محیط زیست نسبت به سایر مسائل مبتلابه جوامع، در اولویت و محل توجه همگانی قرار گرفته و هر گونه سیاستگزاری و برنامه‌ریزی، الزامات و بایسته‌های محیط زیستی را بطور کامل مورد توجه و امعان نظر قرار دهد. 

از جمله این مخاطرات و بحران‌های زیست‌محیطی پیرامون ما، خشک شدن و مرگ دریاچه ارومیه است که علاوه بر نابودی این اثر طبیعی بی‌نظیر و بسیار مهم و موثر در اکوسیستم منطقه، اثرات زیست‌محیطی مخرب آن منطقه شمال غرب و حتی کل کشور را در معرض تهدید قرار داده است.  

وقوع این فاجعه بیانگر حدود چهار دهه حکمرانی غیرعلمی و بدون تدبیر در مدیریت مصرف آب‌های تجدید شونده (توسعه اراضی آبی و الگوهای کشت آب‌بر، احداث صنایع آب‌بر بدون بازچرخانی آب مصرفی، احداث سدها بدون رعایت مطالعات زیست‌محیطی و رعایت حقابه زیستی، حفر بیش از حد چاه‌های مجاز و غیر مجاز) هست که اکنون نمود عینی و نتیجه ملموس آن در این فاجعه هولناک زیست‌محیطی هویدا شده ‌است. 

درحالیکه زندگی حداقل ۵ میلیون نفر در شهرها و روستاهای اطراف دریاچه و سایر مناطق با خطرات جدی مواجه است، با کمال تاسف، نمایندگان، مقامات و مسئولین امر به جای توجه جدی و تلاش موثر برای احیای دریاچه و جلوگیری از تبعات سنگین خشک شدن آن‌، به دور از نگاه و نظر مردم، دنبال طرح‌ها و لوایحی هستند که نه تنها ضرورت و الزامی ندارند، بلکه موجب تشدید مشکلات اجتماعی و آزردگی روح و روان اکثریت هم‌میهنان می‌شوند.

تداوم خشک شدن دریاچه ارومیه و نیافتن راهکار احیا و جلوگیری از تبعات بعدی آن، گواه این حقیقت خواهد بود که ما نتوانستیم! 

لذا اکنون جایی برای تعلل و تردید باقی نمانده که کشور باید از تخصص، تجارب، دانش و تحقیقات و مطالعات مراکز دانشگاهی و علمی داخلی و بین‌المللی در زمینه مدیریت منابع آب‌های تجدید شونده، محیط زیست و منابع طبیعی استفاده کند، که در غیر آن، شاهد پیامدهای ناگوارتر و تلخ‌تر از این هم خواهیم بود، همانگونه که هر روز شاهد خشک شدن تالابها، رودخانه‌ها و... ، و حتی کاهش سطح آب دریای خزر هستیم. 

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی شعب آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و زنجان،  ضمن اظهار نگرانی شدید از این فاجعه دردناک از مقامات عالی حاکمیت علی‌الخصوص جناب آقای رئیسی  می‌خواهد: 

- بجای تنزل سطح دبیرخانه ستاد احیای دریاچه ارومیه از سطح ملی به استانی، مانند دولت قبل جایگاه آن را در سطح ملی با مسئولیت معاون اول یا معاونت رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست تعریف نموده و  از ظرفیت علمی دانشگاههای کشور و تجربیات جهانی و نیز از ظرفیتهای قانونی بین المللی مانند کنوانسیونهای رامسر،تنوع زیستی، حفاظت گونه های مهاجر و زیست کره یونسکو استفاده نماید. 

-  مصوبات ستاد احیا با پشتوانه‌های قوی علمی در ارتباط با حقابه دریاچه، تغییر الگوی کشت و آبیاری، کاهش و تثبیت سطح زیر کشت بطور دقیق  و بدون تنازل و اغماض اجرا شوند.

- مشاغل جایگزین برای امرار معاش کسانی که در حوزه دریاچه دچار آسیب شغلی می‌شوند تعریف و ایجاد شوند.

- بجای نگاه امنیتی به مسائل دریاچه، مسئولیت‌های همگانی، ترویج و اشاعه و مشارکت‌های مردمی در اجرای طرح‌های مصوب ستاد احیا جلب و تقویت شوند.
  
- تخلفات و قصور سازمانها و نهادهایی که در اجرای مصوبات و برنامه‌های ستاد احیا و  انجام وظایف بی‌مبالاتی نموده و یا می نمایند، مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد.

در پایان حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با توجه به داشتن نیروهای متخصص در حوزه آب و محیط زیست و نیز پایگاه اجتماعی خود، آمادگی خود را برای همکاری در اجرای برنامه‌ها و اقدامات موثر برای احیای دریاچه ارومیه اعلام می‌دارد. 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024