جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 18.08.2023, 12:13

نخستین کشتی از مقصد اودسا وارد استانبول شد


رویترز جمعه ۲۷ مرداد / ۱۸ اوت به‌نقل از یک شاهد عینی نوشت اولین کشتی که از گذرگاه اوکراین در دریای سیاه استفاده کرد، از تنگه بسفر ترکیه عبور کرد. این کشتی کانتینری به نام جوزف شولت با پرچم هنگ‌کنگ اوایل این هفته بندر اودسا در دریای سیاه اوکراین را ترک کرد.

کشتی فوق از ۲۳ فوریه ۲۰۲۲، یک روز پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین، در این بندر بود. رسانه‌های محلی گفته‌اند که این کشتی در بندر امبارلی در جنوب استانبول لنگر می‌اندازد. روسیه پس از آن‌که از توافق غلات با اوکراین خارج شد تهدید کرد که کشتی‌هایی که از دریای سیاه عبور می‌کنند را به‌عنوان حامل محموله‌های نظامی بالقوه تلقی کرده و آن‌ها را بازرسی خواهد کرد.

اوکراین هفته گذشته اعلام کرد که در دریای سیاه یک «گذرگاه بشردوستانه» برای حرکت کشتی‌های باری که پس از فسخ توافق غلات در بنادر این کشور گرفتار مانده‌اند، ایجاد خواهد کرد. منابع کشتی‌رانی و شرکت‌های بیمه نگرانی خود را در مورد امنیت این گذرگاه ابراز کرده‌اند.

ترکیه از روسیه خواست از تشدید تنش در دریای سیاه جلوگیری کند

دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، آنکارا به روسیه اعلام کرده در صورتی که ارتش این کشور به بازرسی کشتی‌ها در دریای سیاه ادامه دهد، خطر افزایش تنش در منطقه بالا می‌رود.

کشتی فله‌بر “سوکرو اوکان” با پرچم پالائو در ۱۳ اوت سال جاری میلادی توسط ارتش روسیه در دریای سیاه متوقف شد و مورد بازرسی قرار گرفت.

مرکز مبارزه با اطلاعات نادرست که در اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه تاسیس شده، در بیانیه خود اعلام کرد: در پی اقدامات صورت گرفته علیه این کشتی، طرف روسی به طور کامل مطلع شد که باید از چنین اقداماتی در آینده امتناع کند چون این روند باعث افزایش تنش در دریای سیاه می‌شود.

این اداره همچنین بیانیه خود را در واکنش به درخواست‌های مکرر سیاستمداران ترکیه‌ای و کاربران اینترنت برای شفاف سازی این مساله منتشر کرد که چرا آنکارا واکنش جدی به این رویداد نداشته است.

دولت آنکارا همچنین در یک بیانیه دیگر هم اعلام کرد، اگرچه این کشتی باری متعلق به یک شهروند ترکیه‌ای است اما با پرچم ترکیه حرکت نمی‌کرده است. از دیدگاه حقوق بین الملل، عامل اصلی که وابستگی کشتی را تعیین می‌کند پرچم است، نه ملیت مالک آن. همچنین جدا از این مساله، این کشتی در آب‌های بین‌المللی مورد بازرسی قرار گرفته نه آب‌های سرزمینی ترکیه.

کشتی گشت‌زنی “واسیلی بیکوف” نیروی دریایی روسیه به کشتی باری سوکرو اوکان با پرچم پالائو که در مسیر بندر “ازمیل” اوکراین بود، دستور توقف برای بازرسی را داد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: کاپیتان کشتی باری به درخواست توقف برای بازرسی حمل احتمالی کالاهای ممنوعه پاسخ نداد. کشتی گشت‌زنی روسی برای متوقف کردن اجباری کشتی، از تسلیحات سبک خودکار تیرهای هشدار دهنده شلیک کرد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، این بازرسی بر اساس رفتاری حرفه‌ای و بر طبق قوانین و مقررات پذیرفته شده بین‌المللی و با هدف اطمینان از این مساله انجام شد که این کشتی، محموله ممنوعه نداشته باشد.

مالک کشتی هم به سی.ان.ان گفته بود که کاپیتان مدرکی را امضا کرده که تایید می‌کند کشتی خراب و محموله ضبط نشده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024