جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 18.08.2023, 9:29

آمریکا با انتقال اف-۱۶ از اروپا به اوکراین موافقت کرد


خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۲۶ مردادماه، خبر داد که دولت ایالات متحده به طور رسمی با ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ خود به اوکراین برای نبرد در برابر روسیه موافقت کرده است.

یک روز بعد مقامات عالی‌رتبه در دو دولت هلند و دانمارک از موضع دولت آمریکا استقبال کردند.

رویترز می‌گوید، نامه‌ای را با امضای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، خطاب به همتایانش در هلند و دانمارک رویت کرده که حاکی از «حمایت کامل» ایالات متحده از ارسال چندین فروند جنگنده اف ۱۶ به اوکراین است.

آقای بلینکن در نامه خود بر حق اوکراین برای دفاع از «تمامیت ارضی خود در برابر تهاجم روسیه» تأکید کرده است.

کی‌یف ماه‌ها بود که بر دریافت این جنگنده‌های آمریکایی برای مقابله با تهاجم روسیه اصرار داشت.

به گفته یک مقام آمریکایی در دولت جو بایدن که رویترز به نامش اشاره نکرده، دولت آمریکا به دانمارک و هلند «ضمانت رسمی» داده است که به محض تعلیم خلبانان اوکراینی روند ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ را «تسریع کند».

در واکنش به این خبر، وزیر خارجه هلند و وزیر دفاع دانمارک از نامه رسمی آنتونی بلینکن استقبال کرده و آن را مقدمه‌ای بر بررسی و اجرای این طرح با «شرکای اروپایی» و «متحدان نزدیک» خود و برداشتن گام‌هایی «عینی» دانستند.

به نوشته رویترز، ائتلافی از ۱۱ کشور غربیِ متحد آمریکا قرار است تعلیم خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده اف ۱۶ را در ماه جاری در دانمارک آغاز کند.

پیشتر وزیر دفاع موقت دانمارک در ماه ژوئیه گفته بود که تعلیم خلبانان در آغاز سال آینده میلادی،‌ ۲۰۲۴، «به نتیجه می‌رسد».

در همین زمینه سخنگوی نیروی هوایی اوکراین چهارشنبه شب تأیید کرده بود که کاربرد جنگنده‌های اف ۱۶ آمریکایی در پاییز و زمستان سال جاری «عملیاتی نخواهد شد».

دانمارک و هلند، هر دو عضو ناتو، در نبرد اوکراین با روسیه در زمینه تعلیم و تربیت خلبانان و تعمیر و نگهداری جنگنده‌ها به کی‌یف کمک می‌کنند. به نوشته رویترز، قرار است یک مرکز تعلیم و تربیت خلبان نیز در کشور رومانی راه‌اندازی شود.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا،‌ بیش از سه ماه پیش رسما مجوز تعلیم خلبانان اوکراینی برای پرواز با اف ۱۶ را صادر کرد، اقدامی که واکنش سریع مسکو را به دنبال داشت.

معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به اقدام آقای بایدن هشدار داد که ارسال اف ۱۶ برای اوکراین «خطری عظیم» برای کشورهای غربی در پی خواهد داشت و تنها به شعله‌ورتر کردن آتش جنگ خواهد انجامید.

هر فروند جنگنده تک‌موتوره و سوپرسونیک اف ۱۶ با بیش از ۹ تن وزن و ساخته کمپانی آمریکایی لاکهید مارتین بین ۱۵ تا ۱۹ میلیون دلار قیمت دارد.


رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024