جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 15.08.2023, 10:06

شرکت ۵۵ سالهٔ داروسازی الحاوی تعطیل شد


مدیرعامل شرکت داروسازی باسابقه «الحاوی» با اعتراض به اقدام اخیر سازمان غذا و دارو، از تعطیلی و تعدیل تمامی نیروی انسانی ۵۰۰ نفره این شرکت خبر داد.

بر اساس تصویر نامه‌ای از محمد آذری‌نیا مدیرعامل شرکت داروسازی الحاوی که روز دوشنبه در رسانه‌های ایران منتشر شد، او «اقدام نامتعارف و غیرقانونی سازمان غذا و دارو در متوقف کردن کارتابل محصولات شرکت الحاوی» را دلیل تصمیم تعطیلی شرکت اعلام کرده است.

مدیرعامل الحاوی نوشته است: «با وجود تلاش بی‌دریغ این شرکت جهت تأمین کمبودهای دارویی، همه فعالیت‌های این شرکت ۵۵ ساله از تاریخ ۲۴ مرداد تعطیل شده و تمامی پرسنل (حدود ۵۰۰ نفر) تعدیل می‌شوند.»

او افزوده است که شرکت الحاوی «حق شکایت و اقدام قضایی» را برای خود محفوظ داشته و «تبعات و خسارات این اقدام را مستقیماً متوجه مدیران سازمان غذا و دارو» می‌داند.

شرکت داروسازی الحاوی در سال ۱۳۴۷ تأسیس شد و بر اساس گزارش وبسایت این شرکت، با تولید بیش از ۸۰ نوع محصول، یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت داروسازی کشور است.

یک روز پس از انتشار این نامه، رسانه‌های ایران بیانیه سازمان غذا و دارو خبری در این باره را منتشر کردند.

در اطلاعیه این سازمان که روز سه‌شنبه منتشر شد، ادعا شده که شرکت داروسازی الحاوی «۲۲۰ میلیارد» تومان گران‌فروشی کرده و به پرداخت جریمه ۱۱۰۰ میلیارد تومانی از سوی سازمان تعزیرات حکومتی متهم شده است.

در بیانیه سازمان غذا و دارو این ادعا آمده است: «از کل سبد دارویی این شرکت، تنها شش کالا به دلیل گرانفروشی مکرر حکم توقف فروش داشته‌اند، اما ضمن عدم اصلاح رویه و ادامه روند گرانفروشی پس از صدور حکم، اقدام به احتکار و توقف عرضه تمام محصولات خود کرده است.»

این اولین بار نیست که کارخانه‌ها و تولیدکنندگان قدیمی و باسابقه ایران به ورطه تعطیلی کشیده می‌شوند.


محمد آذری‌نیا، مدیرعامل شرکت داروسازی الحاوی

مدیرعامل شرکت داروگر نیز ۱۵ خرداد امسال ضمن اعتراض به مشکلات تولید در ایران و اعلام تعطیلی این کارخانه، در نامه‌ای نوشت که تحمیل مالیات‌های ناعادلانه و ممانعت از خرید مواد اولیه و فروش کالا دلیل تعطیلی کارخانه داروگر تهران بوده است.

بیژن اسماعیلی در این نامه از «برخوردهای سلیقه‌ای» و «سیاست‌های غلط اقتصادی در ایران» و همچنین از محدودیت‌های ایجاد شده برای خرید مواد اولیه و فروش کالا انتقاد کرد.

شرکت داروگر در سال ۱۳۰۷ در شهر اصفهان توسط غلامرضا داروگر تأسیس شد و یکی از باسابقه‌ترین تولیدکنندگان محصولات بهداشتی در ایران بود که بعد از انقلاب ۵۷ به نهادهای حکومتی واگذار شد.

شرکت‌ الحاوی در شرایطی تعطیل شده که ایران با یک بحران شدید کمبود دارو مواجه است و انتقادها از عملکرد دولت ابراهیم رئیسی در این زمینه افزایش یافته است.

چند روز پیش، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از تداوم بی‌توجهی دولت و خودداری بانک مرکزی از تخصیص ارز دارو خبر داد و گفت که بی‌توجهی دولت منجر به کمبود ۲۰۰ قلم دارو در کشور شده که پیامد آن، «افزایش مرگ و میر» بیماران است.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024