جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 13.08.2023, 13:00

حمله اسرائیل به انبارهای راکتی متحدان ایران


رادیو فردا: بر اساس گزارش‌ها بامداد ۲۲ مرداد صدای انفجارهای پیاپی در اطراف پایتخت شنیده شده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید این انفجارها در «انبارهای راکتی» شبه‌نظامیان متحد ایران رخ داد.

رسانه‌های دولتی سوریه و ساکنان دمشق اعلام کردند که بامداد یک‌شنبه ۲۲ مرداد صدای انفجارهای پیاپی در اطراف پایتخت شنیده شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اطلاع‌رسانی از سوی مقامات دولتی سوریه در این باره انجام نشده ولی رویدادهای مشابه معمولاً ناشی از حملات هوایی منتسب به اسرائیل بوده و هر بار پدافند هوایی سوریه نیز مدعی ره‌گیری شماری از موشک‌های شلیک شده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک گروه مخالف حکومت بشار اسد که تحولات جنگ داخلی سوریه را از دفتر خود در بریتانیا رصد می‌کند، اعلام کرد که انفجارهای صبح یک‌شنبه در «انبارهای راکتی» شبه‌نظامیان متحد ایران رخ داد.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک که کشورش در سوریه در راستای کمک به تقویت حکومت بشار اسد حضور نظامی دارد، به نقل از یک مقام ارشد سوری نوشت «چندین موشک به سوی دمشق پرتاب شد و سامانه پدافند هوایی سوریه بیشتر موشک‌ها را قبل از اصابت، ره‌گیری و منحرف کردند». اسپوتنیک حمله را ناشی از یورش هوایی اسرائیلی دانست.

اسرائیل مسئولیت حمله را برعهده نگرفته است. اما روزنامه یدیعوت آحرونوت و شبکه «کان» گزارش دادند که حمله احتمالاً با استفاده از موشک زمین به زمین انجام شده است.

روز ۱۶ مرداد نیز در پی حمله‌ای مشابه در اطراف دمشق، رسانه‌های دولتی سوریه با انتساب آن به «دشمن»، گزارش دادند که چهار سرباز ارتش زخمی شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته بود که در تعرض هفته گذشته انبارهای تسلیحات و مواضع متعلق به شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در اطراف دمشق هدف قرار گرفت.

مقامات ارشد نظامی و سیاسی اسرائیل با تأکید بر سیاست کشورشان در مقابله با تثبیت نفوذ ایران در سوریه، به ندرت مسئولیت صدها مورد از حملات گزارش شده سال‌های اخیر در سوریه را برعهده گرفته‌اند.

حملات منتسب به اسرائیل در یک دهه گذشته مرگ شمار زیادی از نظامیان و غیرنظامیان و ویرانی‌ بسیاری عمدتاً در صنایع وابسته به ارتش سوریه در استان‌های مختلف سوریه را در پی داشته است.

متعاقب حملاتی در ماه‌های گذشته به فرودگاه‌های بین‌المللی دمشق و حلب که کار آن‌ها را برای روزهایی مختل کرد، رسانه‌های اسرائیلی آن را با دریافت اطلاعات در ارتش اسرائیل در خصوص نقل و انتقال تسلیحات ایرانی مرتبط دانسته و گزارش داده بودند که مواضع نیروهای زیر فرمان شاخه قدس سپاه پاسداران هدف قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر این‌که در چارچوب موافقت قانونی با دولت سوریه برای «مبارزه با تروریسم» در سوریه فعالیت دارد، اوایل بهار امسال تکرار کرد که از نیروها و منافع خود در این کشور متحد محافظت خواهد کرد.

«حمله» بامداد ۲۲ مرداد در زمانی رخ داده که رسانه‌های منطقه خبر دادند یک روز پیش از آن، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، با زَیاد نَخاله، دبیرکل سازمان جهاد اسلامی فلسطین، دیدار و در باره «تحولات اخیر منطقه» رایزنی کرد.

ژنرال یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، هفته گذشته «هشدار» داد که اگر کسی در لبنان «در نتیجه سو محاسبه در باره توان ارتش اسرائیل» نظر به بحران داخلی اسرائیل برسر تغییرات قضایی مورد نظر دولت کنونی، درصدد حمله به اسرائیل برآید، لبنان به «عصر حجر» بازخواهد گشت.

دبیرکل حزب‌الله که مهم‌ترین متحد میدانی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان است، در روزهای گذشته تأکید کرده که توان نظامی اسرائیل در رهگذر بحران داخلی اسرائیلی آسیب جدی دیده و اتحاد قدیمی میان نظامیان و جامعه اسرائیل از بین رفته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024