جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 11.08.2023, 8:22

گروگان‌گیری نباید با پاداش مالی همراه شود


صدای آمریکا: جیسون پوبلیت، وکیل شهاب دلیلی که اقامت دائم آمریکا را دارد و در ایران زندانی است، در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا، از توافق فعلی برای آزادی زندانی‌های آمریکایی در ایران انتقاد کرد.

آقای پوبلیت که وکالت جمشید شارمهد در آمریکا را نیز بر عهده دارد، گفت: گروگان‌گیری نباید با پاداش مالی همراه شود، چون نه فقط برای جمهوری اسلامی، بلکه برای دیگر دولت‌های خطرناک هم نشانه خطرناکی است.

او با توصیف توافق در مورد آمریکایی‌های زندانی به عنوان «معامله بسیار بد» افزود: «هر چند بسیار خوشحال هستیم که همگان بتوانند از زندان در ایران خارج شود، ولی این راه درستی برای آن نیست.»

وکیل مدافع آقایان دلیلی و شارمهد عقیده دارد: «راه درست این است که توافق، همه زندانیان آمریکایی را در بر بگیرد.»

وی «مشکل»‌ را در این مورد دانست که «برخی در دولت آمریکا به عواقب رفتاری که می‌کنند، توجه ندارند» و ابراز امیدواری کرد که «فرصتی فراهم شود تا همه آزاد شوند. از جمله شهاب دلیلی از ایالت ویرجینیا، جمشید شارمهد از ایالت کالیفرنیا و شماری دیگر که هنوز در زندان هستند و باید آزاد شوند.»

پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر امور حارجه ایالات متحده، گفته بود تا آنجا که می‌داند، در حال حاضر هیچ آمریکایی دیگری به جز پنج نفری که در کانون مذاکرات دیپلماتیک بودند، در زندان‌های ایران نگهداری نمی‌شود.

جیسون پوبلیت گفت:‌ «این که این پنج تن اجازه خروج از زندان یافته اند، برای خانواده‌های آنان خبر خوبی است ولی آزادسازی شش میلیارد دلار، موضوع دیگری است.»

این وکیل مدافع خواستار آن شد که این مبلغ نباید به رهبر جمهوری اسلامی بلکه باید به صندوق قربانیان تروریسم داده شود و اضافه کرد: «پس ما برای چه تحریم وضع می‌کنیم؟ قرار است که تحریم ها مانع انتقال پول شود. با این کار، تحریم‌ها هم به ابزاری ضعیف‌ در حوزه پاسخگو نگه داشتن تهران تبدیل می‌شوند.»

آقای پوبلیت تاکید کرد که «تا زمان آزادی تمام گروگان‌ها و افرادی که در بند هستند، نباید هیچ توافقی با ایران امضا شود.»

او اتخاذ چنین سیاستی در آزادی شهروندان آمریکایی را «سابقه‌ای نادرست» خواند و افزود: «روند تلاش برای آزادی آمریکایی‌ها از زندان و بازگشت آنها به خانه باید تغییر کند. این چیزی نیست که مشکل آن مربوط به دولت فعلی در آمریکا باشد. دولت‌های قبلی نیز همین مشکل را داشتند و همه آنها راه‌های متفاوتی را در پیش گرفته‌اند.»

وکیل مدافع شهاب دلیلی و جمشید شارمهد عقیده دارد «آنچه که باید در اولویت باشد، آزادی غیر مشروط تمامی این افراد است» و گفت: «حداقل باید به سمت این مسیر حرکت کرد. شاید نتوان آن را اجرا کرد ولی حداقل باید راهبردی در این مورد باشد که هر شخص به خطا بازداشت شده یا به گروگان گرفته شده است، باید بدون هیچ‌گونه شرطی آزاد شود.»

وی اضافه کرد: «توافق کنونی، اگر واقعا بتوان آن را توافق نامید، نه تنها از این هدف اصلی بسیار عقب‌ است بلکه حتی به چنین رفتاری، پاداش می‌دهد و این پاداش به رهبر جمهوری اسلامی و عوامل او محسوب می‌شود که اقدام به گروگان‌گیری می‌کنند.»

جیسون پوبلیت تاکید کرد که «هیچ نفعی در اعطای شش میلیارد دلار پول‌های مسدود شده به ملاها وجود ندارد.»

در این ارتباط، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که منابع مالی خود ایران صرفا برای «اهداف بشردوستانه» در حساب‌های «محدود و همسو» با «معافیت‌های تحریمی موجود» و برای «اقلام غیرتحریمی» استفاده می‌شود.

آنتونی بلینکن همچنین بر «تعهد تزلزل‌ناپذیر» دولت آمریکا برای حفظ و اجرای تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تاکید کرده است.

در عین حال، او یادآوری کرد که آزادی «زندانیان دو تابعیتی»، به طور بالقوه، می‌تواند به «مذاکرات دیپلماتیک گسترده‌تر» نیز کمک کند.

آقای پوبلیت در بخشی از سخنانش درباره نتیجه توافق واشنگتن و تهران گفت: «در نظر بگیرید دیگر کشورهای خطرناک جهان که شاهد این امر هستند، چه خواهند کرد. در مورد روسیه چطور؟ کوبا، ونزوئلا، کره شمالی و اکوادور چطور؟ ما پرونده‌های زندانی‌های آمریکایی‌ها در اکوادور هم داشته‌ایم که به طور ناعادلانه بازداشت شدند.»

این وکیل مدافع گفت که «این عملکرد نادرست در قبال ایران، سر مشقی برای سایر کشورها است» و از دولت آمریکا خواست تا نحوه تمرکز خود در این مورد را بررسی کند و اولویت اصلی خود را حفظ جان آمریکایی‌ها قرار دهد.

او دوباره بر لزوم آزادی همه کسانی که گرفته‌ شده‌اند ، از جمله کسانی که هنوز در اوین و یا دیگر زندان‌های ایران هستند، تاکید کرد و افزود: « اگر این کار را نکنیم، آنها (حکومت ایران) به این بازی‌ خود ادامه می‌دهند.»

جیسون پوبلیت با اشاره به آزادی‌ موکلان سابق خود، مانند نزار ذکا و ژیو وانگ از زندان در ایران گفت: «سابقه‌ای که چنین کاری بر جا می‌گذارد، خیلی بد است. این حتی از توافقی که دولت باراک اوباما انجام داد، بدتر است. چون حداقل در آن مورد، یک سری را با هم آزاد کردند. ولی الان می‌گویند این گام نخست است و خوب است که از زندان بیرون آمده‌اند و به حصرخانگی یا هتل رفته‌اند.»

وکیل مدافع آقایان دلیلی و شارمهد اضافه کرد که «این راه مبادله با یک رژیم خطرناک نیست. در دولت دونالد ترامپ، من در مورد دو گروگان در ایران بودم. یکی نزار ذکا و دیگری ژیو وانگ. تمرکز اصلی بر آزادی آنها بدون آزادسازی پول‌های مسدود شده بود و یا نوعی مانور برای دور کردن از چنین درخواست‌هایی از سوی تهران بود. ولی کاری که حالا انجام می‌شود، برعکس آن روش است.»

در دوره دولت آقای ترامپ، هر چند در ازای گروگان‌های آمریکایی پولی پرداخت نشد ولی تبادل زندانی صورت گرفت. مسعود سلیمانی در قبال آزادی ژیو وانگ و سیروس عسگری در قبال آزادی مایکل وایت، مبادله شدند.

آقای پوبلیت با اشاره به این موضوع که «به زمانی باز گشته ایم که تروریسم و گروگان‌گیری را تشویق می‌کردیم»‌ گفت: «می‌دانیم که نباید این کار را کرد. ما به طور دقیق می‌دانیم سپاه پاسداران چه خواهد کرد. ما دقیقا می‌دانیم دستگاه اطلاعاتی ایران چه خواهد کرد. آنها آدم‌های بیشتری را بازداشت و زندانی می کنند. دوباره از اول شروع می‌کنند که از این طریق کاسبی کنند.»

وی این نوع رفتار را «رفتار غیرانسانی» با آمریکایی های بازداشتی و خانواده‌های آنها خواند و افزود: «نباید یک روز بگوییم بحث بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران است یا این یکی در مورد حقوق بشر است.»

این وکیل مدافع در مورد شهاب دلیلی که گفته‌ می شد ممکن است آزاد شود ولی نامی از او به میان نیامد، گفت: «شهاب دلیلی خیلی بیشتر از آن‌چه که فکرش را می‌کردم گرفتار مانده و خیلی‌های دیگر مانند جمشید شارمهد هم هستند که ما در موردشان کار می‌کنیم. اگر این گونه که الان می‌گویند، پیش می‌رود و هنوز آزادی کامل این پنج تن انجام نشده است، باید همین الان آن را متوقف کرد و کوشید تا همه را با هم از ایران خارج کنیم.»

او افزود:‌ «می‌دانم شنیدن این کار برای خانواده‌هایی که عزیز زندانی خود را به دست آورده‌اند، کار راحتی نیست ولی تکلیف خانواده‌هایی که هنوز عزیز خود را در کنارشان ندارند، چه می‌شود؟ چگونه است که در میان این همه پرونده، انتخاب‌های خاص صورت می‌گیرد؟»

جیسون پوبلیت روش کنونی دولت آمریکا را «بازی با زندگی انسان‌ها»‌ نامید و افزود: « خوش شان نمی‌آید من این را بگویم ولی این دقیقا کاری است که دارند می‌کنند.»

این وکیل مدافع با اشاره به قانون گروگان‌گیری باب لوینسون گفت که دلیل تصویب این قانون آن بود که جلوی چنین کارهایی گرفته شود و اضافه کرد: «شهاب دلیلی و جمشید شارمهد باید به خانه برگردند، همه شهروندان آمریکایی در بند باید آزاد شوند و تا زمانی که آزاد نشده‌اند، نه پولی به ملاها داده شود و نه توافقی امضا شود.»

وی با اشاره به این که تخصص او در مورد تحریم‌ است تاکید کرد: «اگر مبلغ شش میلییارد دلار هنوز آزاد نشده، نباید آزاد شود و کنگره ایالات متحده باید صدایش را بلند کند و جلوی آن را بگیرد و راهی دیگر برای آزادی آمریکایی‌های زندانی دنبال شود.»

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پیشتر خبر انتقال «پنج زندانی» آمریکایی ایرانی از زندان اوین به حبس خانگی را «گامی امیدوارکننده» خوانده بود.

او ضمن ذکر نام‌های سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی گفت: «دو آمریکایی دیگر هم که اصلا نباید بازداشت می‌شدند، فعلا ترجیح می‌دهند هویت‌شان ناشناس بماند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024