جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 10.08.2023, 11:58

خواننده آهنگ مشهور «غوغای ستارگان» درگذشت


پروین نوری‌وند (پروین) خواننده‌ی شهیر موسیقی ایرانی درگذشت. فریبا هدایتی،‌ آهنگساز و نوازنده و از دوستان نزدیک بانو پروین در صفحه اینستاگرامش با اعلام این خبر یاد او را گرامی داشته است.

تصنیف به‌یاد ماندنی «غوغای ستارگان» را خانم پروین خوانده است. شعر «غوغای ستارگان» یا «امشب در سر شوری دارم» از کریم فکور است و آهنگ آن را آقای همایون خرم در دستگاه شور ساخته است.

پروین نوری‌وند در سال ۱۳۱۷ در تهران متولد شد، وی در ابتدا کارمند بانک بازرگانی (شاهنشاهی) بود و توسط همایون خرم و به کمک یکی از بستگان خود پا به عرصه هنر نهاد. وی بیش از ۳۰۰ ترانه و آواز در دهه ۳۰ و ۴۰ همچون غوغای ستارگان، پیک سحری، درد عشق و انتظار و زمستان خواند.

وی در برنامهٔ گلها از جمله یک شاخه گل گل‌های رنگارنگ اجراهایی داشت. صدای او در محدودهٔ آلتو (صدای بم بانوان) محسوب می‌شد، به طوری که صدا و توانایی او را با خواننده‌ای همچون دلکش مقایسه می‌کردند.

پروین در طول فعالیت هنری خود همکاری مستمری با آهنگسازانی همچون همایون خرم (بیش از ۱۲۰ ترانه برای پروین ساخت)، حسین صمدی، مرتضی حنانه، رضا ناروند، مرتضی محجوبی، جواد لشگری، انوشیروان روحانی، امین‌الله رشیدی و همچنین ترانه سرایانی همچون پرویز وکیلی، کریم فکور، رحیم معینی کرمانشاهی، پرویز خطیبی، هدایت‌اله نیرسینا، عبداله الفت، تورج نگهبان، مهدی سهیلی و بهادر یگانه داشت.

پروین در سال ۱۳۵۳ از کار خوانندگی کناره‌گیری کرد و دیگر هرگز نخواند. وی ساکن تهران بود و در همین شهر هم درگذشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024