جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 07.08.2023, 17:46

زهرا زهتابچی پس از تحمل ۱۰ سال زندان آزاد شد


زهرا زهتابچی زندانی سیاسی ۵۶ ساله پس از تحمل ۱۰ سال حبس ظالمانه از بند زنان زندان اوین آزاد شد.

زهرا زهتاب‌چی، جامعه‌شناس و پژوهشگر، در ۲۴ مهرماه سال ۹۲ توسط مأموران وزارت اطلاعات کلانتری میدان هروی تهران در خیابان بازداشت شد و به مدت ۱۴ ماه در بند ۲۰۹ بازداشتگاه ویژه وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین تحت بازجویی قرار گرفت.

پس از بازداشت زهرا زهتاب‌چی، همسرش سیدجواد خوش‌نیت، برای اطلاع از وضعیت او پیگیری‌های خود را شروع کرد اما او نیز دستگیر و پس از ۲۲ روز بازداشت آزاد شد.  بازجوها خانواده وی را تهدید کرده بودند که اطلاع‌رسانی در باره وضعیت او عواقب وخیمی برای ایشان به همراه خواهد داشت.

حدود یک سال بعد (بیستم مردادماه سال ۹۳)، او به اتهام «محاربه از طریق هواداری و فعالیت مؤثر در پیشبرد اهداف سازمان مجاهدین خلق ایران» توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه و به ده سال حبس تعزیری محکوم شد.

عالیه مطلب‌زاده، کنشگر مدنی  که مدتی را با زهرا زهتابچی در زندان اوین هم‌بند بود نوشته است: «زهرا یکی از بااخلاقترین و شریفترین انسان‌هایی است که حضور در اوین شانس آشنایی با او را به من داد. بی‌منت و باشکیبایی بسیاری از کارها را انجام می‌داد و مسئولیتها را به دوش می‌کشید.

نرگس محمدی در اینستاگرام نوشته است: او (زهرا زهتابچی) در میان شعارهای زنان زندانی سیاسی - عقیدتی در اوین؛ زندانی سیاسی آزاد باید گردد و آزادی آزادی آزادی و زن زندگی آزادی و سرود زده شعله در چمن در شب وطن خون ارغوانها، تو ای بانگ شور افکن تا سحر بزن شعله در کرانها، زندان را ترک کرد.

زهرا زهتاب‌چی، متولد ۱۳۴۸، کارشناس ارشد جامعه‌شناسی از دانشگاه بهشتی و پژوهشگر علوم اجتماعی و مادر دو دختر، پیش‌تر نیز در سال ۱۳۸۸ به دنبال یک نظرسنجی برای جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران با موضوع نظر‌سنجی از مردم در یاره نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، توسط پلیس امنیت تهران بازداشت شد و پس از چند روز آزاد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024