جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 07.08.2023, 12:00

بازداشت یک زن ایرانی-آمریکایی در ایران


روزنامه خراسان از بازداشت یک زن ایرانی-آمریکایی «به اتهام جاسوسی» خبر می‌دهد

روزنامه خراسان از بازداشت یک زن ایرانی-آمریکایی خبر داده و گفته مقام‌های آمریکایی در مذاکرات جاری برای تبادل زندانی بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران خواستار آزادی وی هستند و به نوشته این روزنامه این درخواست موجب توقف توافق تبادل شده است.

این روزنامه به هویت زن ایرانی-آمریکایی بازداشت اشاره نکرده اما گفته که او سابقه حضور در سازمان‌های غیردولتی افغانستان را داشته و آمریکا اجرای تبادل زندانی با ایران را تا «زمان آزادی او، متوقف کرده‌» است.

روزنامه خراسان می‌گوید این زن بازداشت شده پنجمین زندانی ایالات متحده در ایران است.

مراد طاهباز، سیامک نمازی، عماد شرقی، زندانیان ایرانی-آمریکایی هستند که مقام های جمهوری اسلامی رسما بازداشت آنها را تایید کرده اند. در هفته های اخیر روزنامه شرق چاپ تهران خبر داده بود که نفر چهارمی هم بین زندانیان ایرانی-آمریکایی به نام «شهاب دلیلی» است که ایالات متحده خواهان قرار گرفتن او در فهرست تبادل زندانیان شده است.

پیش از این جمهوری اسلامی ایران، باقر نمازی پدر ۸۰ ساله سیامک نمازی را که برای پیگیری زندانی شدن فرزندش به ایران آمده بود و ماموران او را هم زندانی کردند، به صورت یکطرفه آزاد کرد. آقای نمازی به علت بیماری و کهولت نیازمند دریافت خدمات پزشکی بود.

روزنامه خراسان می گوید مقام های آمریکایی گفته بودند که ایران قرار است ۴ زندانی آمریکایی را با ۴ شهروند ایرانی در زندان های آمریکا مبادله کند و در مراحل آخر مذاکرات، خواستار آزادی آقای دلیلی هم شده بودند اما به نوشته این روزنامه اکنون زندانیانی که در دستور کار مذاکرات قرار دارد، در ایران به ۵ نفر رسیده است.

روزنامه خراسان اتهام زن ایرانی-آمریکایی بازداشت شده را «جاسوسی» و زمان بازداشت وی را «هفته های اخیر» گزارش کرده است.

پیشتر روزنامه شرق زمان بازداشت شهاب دلیلی توسط وزارت اطلاعات را فروردین سال ۱۳۹۵ و حین بازگشت به آمریکا، عنوان کرده و گفته بود که او به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

مقام های رسمی تاکنون درباره آقای دلیلی و زن ایرانی-آمریکایی بازداشت شده اظهارنظری نکرده‌اند.

روزنامه خراسان در گزارش خود گفته است که علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، در هفته های اخیر مذاکرات غیرمستقیمی با برت مک‌گرک، معاون هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه، به میزبانی عمان داشته است.

ایران و آمریکا از پس از اشغال سفارت ایالات متحده در تهران و ۴۴۴ روز گروگانگیری دیپلمات‌های این کشور، رابطه سیاسی با هم ندارند. با اینکه سفارت سوئیس حافظ منافع آمریکا در تهران است، عمان نقش بسیار پررنگی در میانجیگری بین دو کشور و تبادل پیام رهبران ایران و آمریکا دارد.

هیثم بن طارق، سلطان عمان، در بهار گذشته سفری رسمی به ایران داشت. برخی از رسانه های ایران گزارش دادنده بودند که در این سفر در ارتباط با تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا هم مذاکراتی انجام شده است.

آخرین تبادل زندانی بین ایران و آمریکا تاکنون، مربوط به دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.

ایران و آمریکا پیش از آن، هم زمان با اجرای توافق اتمی برجام، دست به تبادل شماری از زندانیان خود زدند. ایرانیان زندانی در آمریکا، آن زمان اعلام کردند که در ایالات متحده می مانند و فقط برای بازدید اعضای خانواده شان به ایران سفر می کنند.

محمود علوی وزیر وقت اطلاعات ایران گفته بود که ماموران این وزارت در مذاکرات با آمریکا حضور داشتند و توانستد در جریان این تبادل زندانی میلیون ها دلار از دارایی های ایران را آزاد کنند.

رهبران کشورهای غربی می گویند جمهوری اسلامی با بازداشت اتباع دوتابعیتی درصدد حل مسائل خارجی خود است.

آمریکا، بریتانیا، کانادا، آلمان، هلند، فرانسه، سوئد و بلژیک از جمله کشورهایی هستند که از اتباع خود خواسته اند از سفر به ایران به دلیل خطر دستگیری خودسرانه از سوی حکومت ایران، خودداری کنند.

بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024