جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 06.08.2023, 11:43

سپاه بزرگترین تهدید علیه امنیت ملی بریتانیا


ساندی‌تایمز، چاپ لندن، در گزارشی خبر داده است که سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «بزرگترین تهدید» علیه امنیت ملی بریتانیا قلمداد می‌کند.

به گزارش بی‌بی سی، در این گزارش به نقل از منبعی نزدیک به خانم برورمن آمده است که وزیر کشور بریتانیا بیم آن را دارد که سپاه فعالیت‌هایش را تشدید کرده و جاسوس‌های ایرانی در حال به کار گرفتن باندهای تبهکار برای حمله به مخالفان جمهوری اسلامی هستند.

این منبع، که هویتش فاش نشده، به ساندی‌تایمز گفته: «تهدید ایران بیشتر از هر چیز دیگری ما را نگران می‌کند. موضوع بزرگی است چون آنها دارند تهاجمی‌تر عمل می‌کنند و اشتهایشان باز شده است.»

چند ماه پیش پلیس ضدتروریسم بریتانیا اعلام کرد که ۱۵ توطئه با منشاء ایران شناسایی و خنثی شده است.

اواسط فوریه سال جاری میلادی، رئیس پلیس ضدتروریسم بریتانیا با هشدار درباره افزایش توطئه‌هایی که از طرف قدرت‌های خارجی طراحی شده‌اند، از ۱۵ مورد نقشه قتل یا آدم‌ربایی که سرچشمه آنها از ایران می‌آمده خبر داد. به گفته مت جوکس، ظرف دو سال گذشته موارد توطئه‌های کشورهای دیگر در بریتانیا چهار برابر شده است.

آقای جوکس گفت: «تهدیدی که از طرف ایران متوجه ما است خطری بسیار موثر و جدی است.»

او افزود: «نمی‌گذاریم این دولت‌ها پبش چشمان ما علیه کسانی که اپوزیسیون خود می‌دانند به ستیزه‌جویی، آزار و خشونت دست بزنند.»

به جز فعالان سیاسی مخالف حکومت، روزنامه‌نگاران فارسی‌زبان خارج از کشور هم هدف این توطئه‌ها بوده‌اند. تلویزیون ایران اینترنشنال پس از انتشار گزارش‌هایی از تهدیدها عمده فعالیت‌های خود را از لندن به آمریکا منتقل کرد.

در سال‌های اخیر چندین مورد از عملیات فرامرزی نیروهای امنیتی ایران خبرساز شده است. یکی از جنجالی‌ترین آنها پرونده اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی بود که برای توطئه بمبگذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق به زندان افتاد.

آقای اسدی سرانجام پس از نزدیک پنج سال با یک امدادگر بلژیکی که در ایران به زندان افتاده بود مبادله شد و به ایران بازگشت.

عملیات فرامرزی نیروهای امنیتی ایران باعث شده که برخی سیاستمداران غربی خواهان اعلام سپاه به عنوان یک سازمان «تروریستی» باشند. این درخواست در برخی از تجمع‌های اعتراضی ایرانیان خارج از کشور هم تکرار شده است.

ساندی‌تایمز در گزارش خود به «جزئیات رابطه نزدیک» انجمن اسلامی دانشجویان و کانون توحید لندن با جمهوری اسلامی پرداخته و به تعطیلی چند ماه پیش مرکز اسلامی لندن اشاره کرده است.

این روزنامه همچنین به گزارش هفته گذشته نشریه یهودی جوییش‌کرونیکل اشاره کرده که بر مبنای تحقیقاتی از جلسه‌های آنلاین فرماندهان سپاه با دانشجویان مسلمان ساکن بریتانیا خبر داد که بنا به گزارش جوییش‌کرونیکل در آنها اظهارات یهودستیزانه‌ای بیان شده و دانشجویان ساکن بریتانیا به پیوستن به «جنگ آخرالزمانی» دعوت شدند.

ساندی‌تایمز این صحبت‌های فرماندهان سپاه را اولین نمونه از «نقش‌آفرینی مستقیم سپاه در پروپاگاندای رژیم در بریتانیا» توصیف کرده است.

پیش از این انتظار می‌رفت که دولت بریتانیا سپاه را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کند اما گزارش شد که وزارت خارجه بریتانیا با چنین تصمیمی مخالف است و ارزیابی‌اش آن است که چنین تصمیمی صدمه جبران‌ناپذیری به روابط دیپلماتیک خواهد زد.

در ژانویه سال جاری میلادی نمایندگان پارلمان بریتانیا در یک رای‌گیری از افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست «سازمان‌‌های تروریستی» بریتانیا حمایت کردند. اعضای مجلس عوام به اتفاق آرا به طرحی رای دادند که از دولت بریتانیا می‌خواهد با «تروریستی» خواندن سپاه، همکاری با این قدرتمندترین نهاد نظامی ایران و حمایت از آن را جرم کیفری محسوب کند. نتیجه این رای‌گیری برای دولت بریتانیا الزام‌آور نیست اما فشار نمایندگان مجلس برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران هم‌زمان با سرکوب اعتراض‌های ایران و افزایش تنش میان دو کشور تشدید کرد.

از زمان آغاز اعتراض‌های بعد از کشته شدن مهسا امینی در ایران، گروهی از سیاستمداران و نمایندگان مجلس بریتانیا خواهان سخت‌گیری بیشتر علیه حکومت ایران به ویژه سپاه پاسداران به دلیل دست داشتن در سرکوب خشونت آمیز معترضان و کشتن آنها شده‌اند.

پیش از این دولت آمریکا در سال ۲۰۱۹ و در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ نام سپاه را به فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» خود اضافه کرده بود. ایران خارج کردن سپاه از این لیست را از به عنوان یکی از شرایط خود در مذاکرات احیای برجام مطرح کرده بود، اما دولت جو بایدن چنین درخواستی را رد کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024