جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 05.08.2023, 12:30

شواهد آمریکا از دخالت ایران در جنگ اوکراین


دویچه وله: آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا از شواهد “غیر قابل‌انکار” استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ علیه اوکراین رونمایی کرد. این آژانس می‌گوید تکنسین‌های روسی برای توسعه موشک‌های بالستیک به ایران کمک می‌کنند.

روز جمعه ۱۳ مرداد، تحلیل‌گران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در نمایشگاهی با دعوت از رسانه‌ها، از بقایای پهپادهای سرنگون شده ساخت ایران در عراق و اوکراین رونمایی ‌کردند. به گفته این تحلیل‌گران، این قطعات به جا مانده از پهپادها، شواهد “غیر قابل‌انکاری” مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین ارائه می‌کند.

مقامات آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده، رونمایی از این شواهد را اثبات این موضوع اعلام کردند که ادعای جمهوری اسلامی در انکار کمک پهپادی به روسیه در جنگ اوکراین بی‌اساس است.

به گفته یکی از سخنگویان آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، علاوه‌براین شواهدی مبنی بر کمک تکنسین‌های روسی به توسعه موشک‌های بالستیک ایران نیز به دست آمده است.

تحلیلگر ارشد آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در ساختمان وزارت دفاع ایالات متحده و در حضور خبرنگاران، هدف ارائه این شواهد را اثبات این موضوع اعلام کرد که بیشتر پهپادهایی که روسیه در حمله به مناطق غیرنظامی اوکراین از آن‌ها استفاده می‌کند، پهپادهای ایرانی هستند.

پهپادهای شاهد ساخت ایران، سلاحی ارزان اما در عین حال موثر به شمار می‌روند که غالبا برای ضربه زدن به زیرساخت‌های غیرنظامی، ایجاد وحشت و از بین بردن پدافند هوایی اوکراین طراحی شده‌اند.

در این مراسم، همچنین بقایای بال و موتور پهپاد‌های شاهد-۱۳۱ ساقط شده در اوکراین، با پهپاد سالمی از همین نوع که سال پیش در کردستان عراق به دست آمده مقایسه شد. به گفته برگزارکنندگان این مراسم، این دو پهپاد کاملا مشابه یکدیگرند و تنها تفاوت آن‌ها در رنگ و نوشته‌های روی بدنه است.

به گفته این مقامات، پهپادهای به دست آمده در عراق و اوکراین، یکسان به نظر می‌رسند، با طراحی مثلث‌شکل، طول‌بال‌ها، شماره سریال با توالی مشابه در مکانی یکسان، بدنه فایبرگلاس و موتور ملخی پیشران در عقب.

به گفته تحلیلگر ارشد آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، این پهپادها با وجود آن که با فاصله هزاران کیلومتر دور از یکدیگر پیدا شده‌اند اما تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد.

تحلیلگر ارشد آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در این مراسم با اشاره به این که پهپادهای شاهد، پهپادهایی نسبتا ساده و بدون دوربین یا تجهیزات الکترونیکی پیچیده هستند افزود که این پهپادها می‌توانند در هر نقطه‌ای از یک مسیر از پیش برنامه‌ریزی شده پرتاب شوند.

او همچنین افزود که روس‌‌ها در اوکراین، به ندرت در نبرد از پهپادهای ایرانی استفاده می کنند بلکه در حمله به اهداف غیرنظامی برای ایجاد رعب و وحشت، تخریب پدافند هوایی اوکراین و آسیب رساندن به نیروگاه‌های برق یا آب، ساختمان‌های شهرهای این کشور را هدف قرار می‌دهند. به گفته او این پهپادها در دسته‌های بیش از بیست تایی و به شکل همزمان پرتاب می‌شوند و صدای وزوز موتور ملخ آن‌ها شبیه به صدای ماشین چمن‌زنی است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024