جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 04.08.2023, 20:27

الکسی ناوالنی به ۱۹ سال حبس دیگر محکوم شد


به حکم حبس الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف کرملین که زندانی است، ۱۹ سال دیگر افزوده شد.

حکم جدید مربوط به یک پرونده کیفری است که به گفته ناوالنی و حامیانش برای نگه‌داشتن بیشتر او در زندان و دوری از سیاست برای مدت طولانی‌تری صادر شده است.

ناوالنی، سرسخت‌ترین منتقد داخلی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در حال گذراندن دوره حبس یازده سال و نیمه خود در رابطه با اتهاماتی نظیر «کلاهبرداری» است. ناوالنی می‌گوید این اتهامات جعلی هستند.

مسکو جنبش سیاسی ناوالنی را غیرقانونی و «افراطی» اعلام کرده است.

دادگاهی در ملخوو، در حدود ۲۳۵ کیلومتری شرق مسکو، جمعه محاکمه الکس ناوالنی را در مورد شش اتهام جداگانه، از جمله تحریک و تامین مالی فعالیت‌های افراطی و ایجاد یک سازمان افراطی به پایان رساند.

محاکمه پشت درهای بسته و در سالن ورزشی زندان برگزار شد و پخش صدای دادگاه به حدی ضعیف بود که عملاً تشخیص آن چه آندری سووروف، قاضی دادگاه، می‌گفت، غیرممکن بود.

روزنامه‌نگاران اجازه ورود به دادگاه را نداشتند، اما می‌توانستند از یک اتاق رسانه‌ای ویژه محاکمه را با دوربین مدار بسته تماشا کنند، اما به محض صدور حکم، تصویر قطع شد.

تیم حقوقی ناوالنی گفت که قاضی ۱۹ سال به محکومیت کنونی او اضافه کرده است، دادستان ایالتی درخواست ۲۰ سال مجازات زندان کرده بود.

گزارش‌های تاییدنشده رسانه‌های روسیه می‌گویند که ناوالنی که اکنون ۴۷ سال دارد، تا زمانی که در سال ۲۰۵۰ از زندان خارج شود، ۷۴ ساله خواهد بود

ناوالنی در جریان محاکمه با اونیفورم تیره زندان کنار وکلای خود قرار داشت، و هر از گاهی در حالی که به قاضی گوش می‌داد، لبخند می‌زد.

این وبلاگ‌نویس، وکیل، و بازپرس سابق، خود را به عنوان یک «شهید سیاسی» معرفی کرده است که می‌خواهد به روس‌ها نشان دهد که می‌توان در مقابل پوتین مقاومت کرد، البته با هزینه‌های گزاف.

ناوالنی ماه گذشته در بیانیه خود گفت: «برای این که یک کشور جدید، آزاد، و ثروتمند متولد شود، باید والدینی داشته باشد. کسانی که آن را می خواهند. کسانی که از آن انتظار دارند، و حاضرند برای تولدش فداکاری کنند.»

ناوالنی در پیامی که پنجشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، پیش‌بینی کرده بود که به یک حبس طولانی محکوم خواهد شد، اما گفت که این موضوع اهمیتی ندارد؛ زیرا او همچنین با اتهامات تروریستی جداگانه تهدید می‌شود که می‌تواند یک دهه زندان دیگر را به همراه داشته باشد.

ناوالنی گفت که هدف از صدور حکم زندان اضافی ترساندن روس‌ها بوده است، اما از آنها خواست که در مورد کسانی که او آنها را «شرورها و دزدان کرملین» می‌خواند، سخت فکر کنند که چگونه می‌توانند بهترین مقاومت را داشته باشند.

مسکو ناوالنی را به تلاش برای برانگیختن انقلاب از طریق بی‌ثبات کردن وضعیت سیاسی-اجتماعی کشور متهم کرده است.

اتحادیه اروپا صدور حکم جدید با انگیزه سیاسی را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری ناوالنی شد. فولکر ترک، رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت که این حکم نگرانی‌های جدی را در مورد آزار و اذیت قضایی و استفاده از سیستم برای اهداف سیاسی در روسیه ایجاد کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای حکم جدید را محکوم کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در این بیانیه گفت: «ایالات متحده حکم محکومیت بیشتر و ۱۹ سال زندان برای الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف و مبارز ضد فساد توسط دادگاه روسیه را با اتهامات بی‌اساس به اصطلاح افراط‌گرایی محکوم می‌کند. این نتیجه‌گیری ناعادلانه از یک‌ محاکمه ناعادلانه است.»

در بخش دیگری از این بیانیه گفته می‌شود: «ایالات متحده به شدت ادامه بازداشت ناوالنی، ولادیمیر کارا مورزا، و بیش از پانصد زندانی سیاسی دیگر در روسیه را محکوم می‌کند. ما به پیگیری دقیق پرونده‌های آنها ادامه می‌دهیم و از آزادی همه افرادی که ناعادلانه بازداشت شده‌اند، دفاع خواهیم کرد.»

صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024