جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 03.08.2023, 19:17

تلاش روسیه برای سربازگیری از شهروندان قزاقستان


خبرگزاری «رویترز»، پنج‌شنبه، ۱۲ مرداد نوشت که روسیه در بحبوحه تشدید درگیری‌ها در اوکراین، با انتشار یک آگهی تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی قزاقستان، برای پیوستن به ارتش روسیه، ۵ هزار دلار پرداختی فوری به اضافه دستمزد ماهیانه تعیین کرده است.

قزاقستان، یک جمهوری شوروی سابق در مرز روسیه، اقامتگاه بیش از ۳ میلیون روس‌تبار و به طور سنتی یکی از نزدیک‌ترین متحدان روسیه است. دولت آستانه اما از آنچه مسکو «عملیات نظامی ویژه» خود در اوکراین می‌نامد حمایت نکرده و خواستار صلح شده است.

به گزارش «رویترز»، تبلیغات به وضوح قزاق‌ها را هدف گرفته و پرچم‌های روسیه و قزاقستان و شعار «شانه به شانه» را نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده است: «آنها[روسیه]، وعده پرداخت یکباره ۴۹۵ هزار روبل روسیه(۵۳۰۰ دلار) را به کسانی که با ارتش روسیه قرارداد امضا می‌کنند، به همراه حقوق ماهانه حداقل ۱۹۰ هزار روبل (۲ هزار دلار) و مزایای اضافی نامشخص می‌دهند.

این تبلیغات به وب‌سایتی منتهی می‌شود که به نیروهای بالقوه، فرصت پیوستن به ارتش روسیه در منطقه ساخالین در شرق روسیه را می‌دهد.

مالک این وب سایت، آژانس توسعه سرمایه انسانی منطقه ساخالین، سازمانی که توسط دولت محلی راه‌اندازی شده است، معرفی می‌شود.

پیوستن به درگیری‌های نظامی در خارج از کشور برای پرداخت حقوق، طبق قوانین قزاقستان غیرقانونی است.

با این‌حال، وزارت اطلاعات و توسعه اجتماعی قزاقستان تاکنون به این خبر واکنشی نشان نداده است.

ساکنان دیگر کشورهای آسیای مرکزی شوروی سابق به «رویترز» گفتند که برخی از هموطنانشان به ارتش روسیه یا گروه‌های مزدور خصوصی روسیه مانند واگنر پیوسته‌اند، اما استخدام معمولاً در روسیه انجام می‌شود، جایی که میلیون‌ها کارگر مهاجر ازبک، تاجیک و قرقیز در آن کار می‌کنند.

یکی از ساکنان تاجیکستان که نخواسته نامش فاش شود به «رویترز» گفت: «شوهر سابق خواهرم اکتبر گذشته در لیسیچانسک کشته شد. یکی از برادرزاده‌هایم پس از حضور در زندان روسیه به گروه واگنر پیوست.»

در قرقیزستان، یکی از ساکنان محلی در ماه مه، به دلیل پیوستن به نیروهای نیابتی روسیه در منطقه لوهانسک اوکراین به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

وزارت خارجه روسیه این هفته اعلام کرد که در حال بررسی درخواست یک سیاستمدار روس برای اعطای تابعیت روسیه به این مرد است تا مسکو بتواند بر بیشکک برای آزادی او و اجازه بازگشت به روسیه فشار بیاورد.

ناظران می‌گویند که به دلیل ثروت نفتی قزاقستان، نسبت به سایر کشورهای اقمار شوروی سابق، کارگران مهاجر قزاق کمتری در خاک روسیه مشغول به‌کارند و همین احتمالا جوانان قزاقستانی را به هدف تبلیغات نیروگیری روسیه تبدیل کرده است.

این در حالیست که پیشتر، مقامات اوکراینی اعلام کردند که نیروهای روسیه توانایی پیشروی خود در جبهه‌های جنگ را از دست داده‌اند اما خطوط دفاعی مستحکمی را با بکارگیری میدان‌های گسترده مین ایجاد کرده‌اند که مانع پیشروی نیروهای اوکراینی شده است.

العربیه فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024