جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 03.08.2023, 13:45

خوش‌بینی اسرائیل به عادی‌سازی رابطه با عربستان


وزیر خارجه اسرائیل ابراز «خوش‌بینی» کرد که دستیابی به توافق سیاسی بین کشورش با عربستان سعودی برای عادی‌سازی رابطه تا هفت ماه دیگر امکان‌پذیر باشد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل در روز چهارشنبه، ۱۱ مرداد، الی کوهن گفت «مذاکرات بسیار مهمی بر اساس تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در این زمینه از ماه گذشته شروع شده» و در اسرائیل نیز کسی که مذاکرات در این زمینه را هدایت می‌کند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر است.

به گفته او، می‌توان تخمین زد که چنین توافقی تا ماه مارس سال ۲۰۲۴ حاصل شود، ولی به دلایل خود در ذکر این تاریخ معین اشاره نکرد.

آقای کوهن در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ۱۴ که حامی ائتلاف سیاسی کنونی دولت است، افزود: «منافع عربستان برای عادی‌سازی رابطه، از منافع اسرائیل بیشتر است؛ دولت سعودی خواهان پاسخ به تهدید ایران است و در جستجوی راه‌کارهای اقتصادی است.»

وزیر خارجه اسرائیل گفت اکنون بیش از هر زمان دیگر به توافق صلح با عربستان نزدیک شده‌ایم در حالی که «نزدیکی اخیر بین عربستان و ایران، یک نمایش است».

در همین زمینه روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز دهم مرداد نوشته بود که اسرائیل به عربستان سعودی پیام‌هایی منتقل کرده مبنی بر این‌که دستیابی به توافق بین دو کشور تا زمانی که دولت جو بایدن در آمریکا بر سر کار است، بهتر است تا این‌که منتظر روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه در کاخ سفید شوند.

توافق‌های صلح موسوم به «ابراهیم» در زمان دولت دونالد ترامپ بین اسرائیل و چهار کشور امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان به‌ دست آمده بود.

به نوشته هاآرتص، دولت اسرائیل ارزیابی کرده که درخواست عربستان از آمریکا برای گرفتن تضمین در خصوص برخوداری از برنامه هسته‌ای غیرنظامی، با سهولت بیشتری در دولت کنونی دموکرات آمریکا قابل عملی شدن است تا تأیید آن از سوی یک دولت بعدی احتمالا جمهوری‌خواه.

در حالی که ییسرائل کاتز، وزیر ارشد دولت اسرائیل ماه گذشته اظهار داشت که کشورش حتی به بهای عادی‌ شدن رابطه با عربستان حاضر به پذیرش وجود یک برنامه اتمی غیرنظامی در عربستان نیست، تساخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، این هفته به شبکه اسرائیلی «کان» گفت درخواست سعودی در ارتباط با برنامه هسته‌ای، امری است مربوط به آمریکا.

نیویورک تایمز هفته گذشته نوشته بود که جو بایدن در حال بررسی یک توافق امنیتی با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان برای عادی‌سازی رابطه بین اسرائیل و دولت ریاض است اما عربستان در مجموعه شرط‌های خود تأکید کرده که اسرائیل باید امتیازات معینی را به فلسطینیان بدهد.

اما الی کوهن در گفت‌وگو با شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل اظهار داشت که «مسائل مربوط به فلسطینیان دیگر مانعی بر سر راه صلح نیست و توافق‌های صلح “ابراهیم» نیز این را در گذشته ثابت کرده است».

جو بایدن تا ماه گذشته تأکید داشت که تا عادی شدن رابطه اسرائیل و عربستان «راه درازی مانده است».

با این حال، آقای بایدن هفته گذشته پس از بازگشت جک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از سفر به عربستان، به سایت اکسیوس گفت «شاید عادی‌سازی رابطه بین این دو کشور میسر باشد» اما جزئیاتی ارائه نکرد.

به نوشته اکسیوس، دولت بایدن در دوره اخیر با اعزام جیک سالیوان و سایر مقامات ارشد خود به عربستان تلاش کرده تا زمینه دستیابی به توافق بین اسرائیل و عربستان تا پیش از انتخابات پاییز سال آتی آمریکا را فراهم کند.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024