جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 30.06.2023, 13:10

تشکیل نهادی برای پیگیری ناپدیدشدگان در سوریه


سازمان ملل به تشکیل نهادی مستقل برای پیگیری وضعیت ناپدیدشدگان در جنگ سوریه رای داد

با وجود مخالفت دولت بشار اسد، مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تشکیل نهادی مستقل برای پیگیری وضعیت بیش از ۱۵۰ هزار ناپدیدشده یا زندانی از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه تاکنون در این کشور رای مثبت داد.

به گفته سازمان‌های غیردولتی، این افراد از زمان وقوع خیزش مردمی علیه رژیم بشار اسد در بیش از ۱۲ سال پیش در سوریه ناپدید یا ربوده و بازداشت شده‌اند.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۸۳ رای موافق، ۱۱ رای مخالف و ۶۲ رای ممتنع به تصویب رسید.

در بین اعراب قطر و کویت به این قطعنامه رای موافق دادند. عربستان سعودی، امارات، بحرین، عمان، مصر، اردن، مراکش، لبنان، تونس و یمن رای ممتنع دادند.

کشورهای بلاروس، بولیوی، چین، کره شمالی، اریتره، ایران، نیکاراگوئه، روسیه، سوریه و زیمبابوه به این مصوبه رای مخالف دادند.

در این قطعنامه آمده است که پس از ۱۲ سال درگیری و خشونت در سوریه، پیشرفت اندکی برای کاهش رنج خانواده‌های ناپدیدشدگان حاصل شده است.

بر اساس این قطعنامه، کشورهای عضو سازمان ملل متحد تصمیم گرفتند «تحت حمایت سازمان ملل متحد، موسسه مستقل مفقودین جمهوری عربی سوریه را برای روشن کردن سرنوشت و محل نگهداری همه افراد ناپدید شده» در این کشور ایجاد کنند.

متن قطعنامه اشاره می‌کند که این نهاد باید از «مشارکت و نمایندگی کامل قربانیان، بازماندگان و خانواده‌های ناپدیدشدگان» اطمینان حاصل کند و با رویکرد قربانی‌محور هدایت شود.

هنوز اما روش‌های عملیاتی این نهاد مشخص نیست و قرار است دبیر کل سازمان ملل ظرف کمتر از سه ماه دیگر با همکاری کمیساریای عالی حقوق بشر سازوکار این نهاد را ایجاد کند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از تصویب این قطعنامه استقبال کرد و دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل نیز اعلام کرد کشورهای عضو سازمان ملل باید اطمینان حاصل کنند این نهاد جدید کارکنان و منابع لازم را دارد.

قطعنامه تصویب‌شده همچنین از دولت‌ها و «همه طرف‌های درگیری» در سوریه می‌خواهد تا با این نهاد جدید «همکاری کامل» داشته باشند.


منابع: ایران اینترنشنال، شبکه‌های احتماعی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024