جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 29.06.2023, 11:03

مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا به تعویق افتاد


وب‌سایت میدل‌ایست‌آی به نقل از منابع ایرانی خود گزارش داد مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و آمریکا به دلیل اختلاف نظر بر سر زندانیان آمریکایی به تعویق افتاده است.

این منابع ایرانی که نامشان فاش نشده، گفته‌اند مقامات واشینگتن خواهان آزادی چهارمین زندانی آمریکایی محبوس در ایران هستند اما نهادهای جمهوری اسلامی در این مورد با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

این منابع ایرانی آگاه از مذاکرات به میدل‌ایست‌آی گفتند که این اختلافات درون جمهوری اسلامی، تلاش‌ها برای دست‌یابی به توافق هسته‌ای موقت بین تهران و واشینگتن را با شکست مواجه کرده است.

اوایل ماه جاری میلادی، به نظر می‌رسید جمهوری اسلامی و ایالات متحده پیشرفت خوبی در مذاکرات خود برای یک توافق موقت کرده‌اند و قرار بود در ازای محدود کردن غنی‌سازی هسته‌ای ایران، برخی تحریم‌ها علیه این کشور کاهش یابد.

در این زمینه، گفت‌وگوهایی مستقیم میان رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران و امیرسعید ایروانی، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در نیویورک بر سر یک توافق موقت، «امیدوارکننده» ارزیابی شده بود.

بر اساس آنچه از این مذاکرات فاش شده، دو طرف توافق کرده بودند ایران اورانیوم را تا ۶۰ درصد غنی‌سازی نکند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای خود همکاری کند.

در مقابل، تهران مجاز خواهد بود تا یک میلیون بشکه نفت در روز صادر کند و به درآمد خود و سایر منابع مسدود شده در خارج از کشور دسترسی پیدا کند. قرار بود که پول‌های بلوکه‌ شده منحصرا برای خرید طیف وسیعی از اقلام ضروری از جمله غذا و دارو استفاده شود.

سه منبع ایرانی نزدیک به مذاکرات گفتند در هفته‌های اخیر پیشرفت‌های بیشتری در مورد چند موضوع کلیدی حاصل شد؛ از جمله وعده‌های ایران مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه و عراق از سوی متحدان ایرانی مانند گروه‌های شبه‌نظامی عراق مورد حمله قرار نخواهند گرفت.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در یک سخنرانی با یک توافق به شرط حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای ایران موافقت کرد.

با وجود این آمریکا اعلام کرده که سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز، سه ایرانی-آمریکایی که به اتهام جاسوسی زندانی شده‌اند باید آزاد شوند.

یکی از منابع اعلام کرده که مقامات آمریکایی به طور غیرمنتظره‌ای به دنبال اضافه کردن نام چهارمین فرد زندانی به فهرست افرادی بودند که می‌خواهند به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای موقت آزاد شود.

منبع دوم به میدل‌ایست‌آی گفت که ابراهیم رئیسی آماده است تا چهارمین زندانی را به عنوان بخشی از این معامله آزاد کند اما صداهای مخالفی در برخی نهادهای بانفوذ وجود دارد که اصرار دارند سرنوشت چهارمین زندانی باید به عنوان موضوعی جداگانه مورد بحث قرار گیرد.

نام این زندانی فاش نشده است.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024