جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 26.06.2023, 16:35

اولین پیام صوتی فرمانده واگنر پس از شورش


یک فایل صوتی از یوگنی پریگوژین، فرمانده واگنر، منتشر شده که در آن درباره چگونگی آغاز درگیری توضیح می‌دهد. این نخستین پیامی است که از یوگنی پریگوژین منتشر می‌شود پس از پایان شورش و اعلام اینکه او عفو و به بلاروس منتقل می‌شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، یوگنی پریگوژین در این فایل صوتی گفت اعضای گروه تنها «راهپیمایی عدالت» را آغاز کردند و اضافه کرد «آغازگر خشونت ما نبودیم. اما با موشک‌ها و بالگرد ما را هدف قرار دادند. او گفت که حامیانش برای جلوگیری از ریختن خون سربازان روسی به مواضع‌شان بازگردند».

او می‌گوید هدف از حرکت ۲۵ هزار نیرویش به سمت مسکو «حفظ نیروی واگنر از نابودی» بوده است.

پریگوژین گفت هیچ از یک نیروهایش موافق امضای قرارداد با وزارت دفاع روسیه نبودند.

وزارت دفاع روسیه به اعضای واگنر تا شنبه هفته آینده مهلت داده بود که با این وزارت‌خانه قرارداد امضا کنند.

معلوم نیست آقای پریگوژین کجا و کی این پیام راضبط کرده است. او واگنر را از پیکارجویان و هزاران زندانی روس تشکیل داده بود.

پریگوژین در پیامش چه گفت؟

خلاصه‌ای از گفته‌های یوگنی پریگوژین در تازه‌ترین اظهاراتش درباره درگیری روز جمعه و توافق پس از آن:

- ما فکر می‌کردیم که به حد کافی نشان داده بودیم قصد چه کاری داریم. دو عامل سبب شد که برگردیم: ۱- نمی‌خواستیم خون روس‌ها ریخته شود. ۲- هدف از حرکت ما به سمت مسکو اعلام اعتراض بود نه سرنگونی دولت.
- در این موقع الکساندر لوکاشنکو دست کمک دراز کرد تا راهی پیدا کند که واگنر در چارچوب قانون عمل کند.
- ما نشان دادیم ارتش روسیه به چه سازماندهی‌ای نیاز دارد تا به حد ما برسد. ما با بی‌عدالتی مخالفیم.
- ما هیچ سربازی را در مسیر حرکت نکشتیم.
- ما با استادی تمام نشان دادیم که ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (روز حمله روسیه به اوکراین) چگونه باید می‌بود.
- ما به دنبال سرنگونی رژیم فعلی و مقام‌های منتخب و مشروع نبودیم.

صبح امروز ارسانه‌های روسیه گزارش دادند یوگنی پریگوژین، فرمانده ارتش خصوصی واگنر هنوز رفع اتهام نشده است.

رسانه‎‌های روسیه گزارش دادند که پرونده کیفری رئیس ارتش خصوصی واگنر همچنان باز است. وب سایت کامرسانت به نقل از یک منبع ناشناس نوشت که مقامات هنوز از تصمیم خود درباره گشودن یک پرونده کیفری صرفنظر نکرده‌اند.

بی‌بی‌سی مستقلا نمی‌تواند صحت این اظهارات را تایید کند.

وزیر امور خارجه روسیه: کار نیروی واگنر ادامه خواهد یافت

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته است عملیات واگنر در دیگر کشورها از جمله «جمهوری مالی» و «جمهوری آفریقای مرکزی» ادامه خواهد یافت.

آقای لاوروف به شبکه آرتی روسیه گفت کار نیروی واگنر در آن کشورها ادامه خواهد یافت و شورش این نیرو به به روابط روسیه با شرکا و دوستانش لطمه‌ای نزده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی روسیه، تاس، مراکز عضوگیری واگنر در نووسیبریسک دوباره باز شده‌اند و استخدام نیرو ادامه دارد.

با این حال دوما، مجلس سفلی نمایندگان روسیه عضوگیری واگنر از مجرمان زندانی را ممنوع کرده است.

یوگنی پریگوژین فرمانده واگنر هزاران زندانی- را که برخی مرتکب جرائم خطرناک بودند برای واگنر به خدمت گرفته بود با این قول که اگر زنده ماندند عفو می‌شوند.

انتشار ویدیویی از شویگو و ابهام درباره وضعیت پریگوژین

ساعاتی پیش رسانه‌های دولتی روسیه ویدیویی از سرگئی شویگو، وزیر دفاع، منتشر کردند که در آن او در حال بازدید از یک مرکز فرماندهی نظامی است. این تصاویر، اولین حضور رسمی او پس از شورش ارتش خصوصی واگنر در روز جمعه و درخواست‌ها برای استعفایش بود. مشخص نیست که این تصاویر در چه زمانی و دقیقا در چه مقری گرفته شده است.

این رسانه‌ها همچنین تصاویری از آقای شویگو در «اتاق جنگ اوکراین» منتشر کردند که وزیر دفاع نقشه‌ها را بررسی می‌کند و با ژنرال‌هایش در حال گفتگوست. در همین حال رسانه‌های دولتی روسیه گزارش دادند که با وجود وساطت الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس و اعلام کرملین مبنی بر رفع اتهام از یوگنی پریگوژین رئیس ارتش خصوصی واگنر، تحقیقات سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) درباره او ادامه دارد.

به نظر می‌رسد انتشار این ویدیو در شرایط فعلی می‌تواند به معنای عدم برکناری سرگئی شویگو وزیر دفاع و حمایت آقای پوتین از او باشد.

اعضای گروه شبه‌نظامی واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین روز جمعه بحرانی بزرگ برای روسیه و ولادمیر پوتین ایجاد کردند. این گروه در پی تشدید تنش‌ها بین رهبری واگنر و مقامات نظامی روسیه، از اوکراین وارد خاک روسیه شدند و پس از تصرف شهر روستوف اعلام کردند به سمت مسکو حرکت می‌کنند. در نهایت پس از توافق با کرملین با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، او و نیروهای تحت امرش ناگهان به منطقه تحت کنترل روسیه در شرق اوکراین بازگشتند.

«فعالیت گروه واگنر در دیگر کشورها همچنان ادامه خواهد یافت»

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، می‌گوید عملیات واگنر در دیگر کشورها از جمله «جمهوری مالی» و «جمهوری آفریقای مرکزی» ادامه خواهد یافت.

آقای لاوروف به شبکه آرتی روسیه گفت کار نیروی واگنر در آن کشورها ادامه خواهد یافت و شورش این نیرو به به روابط روسیه با شرکا و دوستانش لطمه‌ای نزده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی روسیه، تاس، مراکز عضوگیری واگنر در نووسیبریسک دوباره باز شده‌اند و استخدام نیرو ادامه دارد.

با این حال دوما، مجلس سفلی نمایندگان روسیه عضوگیری واگنر از مجرمان زندانی را ممنوع کرده است.

یوگنی پریگوژین فرمانده واگنر هزاران زندانی- را که برخی مرتکب جرائم خطرناک بودند برای واگنر به خدمت گرفته بود با این قول که اگر زنده ماندند عفو می‌شوند.

شورش واگنر؛ چه اتفاقی افتاده بود؟

روز جمعه یوگنی پریگوژین، فرمانده ارتش خصوصی واگنر، در خط مقدم با نیروهای اوکراینی می‌جنگد، مقام‌های نظامی روسیه را به بمباران نیروهایش در اوکراین متهم کرد.

سپس صبح روز شنبه، زمانی که پریگوژین اعلام کرد که سربازانش علیه رهبری نظامی روسیه «برای عدالت» راهپیمایی خواهند کرد، با عبور از مرز اوکراین وارد شهر جنوبی «روستوف روی دن» روسیه شدند.

کرملین، پریگوژین را به «شورش مسلحانه» متهم کرد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی متعهد شد کسانی را که به روسیه «خیانت کرده اند» مجازات کند.

اما در کمتر از ۲۴ ساعت پریگوژین شورش را پایان داد و نیروهای واگنر از شهر «روستوف روی دن» خارج شدند و مقرهای نظامی‌ این شهر را تخلیه کردند.

کرملین هم اعلام کرد که از اتهامات جنایی علیه پریگوژین به «خیانت» متهم شده بود صرفنظر می‌کند. کمی بعد، پریگوژین موافقت کرد که روسیه را به مقصد بلاروس ترک کند، اگرچه محل اختفای او در حال حاضر مشخص نیست.

واکنش‌ها به شورش واگنر

میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه امروز در سخنانی گفت روسیه با «چالشی برای ثبات خود» مواجه شده است و اکنون زمانی است که باید پشت سر رئیس جمهوری متحد ماند.

او که سمتی تشریفاتی دارد و اغلب در حاشیه سیاست گام بر می‌دارد گفت «تحت رهبری رئیس جمهوری» مقامات دولتی «به طور هماهنگ» ثبات کشور را تضمین کردند.

در خبری دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در تازه‌ترین اظهاراتش در نشستی با عنوان «مهندسین آینده» از شرکت‌ها به دلیل تضمین «عملکرد پایدار» حوزه صنعت «در مواجهه با چالش‌های شدید خارجی» تمجید کرد.

مشخص نیست پوتین در زمان ضبط این بیانیه کی و کجا بوده است. او در این ویدیو هیچ اشاره‌ای به مسائل دیگر و توافق خود با آقای پریگوژین نکرد توافقی که فرمانده گروه واگنر براساس آن پذیرفت به بلاروس برود.

پوتین در سخنرانی دیگری در روز شنبه نیروهای واگنر را به خیانت متهم کرد و اقدامات آنها را «خنجر از پشت» خواند.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، در جریان بازدید از ناتینگهام شایر گفت که دولت این کشور اوضاع روسیه را «زیر نظر» دارد.

او می‌گوید که با ارزیابی آمریکا موافق است که این شورش شکاف‌های درون دولت ولادیمیر پوتین را رو آورد. اما او اضافه کرد که «برای پیش‌بینی قطعی پیامدهای این اتفاق خیلی زود است».

سوناک در پاسخ به سوالی درباره احتمال تغییر حکومت در مسکو گفت دولت «برای طیف وسیعی از سناریوها» آماده است.

ساعاتی پیش ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفته است که رویدادهای آخر هفته در روسیه از «اشتباه استراتژیک بزرگ» ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری، در الحاق کریمه و حمله به اوکراین پرده برداشته است.

او شورش نیروهای واگنر را یک موضوع داخلی روسیه توصیف کرد که ائتلاف ناتو آنها را دنبال کرده است.

آقای استولتنبرگ این اظهارات را در لیتوانی و در آستانه نشست ناتو در این کشور مطرح کرد. نشست ناتو حدود دو هفته دیگر برگزار می‌شود.

در همین حال، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که جنگ مسکو علیه اوکراین قدرت روسیه را شکسته و بر سیستم سیاسی آن تأثیر می گذارد . او پیش از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت خوب نیست که قدرت هسته ای مانند روسیه وارد مرحله بی ثباتی سیاسی شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024