جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 24.06.2023, 7:06

حرکت شورشیان واگنر به سمت شمال پس از تصرف روستوف


پس از آن که روسیه یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدوران نظامی واگنر، را به «شورش مسلحانه» متهم کرد، رئیس گروه واگنر بامداد شنبه سوم تیر گفت که نیروهای این گروه شبه نظامی از خاک اوکراین وارد روسیه شده‌اند. هم‌اکنون نیروهای واگنر وارد شهر روستوف در کنار دریای آزوف شده‌اند.

رئیس این گروه شبه نظامی مدعی شد که نیروهای واگنر بدون مقاومتی وارد شهر روستوف شده‌اند و برای کنار زدن فرماندهان نظامی روسیه تا مسکو هم خواهند رفت. او تاکید کرد: روسیه را باید از چنگال کسانی که غیر نظامیان را می‌کشند، آزاد کرد.

رئیس گروه واگنر همچنین مدعی شد که نیروهایش یک هلیکوپتر نظامی روسیه را سرنگون کردند.

تصاویری از حضور نیروهای واگنر در مقر نظامی شهر روستوف در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. گفته می‌شود در حدود ۳۰۰ نیروی گروه واگنر در مقر نظامی در مرکز شهر روستوف مستقر شده‌اند.

در همین حال، مقامات محلی در روستوف از شهروندان خواسته‌اند که در خانه بمانند و بیرون نروند.

فرماندار لیپتسک هم گفت که مقامات تصمیم گرفته‌اند تا تدابیر امنیتی را در این منطقه «تقویت کنند.»

شهردار مسکو هم از اتخاذ تدابیر «ضد تروریستی» در پایتخت روسیه خبر داده است.

سرگئی سوبیانین در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «در ارتباط با اطلاعات دریافتی در مسکو، اقدامات ضد تروریستی با هدف تقویت امنیت در حال انجام است.»

اختلاف رئیس واگنر و مقامات ارشد نظامی روسیه

یوگنی پریگوژین روز جمعه ارتش روسیه را به کشتن دو هزار از جنگجویان این گروه متهم کرد، کرملین هم در واکنش اعلام کرد که آقای پریگوژین را به اتهام دعوت به شورش مسلحانه محاکمه خواهد کرد.

رویارویی دیرینه یوگنی پریگوژین و وزارت دفاع روسیه روز جمعه به اوج خود رسید و این وزارت‌خانه در بیانیه‌ای اظهارات تازه آقای پریگوژین درباره حمله به اردوگاه‌های واگنر را رد کرد و آنها را «اطلاعات تحریک‌آمیز» خواند.

به گزارش خبرگزاری تاس، کمیته ملی ضد تروریسم روسیه هم اعلام کرد، سازمان امنیت داخلی روسیه، موسوم به اف‌اس‌بی، یک پرونده جنایی علیه یوگنی پریگوژین به دلیل دعوت به شورش مسلحانه باز کرده است.

خبرگزاری اینترفاکس نیز به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در جریان تحولات قرار گرفته و اقدامات لازم در حال انجام است.

رویترز می‌گوید، هنوز جزییات زیادی از اختلاف فرماندهان نظامی روسیه و نیروهای واگنر نامشخص است، ولی این به نظر بزرگترین بحران داخلی است که ولادیمیر پوتین از زمان حمله نظامی به اوکراین در اسفند ۱۴۰۰ با آن مواجه شده است.

یوگنی پریگوژین که زمانی از متحدان ولادیمیر پوتین محسوب می‌شد، در ماه‌های اخیر مسکو را به شدت مورد انتقاد قرار داده است. او بامداد روز جمعه انتقادات خود از فرماندهان نظامی را تشدید کرد و گفت، منطق حمله نظامی به اوکراین یا آنچه که «عملیات ویژه نظامی» خوانده می‌شود، بر اساس دروغ‌هایی است که توسط مقامات نظامی ارشد روسیه ساخته شده است.

گروه واگنر در عملیات تصرف شهر باخموت در اوکراین در ماه گذشته نقشی کلیدی برعهده داشت. این عملیات بزرگترین پیروزی روسیه در ۱۰ ماه گذشته محسوب می‌شود. در همین راستا، یوگنی پریگوژین از موفقیت خود در میدان جنگ برای انتقاد از رهبری وزارت دفاع روسیه استفاد کرده است.

یوگنی پریگوژین روز چهارشنبه، سوم خرداد، گفته بود، اگر رهبری روسیه مدیریت خود را در قبال جنگ بهبود ندهد و تمامی اقتصاد خود را در خدمت جنگ قرار ندهد، ممکن است با انقلاب دیگری روبه‌رو شود.

رهبر گروه واگنر تاکید کرده بود: «معماران جنگ» مانند وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش «به‌ خاطر خیانت به وطن» باید برکنار شوند، زیرا اهداف جنگی در اوکراین محقق نشده و «اگر جوزف استالین زنده بود، این شکست را تحمل نمی‌کرد». او افزود سرگئی شویگو، وزیر دفاع، باید «محاکمه شود».

او در مصاحبه‌ای که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، گفت شکاف طبقاتی در قبال مشارکت در جنگ می‌تواند با انقلابی مانند سال ۱۹۱۷ میلادی پایان یابد. اشاره او به سرنگونی حکومت تزاری روسیه در انقلاب بلشویکی بود.

شرکت خصوصی «واگنر» که در جبهه‌های روسیه در اوکراین می‌جنگد، از مجرمان زندانی در صفوف خود استفاده کرده و یوگنی پریگوژین،به خاطر استفاده از زندانیان به عنوان «گوشت دم توپ» در جنگ اوکراین مورد انتقاد قرار گرفته است.

يوگنی پريگوژين روز دوم خرداد در مصاحبه‌ای گفت که بيش از ۲۰ هزار نيروی اين شرکت و حدود ۲۰ درصد از ۵۰ هزار زندانی و مجرمی که برای جنگ در اوکراين اجير کرده­‌ است، در نبرد طولانی شهر باخموت در شرق اوکراين کشته شده­‌اند.

اختلاف پريگوژين با وزارت دفاع از آنجا آغاز شد که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، به همه گروه‌های داوطلب و شبه‌نظامی روسی که در اوکراین می‌جنگند اعلام کرده بود که باید تا پایان ماه آگوست (مرداد) با وزارت دفاع قرارداد امضا کنند. اما پریگوژین اعلام کرده بود که چنین کاری نخواهد کرد. پوتین هم در اظهارنظری جانب وزیر دفاعش‌اش را گرفته بود.


پوتین شورش نیروهای واگنر را “ماجراجویی جنایتکارانه” خواند

پوتین در سخنرانی خود به ملت روسیه می‌گوید برخی روس‌ها «فریب خورده‌اند تا به یک ماجراجویی جنایتکارانه بپردازند» - بدون اینکه به طور مشخص به جنگجویان واگنر اشاره کند. پوتین آنچه را که اتفاق افتاده «خنجر به پشت کشور و مردم ما» خواند.

- نیروهای مسلح روسیه دستورات لازم را دریافت کرده‌اند.
- برای حفاظت از روسیه هر کاری انجام می‌دهد.
- هرکسی که علیه ارتش اسلحه به دست گرفته خائن است.
- ما پیروز خواهیم شد، قوی تر خواهیم شد.
- من از شما می‌خواهم که مشارکت در اقدامات جنایتکارانه را متوقف کنید.
- من از قانون اساسی دفاع خواهم کرد.
- همه کسانی که در شورش شرکت کردند مجازات خواهند شد.
- اقدامات قاطعانه‌ای برای تثبیت وضعیت در روستوف-نا-دونو انجام خواهیم داد.
- پاسخ ما خشن و سختگیرانه خواهد بود.
- گروه واگنر قهرمانانی هستند که دونباس (در شرق اوکراین) را آزاد کردند.
- ما به اتحاد همه نیروها نیاز داریم. ما برای جان و امنیت مردم خود می جنگیم.
- “دستورات لازم” برای مقابله با بحران داده شده.

پوتین تاکید کرد همه “دستورات لازم” برای مقابله با بحران داده شده است و متعهد شد از روسیه دفاع کند.

ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود حتی یکبار هم نام یوگنی پریگوژین را نبرد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید آقای پوتین در سخنان خود گفت رئیس واگنر به دلیل “جاه طلبی شخصی” به روسیه “خیانت” کرد.


واگنر: زمان انتخاب بود، اما پوتین انتخاب اشتباهی کرد

«زمان انتخاب بود، اما او [پوتین] انتخاب اشتباهی کرد، او دولت و مردم را به مخالفت با کسانی دعوت کرد که در واقع از منافع دولت و مردم محافظت می کنند، و کسانی که به منافع شهروندان روسیه اهمیت می دهند. به نظر می رسد ما به یک رئیس دولتی نیاز داریم که بتواند صادقانه انتخاب کند.
او جنگ داخلی را آغاز کرد. او به جای اخراج یک یا دو منحط، دستور خلع سلاح جنگجو ترین بخش روسیه را صادر کرد. جان یکی دو خائن بر جان ۲۵ هزار قهرمان ترجیح داده شد. از قبل معلوم است که در این رویارویی شیطان کیست. پیروزی از آن ما خواهد بود!»



نیروهای شورشی واگنر در شهر رستوف

درباره مزدوران واگنر چه می‌دانیم؟

با علنی‌شدن دعوای یوگنی پریگوژین با کرملین، نام گروه واگنر هم بیشتر به گوش می‌رسد؛ گروهی که زیرنظر پریگوژین در اوکراین می‌جنگد.

۱. واگنر چگونه شروع به کار کرد؟
این نهاد برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ و در جریان الحاق کریمه به روسیه ظاهر شد و در طول سال ها به یک پیمانکار خصوصی برای ارتش روسیه تبدیل شده است.
از آقای پریگوژین به دلیل کسب‌و‌کار رستوران‌داری و ضیافت‌های مفصلی برای آقای پوتین ترتیب داده است، به عنوان «آشپز پوتین» یاد می‌شد.

۲. وجه‌تسمیه این گروه چیست؟
بنا بر گزارش‌ها، این گروه نام خود را از نام مستعار جنگی رهبر آن یعنی دیمیتری اوتکین گرفته که یک افسر بازنشسته ارتش روسیه است.
گفته می‌شود که آقای اوتکین، این نام را به نشانه علاقه‌مندی به ریشارد واگنر آلمانی آهنگساز انتخاب کرد؛ آهنگساز مورد علاقه هیتلر. علیرغم انکار کرملین از هرگونه ارتباط با واگنر، آقای اوتکین در کنار آقای پوتین عکس گرفته شده است.

۳. این گروه کجاست؟
این گروه در هیچ کجای دنیا به عنوان یک شخص حقوقی ثبت نشده است. مزدوری طبق قوانین روسیه غیرقانونی است.
وجود پنهان و غیررسمی آنها به روسیه این امکان را می‌دهد که تلفات میدان جنگ خود را کم‌شمار جلوه دهد و مسئولیت جنایات مزدوران واگنر را هم گردن نگیرد.

۴. چرا در اوکراین هستند؟
روسیه در جنگ اوکراین متحمل خسارات سنگینی شده است و نیروهای تازه‌نفسی که کم آموزش دیده‌اند را به‌عنوان گوشت دم توپ به خط مقدم اعزام کرده است.
نیروهای واگنر حمله تقریباً یک ساله به شهر شرقی باخموت را رهبری کردند. پس از حدود ده‌ها هزار تلفات از هر دو طرف، روسیه اعلام پیروزی کرد، اگرچه هنوز درگیری در این منطقه وجود دارد.

۵. کجا نیرو جذب می‌کنند؟
نیروهای واگنر شامل جنگجویان کهنه‌کار و مزدوران می‌شوند که سال‌ها قبل از تهاجم تمام‌عیار روسیه، تجربه نبرد در منطقه دونباس شرقی اوکراین را داشت.
اما استفاده از محکومین زندان در نبرد باخموت نقطه عطفی در تاریخ این گروه بود. گفته شده که پریگوژین شخصاً این افراد را از زندان‌ها به خدمت گرفته بود.

۶. نیروهای واگنر کجاها بوده‌اند؟
عاملان واگنر علاوه بر درگیری در سوریه، لیبی، جمهوری آفریقای مرکزی و اوکراین، در سودان، مالی و موزامبیک نیز جنگیده‌اند و عملاً نیروی نیابتی روسیه در این مناطق هستند.
گاهی هم در استخدام رهبران اقتدارگرا قرار گرفته‌اند و گاهی اوقات میادین نفت و گاز را تصرف کرده‌اند. در گذر زمان، آنها رسمی‌تر شده‌اند و بیشتر شبیه پیمانکاران نظامی غربی عمل کرده‌اند.


رویترز به نقل از یک منبع امنیتی روس مدعی شده‌است که نیروهای گروه پیمانکاری نظامی واگنر بر تمامی تاسیسات نظامی در شهرستان ورونژ در ۵۱۹ کیلومتری مسکو مسلط شده‌اند.

گری کاسپاروف: باندهای قدرت با یکدیگر می‌جنگند

تعجب نکنید که اگر روسیه سقوط کند چه اتفاقی خواهد افتاد. قبلا سقوط کرده است! خیلی سالها پیش. این یک دولت نیست، بلکه یک جبهه مافیایی است با جناح‌هایی که برای پول، منابع و قدرت با یکدیگر می‌جنگند.

با چند برابر شدن پیروزی‌های اوکراین، انگشتان اشاره در میان جناح‌های روسی به طور فزاینده‌ای بر ماشه خواهد بود. برج‌های دروغ فرو می‌ریزند و برج‌های جدید و کوچکتر ساخته می‌شوند. شکست انکار خواهد شد، سپس به گردن رقبا انداخته می‌شود، سپس پیروزی جعلی توسط بازماندگان اعلام می‌شود.

هر کسی که کنترل را حفظ کند، پوتین یا هر کس دیگری، با تهدید و بی‌ثباتی مواجه خواهد شد. برای جهان آزاد حیاتی است که به قاتلان هیچ راه نجاتی ارائه ندهد. ما انتظار نداریم که دموکراسی و آزادی به طور ناگهانی شکوفا شود، اما نمی‌‌توان با جنایتکاران جنگی روسیه معامله کرد.

آیا تلاش‌هایی برای استفاده از درگیری‌های داخلی به عنوان بهانه‌ای برای آتش‌بس، رفع تحریم‌ها و دیگر اقدامات برای دادن زمان به روسیه برای جمع‌بندی و تقویت قوای مجدد در حین اشغال خاک اوکراین و ادامه ترور انجام خواهد شد؟! خیر

اجازه ندهید هر نمایش مافیایی که اکنون در روسیه به نمایش درآمده است، توجه را از هدف پیروزی اوکراین منحرف کند. زمان شتاب گرفتن است، نه تردید. اگر موافقید که “بگذارید همه آنها ببازند” که در روسیه این ایده‌آل است و راه رسیدن به پیروزی است و افتخار برای اوکراین.

لطفاً به خاطر داشته باشید که حتی بیشتر از حد معمول، همه چیزهایی که از کرملین و به طور کلی از روسیه بیرون می‌آید، دروغ خواهد بود. این غریزی و در مورد کنترل است. چنین افرادی نمی‌‌پذیرند که در حال غرق شدن در یک گارد هستند.

اگر این یک انقلاب رنگی در روسیه است، رنگش رنگ پول است. کلاهبرداران با اراذل و اوباش برای زمین و منابع و در قدرت نگه داشتن آنها می‌جنگند. پریگوژین ممکن است در نهایت کشته شود یا مانند قدیروف بار دیگر برای رژیم سفارش کشتار بگیرد. در میان دزدان و قاتلان هیچ افتخاری وجود ندارد.


۱۸۰ سرباز روسی سلاح های خود را رها کردند و در دروازه مرزی بوگایفکا به واگنر تسلیم شدند.


منابع: رادیو فردا، بی‌بی‌سی، نیویورک‌تایمز، شبکه‌های اجتماعی

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024