جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 23.06.2023, 14:06

ملت ایران هیچ‌‌وقت از مطالبات خود کوتاه نمی‌آیند


عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به انتقادگریزی طبقه حاکم گفت اگر کسی -حتی نماینده مجلس- انتقادی به حکومت کرده، «گروه‌های فشار» با او تماس گرفته‌اند. او اما تاکید کرد ملت ایران هیچ‌وقت از مطالباتشان برای آزادی و عدالت کوتاه نمی‌آیند.

اینترنت زاهدان در روز دوم تیر ماه نیز مانند هفته‌های گذشته هم‌زمان با آغاز خطبه‌های مولوی عبدالحمید دچار اختلال شدید و قطع شد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های خود با تاکید بر اینکه منافع ملی در ایران از تصمیم و عملکرد «دولت‌ها و مسوولان کشور» ضربه خورده است، گفت: «هر کسی که در ایران نفوذ داشته، فرصت‌ها را به نفع خود تصرف کرده، ‌خزانه‌ها خالی و مشکلاتی ایجاد شده است و تصمیم‌گیرندگان کشور هم تمرکزی بر منافع ملی نداشته‌اند.»

او با اشاره به اینکه این مشکلات باعث فشار بر همه طیف‌ها و در همه سطح‌ها شده است، گفت که برای آینده و رفع این چالش‌ها چشم‌انداز روشن و امیدوارکننده‌ای نمی‌بیند.

اسماعیل‌زهی یادآور شد: «برای ایجاد تغییر در اقتصاد یا هر مشکل دیگری به ابزار، وسایل، افراد توانمند، برنامه و سازوکار صحیح نیاز است و تا وقتی این‌ها فراهم نباشد، مشکلات اساسی را نمی‌توان حل کرد.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: «مشکل ایران از گذشته و دوران پادشاهی تا جمهوری اسلامی این بوده که طیف خاصی، اطراف بزرگان کشور را می‌گیرند و کسی را به آن حلقه راه نمی‌دهند و خواسته‌های به حق مردم به گوش مسوولان نمی‌رسد. همیشه هم حاکمیت کسی را پسندیده که از پادشاه و حاکمان تمجید کند و بگوید همه چیز درست است.»

مولوی عبدالحمید ادامه داد: «حاکمی که مدیریت کشور را به عهده دارد باید در اختیار طیف‌های فقیر و منتقد باشد. اما وقتی مشکلات به گوش مقام بالا نرسد، تصمیم‌گیری‌های نادرستی خواهد داشت.»

او خاطرنشان کرد: «در کشور ما همواره انتقادگریزی حاکم بوده و هر کسی حتی اگر نماینده مجلس بوده و انتقادی داشته، گروه‌های فشار با او تماس گرفته‌اند.»

اسماعیل‌زهی تاکید کرد: «تا وقتی تمرکز قدرت و تصمیم‌گیری در کشور نباشد، هر فرد قدرتمندی می‌تواند سلیقه خود را به جای قانون اعمال کند و قانون‌گریزی در کشور به وجود می‌آید؛ همان‌طور که امروز مردم به خاطر نبودن عدالت و آزادی بیان، اعتراض دارند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خاطرنشان کرد: «ملت ایران هیچ وقت از مطالبات خود برای آزادی و عدالت کوتاه نمی‌آیند.»

مولوی عبدالحمید همچنین خطاب به مسوولان به آن‌ها توصیه کرد تجربه‌ها و سیاست‌های شکست خورده را تکرار نکنند چرا که تکرار آن‌ها به جز «ندامت»، نتیجه دیگری ندارد.

او اضافه کرد: «باید با مردم معترض گفت‌و‌گو و البته عمل کرد چون شنیدن تنها و عمل نکردن، مانند نشنیدن است.»

اسماعیل‌زهی با اشاره به تداوم مبارزه مشروع و سیاسی برای رسیدن به آزادی، عدالت و اقتصاد سالم گفت: «ما منافع مردم را دنبال می‌کنیم و در این راستا هر تهدیدی را به جان می‌خریم.»

مولوی عبدالحمید در پایان خطاب به مردم زاهدان از آن‌ها خواست در تجمعات و راهپیمایی اعتراضی‌شان «مراقب عوامل نفوذی» باشند و ضمن «احتیاط»، موارد مختلف را در نظر بگیرند.

پس از نماز جمعه زاهدان در روز دوم تیر به گزارش سایت حال‌وش، مردم معترض با وجود جو سنگین امنیتی و قطع اینترنت به خیابان‌ها آمدند و نیروهای امنیتی و نظامی، اقدام به بازداشت بسیاری از شهروندان در خیابان‌های مدنی، توحید، خیام و مدرس در محدوده مسجد مکی و مصلی کردند.


ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024