جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 19.06.2023, 7:43

متن و حاشیه انتخاب رییس جدید اتاق بازرگانی


نماینده وزارت صمت: به این دوست عزیز توصیه می‌کنم انصراف بدهد!

روزگذشته بالاخره ساعت ۸ صبح درهای اتاق بازرگانی ایران به روی هیات نمایندگان دور دهم باز شد تا در انتخابات هیات رییسه شرکت کنند؛ انتخاباتی که حاشیه‌های بسیاری پیش از برگزاری و حین برگزاری داشت، ولی با همه این تفاسیر انتخابات براساس قوانین اتاق برگزار شد. اعضای هیات نمایندگان این اتاق هم با اکثریت آرا به حسین سلاح‌ورزی به عنوان رییس جدید اعتماد کردند.

سلاح‌ورزی در میان کاندیداهای ریاست جزو اولین نفرهایی بود که وارد اتاق ایران شد. او حدود ساعت ۵۰: ۸ دقیقه نام‌نویسی کرد. تقریبا تا ساعت  ۳۰: ۹ همه کاندیداهای اصلی وارد اتاق شده بودند و ثبت‌نام کردند.

دقایقی پیش از برگزاری رسمی جلسه انتخابات هیات رییسه، غلامحسین شافعی رییس دور نهم اتاق ایران برای حاضرین در جلسه سخنرانی کرد و پس از خداحافظی اتاق را ترک کرد. پس از خروج شافعی از سالن جلسه طبقه دهم اتاق ایران، اعضای انجمن نظارت بر انتخابات اتاق در جایگاه هیات رییسه مستقر شدند. در ضمن رضا حمیدی از اتاق مشهد رییس سنی اتاق انتخاب شد و سید هبت‌الله اصولی از اتاق اهواز نایب رییس اول شد.

پس از آن ۱۸ نفر برای نظارت اعلام آمادگی کردند درحالی دو نفر برای این سمت کافی بودند. برهمین اساس تصمیم گرفته شد، بین نامزدهای این بخش قرعه‌کشی صورت بگیرد. از این قرعه‌کشی نام ابوالحسن خلیلی و روغنی گلپایگانی خارج شد.

پیام شافعی

رییس دور نهم اتاق بازرگانی ایران ضمن تبریک آغاز دوره جدید هیات نمایندگان اتاق ایران، گفت: شرایط خاص اقتصادی و چالش‌های موجود، گذر از این وضعیت را مشروط به همگرایی آحاد مردم، نخبگان، فعالان بخش خصوصی، تصمیم‌سازان و دولتمردان کرده است و جز با تعامل و همنشینی نمی‌توانیم به اجماع و حل چالش‌ها برسیم و هیچ محفلی بهتر از اتاق ایران برای ظهور این وفاق نیست.

او اعضای اتاق ایران را عصاره صاحبان کسب‌ و کار دانست که باید در رویدادهایی مانند انتخابات، بلوغ خود را نشان دهند. به باور شافعی اجماع بین بخش خصوصی و همه بخش‌های کسب ‌و کار نشان از شخصیتی محترم و قابل اعتنا در کشور برای اتاق ایران است و در این بین اتاق باید مملو از نجابت در راه رسیدن به کمال قدم بردارد.

رییس اتاق ایران در دوره نهم، ابراز امیدواری کرد: در این انتخابات هر چه به ارتقای جایگاه بخش خصوصی کمک می‌کند، اتفاق بیفتد تا بتوانیم با هم قدم‌های محکمی در راستای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور ‌برداریم.

۳ کاندیدای اصلی ریاست اتاق

در جریان برگزاری انتخابات، یکی از اعضای انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران اعلام کرد: حراست وزارت صمت حضور ۳۷ کاندیدا در انتخابات اتاق را بلامانع اعلام کرده است. این نهاد نظارتی در مورد یک نفر اعلام نظر نکرده است. در مورد یک نفر دیگر به‌رغم اینکه اظهارنظر کرده است، سایر نهادهای نظارتی ذی‌ربط واکنشی نشان ندادند.

او می‌افزاید: از میان ۴۳ نامزد انتخاباتی، افشین کلاهی پس از رای حراست صمت و ۳ نفر دیگر قبل از اظهارنظر حراست وزارت صمت، انصراف دادند. در نهایت شورا از اعضایی که گزینش آنها کامل نیست خواست در مورد حضور در انتخابات تجدیدنظر کنند و انصراف بدهند، زیرا تا ۱۰ روز دیگر وزارت اطلاعات می‌تواند در مورد این موضوع اعلام نظر کند و اگر با افراد مذکور مخالفت کند مسوولیت حضور آنها در انتخابات بر ذمه خود آنها خواهد بود.

پیش از اعلام کاندیداتوری نامزدهای ریاست، حاج حسینی معاون پارلمانی وزارت صمت بدون اینکه فرد خاصی را مورد خطاب قرار دهد، گفت: به این دوست عزیز توصیه می‌کنم، به صورت شخصی کاندیدا نشود و انصراف بدهد. در نهایت حسین سلاح‌ورزی، یونس ژائله، حسین پیرموذن اعلام کاندیداتوری کردند تا بر سر کرسی ریاست با یکدیگر رقابت کنند.

از هیچ مرجع نظارتی تهدید و احضار نشدم

در جریان برگزاری دهمین دور از انتخابات هیات رییسه اتاق ایران پس از اعلام کاندیداتوری از سوی حسین سلاح‌ورزی نایب رییس دور نهم اتاق ایران، حسین پیرموذن خزانه‌دار و یونس ژائله رییس اتاق بازرگانی تبریز هر کدام ۳ دقیقه سخنرانی کردند.

حسین سلاح‌ورزی گفت: من تمام برنامه‌ها و اهداف گروه خود را منتشر کرده‌ام و نیازی به سخن گفتن در این باره نمی‌بینم. اما باید بگویم در یک ماهه اخیر من مورد بی‌مهری زیادی قرار گرفتم و اتهامات زیادی به من وارد شده است. من به عنوان یک کاندیدای ریاست اتاق بازرگانی ایران تاکنون از هیچ مرجع امنیتی احضار یا تهدید نشده‌ام.

او افزود: من برهمین اساس باتوجه به اینکه منعی رسمی درخصوص حضور در انتخابات نداشتم اکنون مجددا اعلام کاندیداتوری می‌کنم.

ژائله نیز گفت: ما اکنون در بدترین وضعیت اقتصادی قرار داریم. درحالی که می‌توانستیم با شرایطی که اتاق دارد رشد قابل توجهی را تجربه کنیم. اما به دلیل اختلافات درونی در اتاق نتوانستیم به اهداف پیش‌بینی شده دست پیدا کنیم.

حسین پیرموذن نیز در این جلسه گفت: بزرگ‌ترین مشکل اتاق قانون آن است و با این انتخاب باید نشان دهیم که توانمند هستیم و در کنار همدیگر قرار داریم.

چه کسانی نواب رییس شدند؟

به دنبال رای‌گیری برای ریاست، نامزدهای سایر کرسی‌ها نیز مشخص شد. ۱۷ نفر به عنوان نواب رییس ثبت‌نام کردند. بهرامی ارض اقدس، شریعتی مقدم، گلشیرازی، رزاقی، عظیم‌زاده، حسن‌زاده، پیام باقری، محسن امینی، رجبیان، احتشام، مردانی قدیرقیافه، بهرامن، گزدازی، تهی دست، طاهر عادل خوانی و تولایی نامزدهای نواب رییس بودند.

درنهایت بر اساس ۴۲۶ رای ماخوذه محمدرضا بهرامن نایب‌رییس اول و پیام باقری نایب دوم اتاق شدند. صمد حسن‌زاده و قدیرقیافه نیز نواب دیگر رییس شدند.  همزمان در این جلسه کیوان کاشفی، سیدکمال حسینی و فرشته امینی بر سر کرسی منشی با یکدیگر رقابت کردند. سپس از کل ۳۷۵ رای مأخوذه، کیوان کاشفی با ۲۳۶ رای منشی شد.

کاندیداهایی که برای کسب کرسی خزانه‌داری اتاق با هم رقابت کردند نیز نیما بصیری، عبدالله مهاجر، چوپانی، نادر طیبی، گلشیرازی بودند. از بین این افراد عبدالله مهاجر با ۱۵۲ رای خزانه‌دار اتاق شد. البته پیش از رای‌گیری گلشیرازی به نفع چوپانی کنارگیری کرده بود.

گفت‌وگوی سلاح‌ورزی با خبرنگاران

پیش از رای‌گیری بر سر نواب رییس، خزانه‌دار و منشی، رییس جدید اتاق ایران به جمع خبرنگاران آمد و به سوالات آنها پاسخ داد.

سلاح‌ورزی، پررنگ‌تر شدن نقش اتاق ایران در روند تصمیم‌گیری‌ها را به عنوان اولویت این دوره هیات نمایندگان مطرح کرد و افزود: از ظرفیت همه ارکان برای تحقق این مهم استفاده خواهد شد. رییس جدید اتاق ایران به اولویت‌ها و برنامه‌های پیش‌رو در دوره دهم هیات نمایندگان اشاره کرد و در این بخش بر لزوم همگرایی و انسجام بین فعالان اقتصادی و اعضای اتاق به منظور ارتقای جایگاه بخش خصوصی در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها تاکید کرد.

او یکی از برنامه‌های جدی در دوره جدید را توجه به شفافیت، اظهارنظرها و همیاری برای حل مشکلات اقتصادی خواند و گفت در همین راستا به ‌طور منظم نشست‌هایی با اصحاب رسانه برگزار خواهد شد. به باور او شرایط کشور خاص است و به همین دلیل خانه بخش خصوصی مانند دیگر دوست‌داران کشور استراتژی تدوین می‌کند تا براساس منویات رهبری برای احیای تولید، رشد اقتصادی و مهار تورم در کنار دولت نقش‌آفرینی کند. برای این منظور باید در فرآیندها و برنامه‌ها بازبینی داشته باشیم. در این دوره بیشتر نامزدها در قالب گروه‌های ائتلافی ظاهر شدند و این یک تغییر مهم است. بنابراین سعی داریم با تقسیم کار ملی جلو برویم.

سلاح‌ورزی با بیان اینکه اتاق، اجزا و ارکان مشخصی دارد و هر کدام توانمندی‌های بی‌بدیلی دارند تا در تعامل با حاکمیت نقش‌آفرین باشند، گفت: برای اجرای برنامه‌ها نیازمند بازبینی در ساختار اتاق و نحوه عملکرد موثر این ارکان هستیم. از آنجایی که برای تقویت صادرات و تجارت لازم است کارهایی صورت بگیرد، برنامه‌های خود را در چارچوب برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تدوین و دنبال خواهیم کرد.

رییس اتاق ایران درباره روند تایید صلاحیت‌ها پیش از برگزاری انتخابات و گمانه‌ها درباره عدم امکان اعلام نامزدی برای ریاست اتاق ایران براساس دخالت‌های دولت، گفت: از منظر انصاف، نشانه‌های آشکاری از دخالت دولت در فرآیند انتخابات نداشتیم. حتی هر کجا که مشکلی پیش آمد شاهد تلاش نمایندگان دولت در راستای تسهیل شرایط بودیم.

او ادامه داد: به ‌طور کلی شورای عالی نظارت براساس قانون، اعضای دولتی را هم شامل می‌شود و آنچه در نشست انتخابات مبنی بر انصراف من از اعلام نامزدی ریاست اتاق ایران مطرح شد، برداشت و توصیه شخصی این عضو انجمن نظارت بر انتخابات بود و بعید می‌دانم نتیجه رای‌گیری مورد خدشه قرار گیرد.

سلاح‌ورزی افزود: اتاق ایران به موجب قانون، ماموریت‌هایی دارد که باید دنبال شود و منابع آن باید در محل دقیق خود هزینه شود. بهینه کردن این بخش را در این دوره دنبال خواهیم کرد. از سوی دیگر باز شدن فضای کسب‌وکار و کاهش سطح دخالت‌ها در صحنه اقتصادی را نیز پی‌ می‌گیریم.

رییس جدید اتاق ایران با بیان این مطلب که اتاق مجموعه‌ای از خواسته‌ها، مطالبات و نقطه‌نظرات مختلف است و نگاه‌های هر کدام نیز درباره یک موضوع خاص، گاهی در تضاد با هم قرار دارد، وظیفه اتاق را این دانست که براساس برآیند این موضع‌گیری‌ها در راستای تحقق منافع ملی، حرکت کند. در واقع اتاق موفق به نوعی همدلی نیاز دارد. پس باید از فصل رقابت عبور و با کمک ارکان مختلف خود برای تقو‌یت اقتصاد ملی تلاش کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024