جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 17.06.2023, 8:32

سرکوب گسترده در دانشگاه هنر؛ بازداشت ۱۰ دانشجو


کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور نوشته است: بر اساس گزارشات ارسالی، امروز در دانشگاه هنر شاهد سرکوب گسترده‌ی دانشحویان هستیم.

خوابگاه یا تادیب‌گاه دختران؟
بر مبنای این گزارشات از صبح امروز و در خوابگاه‌های دخترانه، نیروهای حراست مانع از خروج دانشجویان دختر بدون مقنعه شدند. حتی گفته می‌شود این افراد مانع از خروج دانشجویانی که نمیخواستند به دانشگاه بروند نیز شده‌است. نهایتا و پس از گفتگو با دانشجویان اجازه خروج به آنان داده شد اما حراست تهدید کرده است که در بازگشت دانشجویان به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

ممانعت از ورود دانشجویان؛
در ادامه گزارش شده‌است که صبح امروز حراست دانشکده موسیقی واقع در کرج مانع از ورود قریب به ۲۰‌ نفر از دانشحویان شده بود که با مداخله دانشجویان این افراد توانستند وارد دانشگاه شوند. حراست تهدید کرده‌است که از فردا اقدامات جدی‌تری بر علیه دانشجویان خواهد کرد.

قانون جدید: تنها ورود با مقنعه مجاز است؛
حراست دانشکده سینما و تیاتر امروز چند مامور خانم را در ورودی مستقر کرده‌است و به دانشجویانی که مقنعه ندارند، مقنعه داده‌است و تهدید کرده از فردا اگر دانشجوی دختری بدون مقنعه وارد دانشگاه شود، از امتحان محروم خواهد شد.

دانشگاه یا بازداشتگاه؟
امروز و در حول و حوش ساعت ۱۰ عده‌ای از دانشجویان جلوی درب دانشگاه توسط مامورین لباس شخصی بازداشت شده‌اند. همچنین گزارش شده‌است که نیروهای یگان ویژه و انتظامی در محل حاضر بوده‌ و صرفا نظاره‌گر این واقعه بوده‌اند. دستیگری دانشجویان در پردیس باغ ملی رخ داده‌است.

بازداشت ۱۰ دانشجوی دانشگاه هنر به دست «لباس‌شخصی‌ها»
۱۰ نفر از دانشجویان دانشگاه هنر، مقابل‌ پردیس باغ ملی تهران به دست نیروهای لباس‌شخصی بازداشت شده‌اند. بنابر گزارش رسانه مستقل دانشگاه هنر، این دانشجویان را سوار یک خودروی ون بدون پلاک کرده و از محل خارج کردند. در مقابل دانشگاه نیز استقرار نیروهای یگان ویژه گزارش شده است.

پیش‌تر در خبرها آمده بود که تحصن دانشجویان دانشگاه هنر در بامداد پنجشنبه ۲۵ خرداد با اعمال خشونت حراست به پایان رسید و تمامی دانشجویان متحصن از دانشگاه خارج شدند. حوالی ساعت ۲:۳۰ بامداد همان روز برزویی، رییس حراست، به دانشجویان حمله کرده و آنان را مورد ضرب و شتم قرار داده بود.

این دور از تحصن و اعتراضات پس از ممنوع‌الورودی غیرقانونی نزدیک به ۴۰ نفر از دانشجویان به بهانه پوشش نامناسب، و زمانی بالا گرفت که حراست دانشگاه هنر این دانشجویان را «تعلیق مشروط» کرد، به این معنا که اگر دانشجویان بار دیگر بدون پوشش مناسب (مقنعه) در دانشگاه حضور یابند، حکم تعلیق آنان اجرایی خواهد شد.

ایجاد رعب و وحشت در خیابان‌های اطراف دانشگاه
پس از گذشت چندین ماه از شروع جنبش زن زندگی آزادی و روزمرگی نافرمانی‌های مدنی در بطن جامعه، شاهد لجام گسیختگی در سرکوب و تهدید توسط مزدوران سیستم هستیم. دانشجویان در طول روز در دانشگاه به سبب ایستادگی در برابر پوشش اجباری با انواع تحقیرها و توهین‌ها مواجه می‌شوند؛ این نا‌امن سازی‌ها تنها مختص به سطح دانشگاه نیست، نیروهای یگان و مزدوران لباس شخصی در خیابان نیز در سرکوب و ایجاد رعب و وحشت برای مردم از هیچ‌ عمل شنیعی دریغ نمی‌کنند و به واقع می‌توان گفت آزاد زیستن که حق طبیعی هر انسانیست به طور دائم نقض می‌شود چه دانشگاه و خوابگاه باشد و چه خیابان. 
در شب‌های گذشته موارد متعددی از حضور تعداد بالایی (۲۰ الی ۳۰ نفر) از مزدوران لباس شخصی با ماسک و دوربین‌های جیبی گزارش شده است که در خیابان‌های اطراف دانشگاه (محل واقع شدن اکثر خوابگاه های دخترانه) تردد کرده، به مردم حمله می‌کنند و با تهدید و آزار کلامی به بهانه امر به معروف و نهی از منکر و نیز با فیلم برداری که ناقض حریم خصوصی افراد هست، باعث ایجاد ناامنی و ترس می‌شوند.
بر اساس گزارشات واصله، دخترانی که در حال بازگشت به خوابگاه بودند با این عده برخورد کرده و پس از ضبط تصویر از چهره و توهین‌های جنسی، تهدید به بازداشت شده‌اند؛ این دست اتفاقات باعث ایجاد تروما در افراد و لطمه زدن به زندگی روزمره آن¬ها می‌شود.
دانشجویان در کنار دیگر افراد جامعه ثابت کرده‌اند آزار و اذیت و سرکوب نه تنها باعث عقب‌ راندن ما نمی‌شود، بلکه موجب برانگیختن خشم و ثابت قدمی ما در مسیری که منتهی به نابودی سیستم است، خواهد شد.
(خبرنامه امیرکبیر)

بیانیه دانشجویان دانشگاه تهران در اعلام همبستگی با دانشجویان دانشگاه هنر

«هرکجا قدرت هست، مقاومت هم هست»

در ادامه روند سرکوب و قدرت‌نمایی حاکمیت بر دانشگاه و دانشگاهیان پس از قیام ژینا، دانشگاه هنر تهران در قانونی جدید از اعلام اجباری بودن پوشش مقنعه برای دانشجویان دختر خبر داد، اقدامی که در پی آن دانشجویان این دانشگاه دست به تحصنی اعتراضی زدند که تا ساعاتی از نیمه‌شب ادامه یافت و با سرکوبی شدید از سوی دانشگاه با همکاری حراست و نیروهای امنیتی مواجه شد.

ما دانشجویان دانشگاه تهران، ضمن حمایت از دانشجویان دانشگاه هنر و اعلام هم‌بستگی با آنان، اقدام مسئولان این دانشگاه را که هدفی جز قدرتنمایی‌‌ای پوشالی ندارند، به شدت محکوم می‌کنیم و اعلام می‌داریم سیاست سرکوب حداکثری که به صورت هماهنگ در دانشگاه‌ها در آستانه به پایان رسیدن سال تحصیلی شدت گرفته هم‌چون دیگر اشکال سرکوب در نهایت شکست خواهد خورد.

بر ما آشکار است که هدف از اعمال فشارهای بیشتر در قالب قانون بر دانشجویان، آن هم درست در آستانه خالی شدن دانشگاه، مقدمه‌سازی‌ای است برای پادگانی‌تر کردن دانشگاه‌ها از آغاز سال تحصیلی پیش رو، با این گمان که پایان این سال تحصیلی به معنای پایان فعالیت‌های دانشجویی و سکوت دانشجویان است.

اما هشدار می‌دهیم همانطور که اکنون در مقابل این قوانین سکوت نمی‌کنیم، تا آخرین لحظه حضور در دانشگاه در مقابل تمامی این اقدامات سرکوبگرانه می‌‌ایستیم، حتی در صورت عدم حضور مستقیم در دانشگاه نیز به مقاومت ادامه خواهیم داد و با بازگشت به دانشگاه در سال جدید نیز به هیچ وجه از راه آمده در این چند ماه به عقب بازنمی‌گردیم و جلوی سرکوب دانشگاه خواهیم ایستاد.

مقاومت ما زنده است و زنده خواهد ماند.


بیانیه‌ی دانشجویان دانشگاه تربیت‌مدرس در همبستگی با دانشجویان دانشگاه هنر

هنر خوار شد جادویی ارجمند

در حکومت جمهوری اسلامی که همواره هنر را خوار داشته و جادویی را ارجمند، دانشجویان هنر، این تن‌های آزاد، همواره رخت سرکوب را دریده‌اند و با زیستی آزادانه تجسم «زن، زندگی، آزادی» بوده‌اند و با زندگی هنری خود چون ستاره‌ای در شب سیاه استبداد درخشیده‌اند. در گرماگرم خیزش مهسا، دلیرانه در مسیر آزادی گام برداشتند و از مبارزه و مقاومت حماسه آفریدند و هنری برتر از گوهر نشانمان دادند. سپاه تاریکی که چشم دیدن این روشنان همیشه‌بیدار را ندارد حکم کرده است که در نقاب ظلمت فروروند. دانشجویان هنر بار دیگر در دانشگاه کنار هم ایستادند تا جمعشان پردۀ شب را پاره کند. حراست دانشگاه که حرص حاکم را حراست می‌کند با خشم و خشونت به مقابله نشست. امروز رهزنان تیره‌پندار ده‌ها نفر از دانشجویان هنر را از مقابل دانشگاه ربوده‌اند و دانشگاه که دیگر امید پگاه دانش در آن نمی‌رود گیسوان دختران را به زنجیر می‌کشد.

ما دانشجویان دانشگاه تربیت‌مدرس خاموشی را روا نمی‌دانیم. دوشادوش دانشجویان هنر می‌ایستیم و نمی‌گذاریم شعلۀ مبارزه را در دانشگاه و جامعه خاموش کنند. استبداد رفتنی است و هرم آزادی بدن‌هایمان را گرم کرده است. مبارزه ادامه دارد.

جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت‌مدرس


بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر در تداوم ایستادگی

مدتی پیش ورقه‌ی آهنی بزرگی به در ورودی دانشکده کاربردی جوش دادید که کاملا درون دانشگاه را از خیابان مخفی می‌کرد؛ کمی بعد‌تر اتفاقا رنگش هم کردید که یک وقت زشت نباشد. لابد آن موقع با خودتان فکر کردید دانشجو که زیر بار ممنوع‌الورودی و تعلیق و هزار حکمِ ناروای دیگر از بیداد‌گاهتان له شده، این هم تیر آخر است؛ فکر کردید حالا دیگر دانشگاه مُرده و از خیابان‌های اطرافش جداست.

میان ما و شما دریایی خون فاصله است، ما، که حالا نزدیک یک سالی می‌شود که «ما» شده‌ایم، هیچ حرفی با شما نداریم الا یک کلمه: نه. پس از تاکید دوباره‌تان بر آپارتاید جنسیتی و الزام حضور در دانشگاه با مقنعه، پس از بستن آب و خشونت بر دوستان‌مان که تنها در جهت برابری در پردیس باغ ملی تحصن کرده بودند، ما هم دوباره تاکید می‌کنیم که چیزی به عقب برنمی‌گردد.

این آسمان حتی بعد از تمام ستاره‌هایی که هر‌روز به زمین کشیده‌اید، هنوز غرق ستاره‌ست. از زخمی که شهریور دهن باز کرد هنوز خون می‌چکد. و ما ایستاده‌ایم، دست در دست هم، برای آزادی.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024