جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.06.2023, 18:20

عبدالحمید: حکومت نمی‌تواند فریاد زنان را خاموش کند


مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان بار دیگر در خطبه‌های نماز جمعه، به‌تندی از رهبران جمهوری اسلامی انتقاد کرد و به آنان هشدار داد که تا زنان به جایگاه خود نرسند، نمی‌توانید فریاد آنها را خاموش کنید.

مردم معترض زاهدان نیز پس از پایان نماز جمعه بار دیگر در خیابان‌های این شهر دست به تظاهرات زدند و شعارهای ضد حکومتی سردادند.

معترضان در سی و هفتمین جمعه اعتراضی متوالی خود، شعارهایی چون «ایرانی، اتحاد، انقلاب، آزادی»، «می‌جنگیم، می‌میریم، ایران را پس می‌گیریم»، «برادر شهیدم، خونت را پس می‌گیرم»، «می‌کشم، می‌کشم آنکه برادرم کشت» و «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» سر دادند.

این تظاهرات با وجود جو امنیتی بسیار شدیدی برگزار شد که از آغاز نماز جمعه بر زاهدان حاکم شده بود.

مراسم نماز جمعه (بیست و شش خرداد) در سیستان بلوچستان با خطبه‌های مولوی عبدالحمید با وجود جو امنیتی شدید و اختلال شدید در اینترنت برگزار شد.

شدت اختلال در اینترنت به‌اندازه‌ای بود که پخش زنده خطبه‌های نماز جمعه در شبکه‌های اجتماعی قطع شد.

به گزارش کانال حقوق بشری «حال‌وش»، هم‌زمان با برگزاری نماز جمعه در زاهدان «دست کم پنجاه خودرو نظامی و هفت دستگاه اتوبوس حامل نیروهای نظامی از کرمان به زاهدان منتقل شدند.»

همچنین، با شروع خطبه‌های نماز جمعه و در طول تظاهرات مردم، چند هلیکوپتر بر فراز مصلی زاهدان و در آسمان این شهر به گشت‌زنی پرداختند.

مولوی عبدالحمید: رفتارها با بهاییان مرا عذاب می‌دهد

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه خود از رهبران جمهوری اسلامی خواست که به زنان حرمت و بها دهند.

او خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی افزود: «ناله امروز زنان به خاطر جایگاه و حرمت و کرامتی است که از دست داده‌اند. تا زمانی که به جایگاهشان نرسند، نمی‌توانید فریاد آن‌ها را خاموش کنید. مشغول شدن به معلول، تا زمانی که علت برطرف نشود فایده‌ای ندارد.»

او گفت: «امروز در بخش از جوامع اسلامی و بخشی از کشورها توجهی که به زنان باید صورت بگیرد، صورت نمی‌‌گیرد. یک سری سختگیری‌های بی‌جا که در شریعت، در کتاب و سنت نیامده، بر زن‌ها اعمال می‌شود، در حالی که اینها جمعی بزرگ و شایسته و با استعداد هستند و ما باید به تاریخ زنان برگردیم و ببینیم زنان در تاریخ چه حماسه‌هایی آفریدند.»

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های خود همچنین با اشاره به برخوردها و مزاحمت‌های به گفته او غیرانسانی در برپایی مراسم کشته‌شدگان صورت می‌گیرد، گفت: « حاکم که در راس قدرت است، باید دید وسیع داشته باشد، نگاه پدرانه داشته باشد و حتی فحش را هم تحمل کند. اگر حرف تند و فحش را تحمل نکند، نمی‌تواند حکومت کند.»

او همچین از رفتار حکومت با بهاییان انتقاد کرد و گفت:« آنها را اعدام می‌کنند، حتی بعضی جنازه‌های آنان را پس نمی‌‌دهند و این بسیار ناراحت کننده است و یا می‌خواهند قبرستان بهائیان را تصاحب بکنند.»

سال‌هاست که بهاییان در ایران به دلیل باورهای متفاوت دینی و عقیدتی با انواع مجازات‌ها از اعدام تا زندان گرفته تا تخریب خانه‌ها و حتی مصادره گورستان‌های خود مواجه‌اند.

مولوی عبدالحمید تاکید کرد که این‌گونه رفتارها «وقیح» است و او را عذاب می دهد.

او افزود: «حکومت آنها را مرتد می‌خواند ولی باید حقوق انسانی بهاییان را راعیت کند و جلو تندروهایی را بگیرد که جنازه بهاییان را پس نمی دهند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین ضمن اشاره به مراسم حج و مقبولیت آن برای همه حجاج، از آنها خواست که برای مردم ایران دعا کنند.

او گفت :«برای هدایت همه انسان‌ها دعا کنند و مخصوصا برای ملت ایران دعا کنند که مشکلات این مردم را حل بکند که مردم ایران در شرایط حاضر با گرانی ، تورم و گرسنگی مواجه‌اند و بخش بزرگی گرسنه‌اند و نمی‌توانند نان پیدا کنند.»

پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان دو روز پیش خبر داده بود که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با ممنوع الخروج کردن مولوی عبدالحمید، مانع سفر او به عربستان سعودی برای به جا آوردن مناسک حج شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024