جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.06.2023, 18:11

بازداشت سه عضو خانواده ابوالفضل آدینه‌زاده


خانواده ابوالفضل آدینه‌زاده، نوجوان کشته شده در جریان خیزش انقلابی روز جمعه بازداشت شدند. بر اساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی پدر، خواهر و عموی ابوالفضل را روز ۲۶ خرداد و یک روز پیش از سال‌روز تولدش در خیابان مورد ضرب و شتم قرار داده و آن‌ها را با خود برده‌اند.

خانواده محمدحسن ترکمان و جواد حیدری، دو تن از کشته‌شدگان خیزش انقلابی خبر دادند که سه تن از اعضای خانواده ابوالفضل آدینه‌زاده در آستانه تولد این نوجوان کشته‌شده،‌ بازداشت شدند.

هنگامی که نیروهای جمهوری ‌اسلامی پدر ابوالفضل را در مشهد کتک می‌زدند، کفش پدرش درآمده و مادرش آن را روی مزار پسرش، گذاشته است.

فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری، معترض کشته‌شده در قزوین ویدیویی در توییتر منتشر کرده که در آن مادر ابوالفضل بر مزار او فریاد می‌زند: «دخترم رو بردن.»

محمدجواد ترکمان، برادر محمدحسن ترکمان، از کشته‌شدگان خیزش انقلابی هم در توییتی گفت خبری از وضعیت و مکان نگهداری این سه نفر در دسترس نیست.

در روزهای گذشته خانواده آدینه‌زاده خبر داده بودند که در آستانه تولد این نوجوان، شیشه و سنگ مزار او شکسته شده است.

همان زمان گلی حسینی، مادر ابوالفضل آدینه‌زاده با انتشار ویدیویی گفته بود نیروهای جمهوری اسلامی به دلیل نوشتن شعار «‎زن زندگی آزادی» روی سنگ مزار پسرشان، آن‌ها را بازجویی کرده و سنگ مزار و شیشه آن را شکسته‌اند.

او در این ویدیو با اشاره به «بی‌حرمتی به مزار پسرش» گفت: «گویا از تولد پسرم خیلی ترسیده‌اند ولی کاش کمی فکر می‌کردند که ۹ روز مانده به تولد پسرم افکار مردم رو جریحه‌دار نکنند.»

مرضیه آدینه‌زاده هم گفته بود: «با این کارها نه تنها دلسرد و ناراحت نمی‌شیم، بلکه مصمم‌تر خواهیم شد تا راه برادرم رو ادامه بدیم.»

نهم خرداد هم مرضیه آدینه‌زاده تصویری از یک برگه احضاریه در اینستاگرام خود منتشر کرد و گفت هم خودش و هم پدرش به اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام» به دادسرا احضار شده‌اند.

این احضاریه در حالی برای حضور در «دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان فاروج» صادر شده که به گفته او، پیش از آن هیچ اطلاعیه یا حتی پیامکی درباره این احضاریه برای آن‌ها ارسال نشده بود.

مرضیه آدینه‌زاده جهت اتهاماتی که برای آن به دادسرا احضار شده را «سراسر واهی و تمسخرآمیز» و شامل «تبلیغ علیه نظام و انتشار عکس مبتذل» خواند.

این پدر و دختر پیش از این هم به دلیل پیگیری قتل ابوالفضل آدینه‌زاده، احضار شده بودند. از جمله سال گذشته که مرضیه آدینه‌زاده با انتشار تصویری از برگه احضار خود و پدرش به دادسرای مشهد گفته بود «روز ۱۶ اسفند در دادسرا حاضر خواهیم شد تا بگوییم دادخواه خون جگر گوشه خود هستیم.»

ابوالفضل آدینه‌زاده روز ۱۶ مهر سال گذشته در جریان اعتراضات شهر مشهد هدف حمله نیروهای حکومتی قرار گرفت؛ این نوجوان، ابتدا با ضربه شوکر به گردن آسیب دیده و سپس با شلیک ده‌ها تیر تفنگ ساچمه‌ای کشته شد.

خانواده ابوالفضل با وجود تهدید نیروهای حکومتی، از همان ابتدا درباره کشته شدن او مقابل دانشگاه فردوسی مشهد سکوت نکرده و گفتند فرزندشان بعد از تیر خوردن، با پیکری «پاره پاره» به بیمارستان منتقل شده و ساعتی بعد جان داده است.

در جریان خیزش انقلابی ایرانیان که از اواخر شهریور سال گذشته آغاز شد، ده‌ها کودک و نوجوان بازداشت، کشته و زخمی شدند.

نهادهای حقوق بشری، هویت دست‌کم ۷۰ کودک کشته شده در شهرهای ایران را توانستند شناسایی کنند.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024