جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 14.06.2023, 18:08

غرق شدن ده‌ها پناهجو در سواحل یونان


دستکم ۷۸ پناهجو بر اثر غرق شدن قایق‌شان در سواحل جنوبی یونان جان باختند. بیش از صد نفر هم نجات یافته‌اند. غرق شدن این قایق، مرگبارترین حادثه امسال در یونان است.

به گزارش بی‌بی‌سی، از تعداد مسافران این قایق آمار دقیقی در دست نیست، اما مقامات یونان و سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرده‌اند که ممکن است تعدادشان صدها نفر بوده باشد.

این قایق در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب غربی پیلوس غرق شد.

بر اساس گزارش‌ها، این قایق از لیبی به سمت ایتالیا در حرکت بوده و بیشتر مسافرانش مردان جوانی در دهه بیست زندگیشان بودند.

گارد ساحلی یونان می‌گوید این قایق را یک هواپیمای متعلق به آژانس حفاظت از مرزهای بیرونی اتحادیه اروپا «فرونتکس» روز سه‌شنبه در آب‌های بین‌المللی مشاهده کرده است.

گارد ساحلی یونان همچنین گفته است: مسافران که هیچکدام جلیقه نجات بر تن نداشتند، هر گونه پیشنهاد کمک را رد کردند. اما چند ساعت بعد این قایق غرق شد وعملیات جستجو و نجات آغاز شد.

یک مقام اداره مهاجرت به خبرگزاری فرانسه گفته «صدها» نفر مسافر این قایق بوده‌اند و بیم آن می‌رود که افراد زیادی در جریان این حادثه ناپدید شده باشند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت در توییتی اعلام کرده « ما از آن بیم داریم که صدها نفر جان خود را در جریان این حادثه از دست داده باشند و گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که چهارصد نفر در این قایق بوده‌اند.»

در مورد ملیت این مسافران اطلاعی در دست نیست.

نجات‌یافتگان برای درمان به شهر کالاماتا در جنوب یونان منتقل شده‌اند.

یونان یکی از مسیرهای اصلی ورود پناهجویان و مهاجران از خاورمیانه، آسیا و آفریقا به اتحادیه اروپا است.

مسیر دریای مدیترانه مرگبارترین مسیر پناهجویان در جهان شناخته می‌شود. بر اساس گزارش گروه‌های نظارتی، از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۲۰ هزار نفر در این دریا جان خود را از دست داده یا مفقود شده‌اند.

ماه گذشته دولت یونان به دلیل پخش شدن فیلم‌هایی که گفته می‌شود اخراج اجباری پناهجویانی را نشان می‌داد که با قایق‌هایشان در دریا رها شده‌ بودند، مورد انتقاد بین‌المللی قرار گرفت.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بیش از ۷۰ هزار پناهجو و مهاجر امسال وارد کشورهای اروپایی و بیشتر آنها به ایتالیا وارد شده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024