جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.06.2023, 8:08

تابستان و بحران تامین آب و برق در ایران


رسانه‌های داخلی روز یکشنبه ۲۱ خرداد از قطعی چند‌ساعته آب در مناطقی از شهرهای تهران و مشهد و بروز مشکل برای مردم در این شهرها خبر دادند.

وب‌سایت خبری «انتخاب» اعلام کرد براساس پیام‌های دریافتی از مخاطبانش، آب در مناطقی از تهران از جمله منطقه ۵، ستارخان، شهرآرا و قلهک دچار قطعی چندین ساعته بوده است. همچنین در مشهد بخش‌هایی از شهر از جمله اطراف حرم امام هشتم شیعیان و منطقه هاشمی‌نژاد بیش از ۱۲ ساعت، آب قطع بوده است.

به گزارش انتخاب قطعی آب درحالی رخ داده که کوچکترین اطلاع‌رسانی از سوی نهادهای ذیربط در این رابطه صورت نگرفته و همین امر باعث ایجاد مشکلات زیادی برای مردم و ساکنین این مناطق شده است.

همزمان بدهی یکی از نهادهای وابسته به شهرداری تهران، به سازمان آب و فاضلاب باعث قطعی آب این مرکز و در نتیجه تعطیلی آن شد.

به گزارش سایت دیده‌بان ایران به نقل از روابط عمومی «موسسه تصویر شهر» که مالک «پردیس سینمایی ملت» است، این مجموعه سینمایی به علت «یک رقم بدهی»، به سازمان آب و فاضلاب روز یکشنبه دچار قطعی آب و تعطیلی کامل شد.

براساس این گزارش ماموران، نه تنها آب پردیس سینمایی را قطع کردند بلکه بخشی از لوله‌های آب سینما را نیز بریده و با خود برده‌اند که به همین دلیل مجموعه به تعطیل کشیده شده است.

رسانه‌ها در این روز همچنین از قطع برق ۱۵ دستگاه اجرایی شامل سه وزارتخانه، ۲ بانک عامل و ساختمان مرکزی متعلق به یکی از شرکت‌های بیمه به علت «رعایت نکردن الگوی مصرف» خبر دادند.

وب‌سایت تجارت نیوز، روز جمعه ۱۸ خرداد به نقل از منابع رسمی دولتی درباره «بحران کم‌آبی» در ایران هشدار داد و اعلام کرد که حجم آب ۱۸ سد کشور نسبت به سال گذشته ۲۵ تا ۷۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش این وب‌سایت، بررسی داده‌های دفتر اطلاعات و داده‌های مدیریت منابع آب نشان می‌دهد شش استان‌ خراسان رضوی، هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان، قزوین، قم و تهران از نظر ذخایر آبی در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌اند.

کارشناسان می‌گویند با کاهش آب‌های سطحی، مصرف آب‌های زیرزمینی بیشتر شده و اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی، کشور را در حوزه فرونشست زمین به سمت بحران‌ برده است.

برق ۳ وزارتخانه قطع شد

هم‌زمان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ می‌گوید: «اشتراک برق ۱۵ دستگاه اجرایی شامل سه وزارتخانه، ۲ بانک عامل و ساختمان مرکزی متعلق به یکی از شرکت‌های بیمه قطع شده و وصل مجدد جریان منوط به تعهد کتبی بالاترین مقام مسئول این اداره‌ها مبنی بر رعایت الگوی مصرف ابلاغی خواهد بود.»

به گزارش دیده‌بان ایران کامبیز ناظریان با بیان اینکه با رصد انجام شده توسط سامانه‌های هوشمند، ۱۵ اداره که اقدام به کاهش مصرف برق نکرده بودند توسط کارشناسان این شرکت شناسایی شده و اخطار دریافت کرده‌اند، از اعزام گروه‌های فنی به این اداره‌ها به‌منظور قطع برق خبر داد.

با گرم شدن هوا و افزایش مصرف برق در ایران سخنگوی صنعت برق با هشدار به تداوم روند افزایشی در اخطاری به ادارات تاکید کرده بود که ادارات پرمصرف با قطع برق روبرو خواهند شد.

تابستان گذشته قطعی برق در ساعات مختلف شبانه‌روز یکی از مشکلاتی بود که گریبان شهروندان و برخی از صنایع در ایران را گرفت. موضوعی که به نظر می‌رسد با پیش‌بینی هواشناسی که تابستان پیش‌رو را تابستانی گرم برای ایران پیش بینی کرده، بار دیگر تکرار شود.

اکو ایران در این رابطه نوشت: «در ۱۰ سال گذشته نرخ رشد تولید برق ۳درصد و نرخ رشد مصرف در همان بازه زمانی ۵ درصد برآورد شده است. از این رو با توجه به شکاف ایجاد شده بین تولید و مصرف برق، کشور در این حوزه با مساله ناترازی عرضه و تقاضا و در نهایت بحران خاموشی مواجه شده است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024