جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 10.06.2023, 23:45

مکرون خواهان توقف حمایت نظامی ایران از روسیه شد


امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در تماس تلفنی با ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی خود، خواهان «توقف فوری» حمایت نظامی ایران از جنگ روسیه در اوکراین شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، دفتر ریاست جمهوری فرانسه می‌گوید که آقای مکرون به آقای رئیسی گفته است که پهپادهای ایرانی مورد استفاده روسیه «تبعات جدی امنیتی و انسانی» دارند.

بر این مبنا، آقای مکرون به آقای رئیسی گفته است که تهران باید «فورا به حمایتی که از جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین می‌کند پایان دهد.»

دفتر ریاست جمهوری ایران در اطلاعیه‌ای درباره این تماس تلفنی گفته که آقای مکرون «جمهوری اسلامی ایران را بخشی از راه‌حل بحران اوکراین دانست و ایفای نقش بیشتر ایران در این زمینه را خواستار شد.»

تماس تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه و گفتگو درباره جنگ اوکراین یک روز پس از آن صورت گرفته است که کاخ سفید درباره همکاری‌های نظامی فزاینده ایران و روسیه هشدار داد و اعلام کرد روسیه در حال ساخت کارخانه‌ای است تا پهپادهای طراحی ایران را در خاک خود تولید کند.

مقام‌های ایران حمایت از روسیه در جنگ اوکراین را تکذیب می‌کنند و می‌گویند پهپادهای انتحاری ایران پیش از جنگ اوکراین به روسیه فروخته شده بود.

مطابق اطلاعیه دفتر ریاست جمهوری ایران، ابراهیم رئیسی «ضمن اعلام سیاست قاطع جمهوری اسلامی مبنی بر مخالفت با جنگ، بهترین راه‌حل را دیپلماسی دانست.»

استفاده روسیه از پهپادهای انتحاری ایرانی در جنگ اوکراین به فشار دیپلماتیک و وضع تحریم‌هایی علیه ایران منجر شده است. نقش ایران در جنگ اوکراین یکی از پیچیدگی‌های میان قدرت‌های غربی و ایران است که بر روند طولانی احیای برجام یا هر سازش دیگر برای رفع تحریم در برابر محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران سایه انداخته است.

بنا به اطلاعیه ریاست جمهوری فرانسه آقای مکرون از روند برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده است.

در مقابل آقای رئیسی از طرف مقابل خواسته است که «از هرگونه سیاسی‌کاری و اقدام غیرسازنده در مذاکرات رفع تحریم‌ها» پرهیز کنند.

«محاسبات غلط برخی دولت‌های اروپایی»

دفتر ریاست جمهوری ایران می‌گوید که آقای رئیسی از «محاسبات غلط برخی دولت‌های اروپایی درباره ملت ایران» انتقاد کرده و گفته این اشتباه به دنبال «گرفتار شدن این دولت‌ها در دام اطلاعات غلط گروه‌های تروریستی، تجزیه‌طلب و معاندان» رخ داده است.

او در کنار اظهار امیدواری به توسعه روابط دوجانبه بر «پرهیز از مداخله در امور داخلی و احترام به اصل حاکمیت ملی» تاکید کرده است.

پیشتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، به روزنامه فرانسوی فیگارو گفت: «آقای مکرون به اشتباه تصویر به خصوصی از ایران داشت. اما به سرعت فهمید اتفاقی نمی‌افتد و قدرت در ایران سقوط نمی‌کند.»

او گفت که برخی «سوءتفاهم‌ها» میان ایران و فرانسه رفع شده است.

امانوئل مکرون و شمار دیگری از چهره‌های سیاسی اروپایی در جریان اعتراضات اخیر به طور کم‌سابقه‌ای با معترضان ایرانی ابراز همدلی کردند.

آقای مکرون از جمله در کاخ الیزه از چند چهره سیاسی و حقوق بشری ایرانی، از جمله مسیح علی‌نژاد پذیرایی کرد.

بروز اعتراضات گسترده به توقف مذاکرات احیای برجام انجامید و این توافق را از اولویت و تمرکز قدرت‌های غربی خارج کرد.

اما در هفته‌های گذشته تحولات دیپلماتیکی رخ داده که برخی از ناظران رسیدن به یک «توافق موقت» میان ایران و آمریکا را ممکن می‌بینند.

هفته گذشته روزنامه فایننشال تایمز، چاپ لندن و همچنین روز گذشته نشریه آمریکایی اکسیوس خبر دادند که نمایندگان ایران و آمریکا در سازمان ملل متحد بصورت مستقیم و در کشور عمان بطور غیر مستقیم با هم گفت‌وگو داشتند.

مقام‌هایی هم در ایران و هم در آمریکا دستیابی به توافق هسته‌ای را تکذیب کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024