جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 10.06.2023, 23:00

قهرمانی منچسترسیتی در حضور اردوغان و حاکم امارات


رادیو فردا: تیم فوتبال منچسترسیتی با برتری یک بر صفر مقابل اینترمیلان، برای نخستین بار فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد.

سیتیزن‌ها برای راهیابی به فینال، لایپزیک، بایرن مونیخ و رئال مادرید را حذف کرد. اینتر هم از سد پورتو، بنفیکا و آث میلان گذشت.

فینال با حضور ۷۱ هزار تماشاگر در ورزشگاه آتاتورک استانبول برگزار شد و رودریگو هرناندز کاسکانته هافبک دفاعی اسپانیایی سیتی ملقب به رودری، گل قهرمانی تیمش را در دقیقه ۶۸ وارد دروازه آندره اونانا سنگربان کامرونی اینتر کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، محمد بن آل نهیان حاکم امارات، ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان، عبدالحمید دبیبه نخست‌وزیر لیبی و اینفانتینو رئیس فیفا از چهره‌های سرشناس حاضر در جایگاه ویژه بودند. روبرت گلوب، نخست وزیر اسلوونی، بشیر الحسونه، نخست وزیر اردن، دریتان آبازوویچ، نخست‌وزیر مونته نگرو و ایگنازیو لا روسا، رئیس مجلس ایتالیا نیز از دیگر مهمانان ویژه بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۳ هستند.

شیخ منصور برادر حاکم امارات و مالک منچسترسیتی پس از ۱۳ سال، بار دیگر از نزدیک نظاره‌گر بازی تیمش بود. او سال ۲۰۰۸ منچسترسیتی را خرید و طی این مدت سیتی هفت بار قهرمان لیگ برتر شده و حالا علاوه بر نخستین قهرمانی اروپا، سه گانه ۲۰۲۳ را هم نصیب خود کرده است.

آنها پیش‌تر فقط یک بار به فینال رسیده بودند. فصل ۲۰۲۱ که منجر به شکست شاگردان گواردیولا مقابل چلسی با هدایت توماس توخل شد.

گواردیولا در چهارمین فینال خود در لیگ قهرمانان، اولین سرمربی تاریخ شد که با دو‌ تیم مختلف (بارسلونا و منچسترسیتی) موفق به ثبت سه‌گانه می‌شود. یعنی قهرمانی لیگ داخلی، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا در یک فصل.

خولیان آلوارز آرژانتینی هم نخستین بازیکن تاریخ شد که در یک فصل، هم جام جهانی را برده و هم سه‌گانه را به دست آورده است.

بورنا بوی و آنیتا، دو خواننده سرشناس همراه با گروه‌های خود، پیش از آغاز بازی به اجرای برنامه پرداختند.

حالا منچستر بعد از میلان، دومین شهر اروپاست که دو تیم متفاوتش توانسته‌اند فاتح لیگ قهرمانان اروپا شوند.

سیمون مارسینیاک لهستانی بعد از فینال جام جهانی ۲۰۲۲ بین فرانسه و آرژانتین، قضاوت فینال لیگ قهرمانان را هم برعهده داشت.

این تنها فینال امسال او نبود و کمتر از سه هفته قبل، فینال جام حذفی قبرس را هم سوت زد که با تک گل کریم انصاری‌فرد و قهرمانی اومونیا نیکوزیا به پایان رسید.

اینتر با هدایت سیمونه اینزاگی به رغم شکست در فینال، بازنده‌ای سربلند بود و در چند نوبت تا آستانه فروپاشی دروازه رقیب قدرتمندش پیش رفت اما با فرصت‌سوزی لوکاکو در واپسین دقایق، موفق به ثبت گل مساوی نشد.

لوکاکو در یک نوبت هم پشت به فدریکو دیمارکو ایستاده بود و ناخواسته، ضربه سر هم تیمی‌اش را در دهانه دروازه برگشت داد.

آن‌ها سه بار سابقه قهرمانی دارند که آخرین بار در سال ۲۰۱۰ با هدایت ژوزه مورینیو بود. این تیم سومین نایب قهرمانی‌‌اش را در استانبول تجربه کرد.

کوین دی‌بروینه ستاره بلژیکی سیتی در نیمه اول به دلیل مصدومیت از زمین خارج شد. دقیقاً مانند فینال پیرارسال که او تعویض اجباری پپ گواردیولا بود.

از اتفاقات جالب بازی اینکه اسکات کارسون دروازه‌بان سوم سیتی، ۱۸ سال قبل در فینال تاریخی استانبول، با لیورپول به قهرمانی رسید و حالا در همان شهر، مجدداً به قهرمانی اروپا دست یافته. از آن فینال، کاکا و استیون جرارد هم مهمانان ویژه فینال ۲۰۲۳ بودند.

رئال مادرید با ۱۴ جام، پرافتخارترین تیم تاریخ این رقابت‌هاست. آث میلان ۷ بار قهرمان شده. بایرن مونیخ و لیورپول هر کدام شش بار روی سکوی قهرمانی ایستاده‌اند. بارسلونا هم پنج جام قهرمانی را نصیب خود کرده.

تاکنون نمایندگان ۱۰ کشور موفق به فتح این جام شده‌اند. اسپانیا ۱۹ قهرمانی را تجربه کرده‌. انگلستان با ۱۵ عنوان و ایتالیا با ۱۲ جام در رده‌های دوم و سوم قرار دارند. آلمان با ۸ قهرمانی در رتبه بعدی است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024