جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.04.2023, 23:05

گزارش اسماعیلیون درباره نشست پارلمان اروپا


گزارش حامد اسماعیلیون درباره جلسه کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا با شرکت چمعی از مخالفان جمهوری اسلامی:

«امروز در جلسه‌ی کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا که با حضور عده‌ای از نمایندگان برگزار شد سوال اصلی این بود که چگونه می‌توانیم به انقلاب مردم ایران کمک کنیم؟

پاسخ را در سه سرفصل اینترنت آزاد، کمک به خانواده‌های آسیب‌دیده و مبارزین داخل کشور و راه‌اندازی صندوق اعتصابات خلاصه کردم.

در مورد اول گفته شد که دستگاه‌های استارلینک راه خود را به ایران پیدا کرده‌اند و بسیاری از فعالین جوان در این مسیر کار می‌کنند اما نیاز به کمک‌های بسیار بیشتری هست تا سراسر کشور را از شر سانسور و فیلترینگ راحت کرد.

در مورد دوم توضیح داده شد که گرچه ممکن است جمهوری اسلامی عده‌ای از مخالفین را آزاد کرده باشد اما همواره شمشیر داموکلس را بر سر عده‌ای خاص نگه‌می‌دارد و نمی‌گذارد فعالیت کنند. گفتم تعداد این فعالین شاید حدود صد تا صد و پنجاه نفر باشد که جمهوری اسلامی دست از سرشان برنمی‌دارد. اگر این افراد آزاد باشند تغییر و مدیریت انقلاب را خواهید دید.

در مورد صندوق اعتصابات موانع راه توضیح داده شد که جمع‌آوری و ارسال پول به ایران در حال حاضر ممکن نیست چرا که اگر نهادهای مردم‌نهاد به قصد کمک به ایرانیان داخل کشور دست به جمع‌آوری پول بزنند توسط دولت‌های دموکراتیک مورد تنبیه قرار می‌گیرند یا حساب‌شان مسدود می‌شود. برای این کار لازم است مثل استارلینک، استثنا در نظر بگیرند تا به طور قانونی انجام شود.

مثلا در کانادا بنا داریم با صحبت با دولت تلاش کنیم دست‌کم برای یکی دو نهاد مصونیتی بگیریم که بتوانند به این کار دست بزنند.  هرچند صندوق اعتصابات نیاز به منابع هنگفت مالی دارد که برای آن می‌توان با نهادهای کارگری مستقل در کشورهای دموکراتیک و سازمان بین‌المللی کار گفتگو کرد و چاره‌ای یافت. مسیر دشواری‌ست اما برخی از فعالین این گفتگوها را آغاز کرده‌اند.

دربار‌ه‌‌ی اخراج دیپلمات‌های جمهوری اسلامی گفته شد که به ۴۴ سال جرم و جنایت نگاه کنید. حفظ این روابط هیچ کمکی به وضعیت حقوق بشر نکرده است. جمهوری اسلامی فقط زبان زور را می‌فهمد. دولت‌های دموکراتیک برای دهه‌ها این روابط را حفظ کرده‌اند (جز در ماجرای دادگاه میکونوس که با فراخواندن سفرا پیام سیاسی درستی به جمهوری اسلامی ارسال شد) در حالی‌که در دهه‌‌های شصت، هفتاد، هشتاد، نود و در شش ماه اخیر مرتب جنایت رخ داده است. از آن‌ها پرسیدم‌ چه تغییری در رفتار جمهوری اسلامی می‌بینید که این روابط را مفید تلقی می‌کنید؟

در مورد آسیب‌دیدگانی چون زانیار تندرو و خانواده‌اش هم صحبت شد و گفته شد او نمونه‌ای‌ست از ده‌ها ایرانی که بسیار آسیب دیده‌اند و نیاز به کمک فوری دارند. گفتم جامعه‌ی ایرانی آماده است این خانواده‌ها را در خارج از کشور حمایت کند و تنها مانع پیش‌رو اخذ ویزاست‌.

این گفتگوها دو روز دیگر ادامه دارد.»

توییتر حامد اسماعیلیون



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024