جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 21.04.2023, 23:51

بازداشت صمیمی نشان‌دهنده ترس حکومت از مردم است


یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اول اردیبهشت ضمن انتقاد از بازداشت کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، این دستگیری را نشانه ترس جمهوری اسلامی از مردم ایران و ترس از حقیقت دانست.

شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی روز گذشته از بازداشت دوباره کیوان صمیمی خبر داد. این بازداشت درحالی صورت گرفت که آقای صمیمی قرار بود در میزگرد مجازی با عنوان «گفتگو برای نجات ایران» شرکت کند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که یک نسخه آن در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، تصریح کرده است:«با دستگیری روزنامه نگار کیوان صمیمی، مقامات ایرانی بار دیگر نشان دادند که چقدر از مردم ایران و از حقیقت می‌ترسند.»

او در ادامه گفته است: «اقدام به دستگیری آقای صمیمی قبل از میزگرد آتی، یادآور میزان ناتوانی حکومت ایران در پایبندی به ابتدایی ترین استانداردهای بین المللی حقوق بشر و تلاش مقامات ایرانی برای ساکت کردن روزنامه‌نگاران است.»

هنوز معلوم نیست چه نهادی این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی را بازداشت کرده است.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، روز گذشته در توئیتی نوشت که فرزند آقای صمیمی از بازداشت پدرش بی‌اطلاع بوده است.

او با بیان این‌که «از طریق زیرنویس شبکه خبر» از بازداشت این روزنامه‌نگار مطلع شده است، نوشت: «بسیار شوکه‌کننده بود. با فرزند ایشان تماس گرفتم که اطلاعی نداشتند و از من خبر بازداشت را شنیدند».

آقای نیلی تصریح کرد: «با توجه به اطلاع‌رسانی غیرمعمول در مورد نحوه بازداشت ایشان و عدم تماس با خانواده تاکنون نگران وضعیت سلامت ایشان هستیم».

این وکیل دادگستری همچنین ادعای شبکه خبر درباره این‌که موکلش با «عفو رهبر» آزاد شده است را رد کرد و گفت که آزادی او با پایان مدت حبس صورت گرفت.

کیوان صمیمی ۷۴ ساله که از او به‌عنوان مسن‌ترین روزنامه‌نگار زندانی یاد می‌شود، مدیرمسئول مجله «نامه» است. او ششم بهمن پارسال، دو ماه پس از آغاز حبس خود برای گذراندن محکومیت دو ساله‌اش، از زندان آزاد شده بود.

این فعال سیاسی پس از آزادی از زندان، از بیانیه میرحسین موسوی برای «برگزاری همه‌پرسی آزاد و سالم» در ایران و «تدوین قانون اساسی جدید» حمایت کرده بود.

آقای صمیمی همچنین در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» چاپ تهران گفته بود که «انحرافات» در جمهوری اسلامی، یک روز پس از ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ آغاز شد.


رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024