جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 14.04.2023, 18:35

سفارت ایران اتهام مداخله در امور داخلی ترکیه را رد کرد


سفارت ایران در آنکارا اتهام «مداخله در امور داخلی ترکیه» از طریق یک مراسم افطار را که در آن رهبران احزاب ترکیه‌ای مخالف رئیس‌جمهور این کشور حضور داشته‌اند، رد کرد.

ینی‌شفق از حضور تمل کارامُلا اوغلو، رهبر حزب «سعادت» و شماری از اعضای این حزب و همچنین زکریا یاپیجی اوغلو، رهبر حزب «هوداپار» و یاران او در این حزب در دو مراسم جداگانه افطاری سفیر ایران انتقاد کرده بود.

سفارت جمهوری اسلامی ایران روز ۲۴ فروردین در واکنش به روزنامه ینی‌شفق ترکیه که این اتهام را مطرح کرده، تاکید داشت که مطالب روزنامه ینی‌شفق در مورد نیات سفیر ایران از برگزاری مراسم افطار «تماما دروغ و بی‌اساس است» و این یک مراسم افطاری معمولی بوده.

در ادامه این بیانیه آمده است: «در هیچ یک از این ضیافت‌های افطار که به رسم هر ساله برگزار می‌شوند، درباره چنین مسائلی بحثی انجام نگرفت و حتی اشاره‌ای هم به آن‌ها نشد. نگرش و رفتار جمهوری اسلامی ایران، همواره احترام به اصول دموکراسی در ترکیه و مداخله نکردن در امور داخلی یک کشور دوست و برادر بوده است.»

سفارت جمهوری اسلامی در آنکارا ادامه داده: «درباره موضوع سوریه، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه از شرکای روند صلح آستانه هستند. اخیرا، ابتکاری چهارجانبه برای کاهش تنش‌ها ایجاد شد. همکاری نزدیکی در چارچوب این دو سازوکار میان دو کشور وجود دارد و در هر فرصتی تاکید شده است که باید از این همکاری‌ها حمایت شود.»

محمد فرازمند به تمل کارامولا اوغلو چه گفت؟

بنابر گزارش ینی‌شفق، در این افطاری، محمد فرازمند،‌ سفیر جمهوری اسلامی در آنکارا، به تمل کارامولا اوغلو گفته: «حمایت شما از کمال قلیچداراوغلو خیلی مهم است. بعد از انتخابات انتظار ما این است که ترکیه نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج کند.»

ینی‌شفق نوشته است: «مشخص است که ایران که شریک کشتارهای رژیم سوریه است و از حضور ترکیه در سوریه و حمایت آن از ارتش ملی سوریه ناراحت است.»

این روزنامه هوادار دولت اردوغان نوشته است: «ایران هم‌چنین برای افزایش فشار بر جمهوری آذربایجان، انتظار دارد که کمال قلیچداراوغلو در انتخابات پیروز شود.»

در ادامه گزارش ینی‌شفق آمده است: «حکومت ایران که در جریان جنگ آزادسازی قره‌باغ در سال ۲۰۲۰، از ارمنستان حمایت می‌کرد، در دو سال اخیر ۴ رزمایش نظامی علیه آذربایجان برگزار کرده است. هم‌چنین سپاه پاسداران حضور نظامی خود در مرزهای ایران با آذربایجان را تقویت کرده است.»

ینی‌شفق هم‌چنین نوشته: «به اعتقاد ناظران، رزمایش‌های نظامی ایران حاوی این پیام است که ایران آماده است در صورت قطع حمایت ترکیه، به آذربایجان حمله کند.»

روزنامه ینی‌شفق حامی جدی دولت رجب طیب اردوغان و حزب حاکم «عدالت و توسعه» است. مطلب انتقادی این روزنامه علیه سفیر ایران در آنکارا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در ترکیه منتشر شده است.

ینی‌شفق هم‌چنین خبر داده تمل کاراملا اوغلو، رهبر حزب اسلام‌گرای سعادت، به همراه کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق و رقیب اصلی رجب طیب اردوغان در انتخابات ماه آینده، اوایل این هفته سفیران کشورهای اسلامی را به ضیافت افطاری دعوت کرده بود. اما بنابر ادعای ینی‌شفق، در این ضیافت تنها سفیر جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده بود.

حزب سعادت با وجود دیدگاه‌های اسلام‌گرایانه و روابط گسترده پیشین سران آن با حزب آقای اردوغان، در این دوره با نیروهای لائیک برای پایین کشیدن رئیس‌جمهور از قدرت ۲۰ ساله هم‌پیمان شده است.

«هوداپار» حزب اسلامگرای دیگری در ترکیه است که تشکل سیاسی کردی محسوب شده و مدافع حقوق کردهای ترکیه است. این حزب نیز امیدوار است که اتحاد مخالفان اردوغان در این دوره بتواند به حکومت حزب «عدالت و توسعه» خاتمه دهد.

برخی نظرسنجی‌های دوره اخیر حاکی از برتری کمال قلیچدار اوغلو، نامزد اصلی جناح اپوزیسیون است هرچند که حامیان آقای اردوغان نیز مدعی هستند که با وجود تشدید بحران اقتصادی این کشور، پس از زلزله‌های مهیب دو ماه پیش، او کماکان برنده انتخابات ماه آینده است.


منابع: رادیو فردا، ینی‌شفق، ایسنا
* تصویر گزارش: تمل کارامُلا اوغلو، رهبر حزب سعادت و محمد فرازمند، سفیر جمهوری اسلامی در آنکارا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024