جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 14.04.2023, 14:14

مولوی عبدالحمید در «روز قدس»:

به فکر نابودی دیگران نباشید، پیامبر با یهودی‌ها صلح کرد


مولوی عبدالحمید، رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران، با اشاره به قراردادهای صلح میان پیامبر اسلام و قبایل مختلف به ویژه یهودی‌ها گفت: «هیچ کس در فکر نابودی دیگران نباشد و همه باید در فکر صلح باشند.»

مولوی عبدالحمید روز جمعه، ۲۵ فروردین، در سخنرانی هفتگی خود در نماز جمعه زاهدان، از پیروان ادیان مختلف به‌ویژه مسلمانان و یهودیان خواست که از افراط و تفریط پرهیز کنند. او گفت: «دین ما دین مدارا و تعامل و صلح است.»

این اظهارات در حالی است که همزمان در روز جمعه، تظاهرات حکومتی «روز قدس» در سراسر ایران برگزار شد و تظاهرکنندگان و مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار «نابودی» اسرائیل شدند.

همچنین تاکید مولوی عبدالحمید بر صلح مسلمانان با یهودیان در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی بارها از توافق‌های اخیر صلح میان اسرائیل و کشورهای عربی انتقاد کرده است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: «قرائت اعتدالی از اسلام»، اصلی‌ترین و مهم‌ترین قرائت از این دین است و «ما به این قرائت اعتقاد داریم».

جمهوری اسلامی پس از تاسیس خود روابط ایران با اسرائیل را قطع کرد و با شعار حمایت از فلسطینیان، سیاست ضداسرائیلی در پیش گرفت.

در حالی که جمهوری اسلامی متهم به تلاش برای ترور شهروندان اسرائیلی در کشورهای ثالث شده، مولوی عبدالحمید گفت: «ترور در اسلام جایی ندارد. اسلام دین مذاکره، دین دوراندیشی، دین سعه صدر است و برای حقوق بشر احترام می‌گذارد.»

مردم معتقدند ریشه مسمومیت‌‌ دختران در سیستم است

عبدالحمید هم‌چنین به مسمومیت دخنران دانش‌آموز اشاره کرد و گفت: ادعای مقامات جمهوری اسلامی درباره عوامل خارجی این مسمومیت‌ها غیر قابل باور است.

او خاطرنشان کرد: «چه کسی می‌تواند باور کند که با وجود این همه دستگاه‌های امنیتی متعدّد، عاملان مسمومیت دانش‌آموزان دختر شناسایی نشده‌اند؟»

مسمومیت دانش‌آموزان دختر از ۹ آذر سال گذشته در شهر قم آغاز شد و تاکنون صدها دانش‌آموز در چندین شهر را راهی بیمارستان کرده است. به نظر می‌رسد در پرتو بی‌توجهی مقامات جمهوری اسلامی، بر دامنه این مسمومیت‌های «عامدانه» افزوده می‌شود.

مولوی عبدالحمید پیشتر نیز مسمومیت دانش‌آموزان دختر در ایران را اقدامی برای «انتقام از خیزش» زنان علیه جمهوری اسلامی دانسته بود.

امام جمعه مسجد مکّی در ادامه سخنرانی خود، «بزرگترین مشکل» در طول چهار دهه گذشته ایران را «تنگ‌نظری» دانست و تصریح کرد، افرادی که «فکر محدودی» دارند، قدرت را در این کشور به دست گرفته‌اند.

او در این زمینه بر ضرورت «بازبینی و تغییر» قوانین ایران تأکید کرده و برخی از قوانین جمهوری اسلامی را «فلج‌» کننده دانست.

هیچ حاکمی اختیارات مطلق ندارد

این چهره پرنفوذ استان سیستان و بلوچستان همچنین بار دیگر انتقادهای خود را متوجه «حاکم» کرد و گفت مسلمانان غیر از «شخص پیامبر»، حاکم‌شان را باید خودشان «انتخاب» کنند. مولوی عبدالحمید تاکید کرد: «هیچ کس از جانب خدا تعیین نشده است.»

در حالی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی بر «ولایت مطلقه فقیه» اشاره شده، او گفت: «هیچ حاکمی اختیارات مطلق ندارد، اختیارات مطلق برای خداست.»

مولوی عبدالحمید همچنین بر مطالبه «آزادی» و «عدالت» از سوی مردم ایران تاکید کرد و گفت: «این حق ملت است که عدالت اجرا شود و آزادی‌ها مطالبه حق مردم هستند.»

او بار دیگر با اشاره به تبعیض حکومت علیه سنی‌ها، خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت: «شما در جمهوری اسلامی نمی‌توانید جلو نماز [جماعت اهل سنت] را بگیرید، قانون آزادی داده است.»

مولوی عبدالحمید همچنین از اجرای اعدام‌ها در ایران انتقاد کرد و گفت: «به جرات می‌توانم بگویم کسانی که این اعدام‌ها را انجام می‌دهند در روز قیامت مواخذه می‌شوند.»

محسن شکاری (سمت راست) و حمیدرضا رهنورد، دو معترضی که در اواخر سال ۲۰۲۳ اعدام شدند.

بر اساس گزارش تازه سازمان حقوق بشر ایران، آمار اعدام در ایران در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال پیش از آن، ۷۵ درصد افزایش یافته و به بالاترین تعداد سالانه از سال ۲۰۱۵ میلادی رسیده است.

همچنین بر اساس گزارش سایت حقوق بشری «حال‌وش» از کشته‌شدگان بلوچ در سال ۱۴۰۱، دست‌کم ۱۸۲ نفر در این سال اعدام شده و ۲۸۸ نیز در پی شلیک مأموران حکومتی جان خود را از دست داده‌اند.

منابع:‌ رادیو فردا، العربیه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024