جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 07.04.2023, 15:19

عبدالحمید خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد


عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز ۱۸ فروردین خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد و بار دیگر با تاکید بر ضرورت برگزار کردن رفراندوم و تن دادن به خواست اکثریت، خطاب به رهبران حکومت گفت مشکلات کنونی کشور با کارهای کوچکی مانند تغییر وزرا و برقراری ارتباط دوستانه با کشورهای منطقه برطرف نمی‌شود.

مراسم نماز جمعه زاهدان با سخنرانی مولوی عبدالحمید در حالی برگزار شد که به روال چند هفته اخیر، اینترنت این شهر با آغاز خطبه‌های او، با قطع و اختلال شدید مواجه شد و نت‌بلاکس که ارتباطات اینترنت جهانی را رصد می‌کند، از اخلال جدی در اینترنت زاهدان خبر داد.

برای نجات کشور معجزه‌ای اتفاق نمی‌افتد و از دست غیب هم خبری نیست

امام جمعه اهل سنت زاهدان، همه مشکلاتی که در کشور بروز می‌کند و اعتراضات ماه‌ها و سال‌های گذشته را نتیجه «ناکارآمدی مدیران و برنامه‌ریزان» کشور دانست و گفت: «کشور ما نیاز به آدم‌های قوی و عمیق در مدیریت دارد نه کسانی که به فکر جیب و زندگی خودشان هستند. ایران نیاز به کسی در راس امورش دارد که بداند کشور با این مدیران اداره نمی‌شود.»

او خطاب به رهبران و تصمیم‌گیران جمهوری اسلامی گفت: «معجزه‌ای اتفاق نمی‌افتد؛ این فکر را از سرتان بیرون کنید. از دست غیب هم خبری نیست. خدا امکانات را در دست خودتان گذاشته، چه نیازی به دست از غیب هست؟ برای این ملت خودتان باید فکر کنید و بهترین راه هم این است که با همین ملت بنشینید.»

مولوی عبدالحمید بار دیگر خواستار آزادی زندانیان سیاسی اعم از زن و مرد شد و یادآوری کرد: «قشرگرایی، مذهب‌گرایی و جناح‌گرایی، کشور را به بن‌بست کنونی رسانده‌اند.»

قبل از رابطه با دنیا، باید رابطه‌تان را با ملت خودتان خوب کنید

اسماعیل‌زهی با تاکید بر این که نظر مردم به عنوان امری حیاتی باید ملاک تصمیم‌‌گیری‌های رهبران حکومت باشد، خطاب به مدیران و مسوولان کشور گفت: «اکثر مردم معتقدند به شیوه‌ای که اکنون کشور اداره می‌شود، مشکلات حل نخواهد شد. با زندانی کردن این مردم هم مشکلی حل نمی‌شود. باید با آنان حرف بزنید که یا قانعشان می‌کنید یا خودتان به خواست اکثریت مردم قانع می‌شوید.»

او خواسته خود را برای برگزاری همه‌پرسی به منظور رسیدن به نظر اکثریت قاطع مردم تکرار کرد و گفت: «مشکلات مردم ایران با کارهای کوچک و جابه‌جایی وزیر و مدیر و برقراری ارتباط با کشورهای همسایه حل نمی‌شود. درست است که روابط بین‌المللی با کشورهای دیگر حیاتی است اما ۱۰ برابر حیاتی‌تر، تغییرات درونی است و باید رابطه‌تان را با ملت خودتان خوب کنید.»

توصیه به حکومت برای پرهیز از برخورد تند و خشن با مخالفان حجاب اجباری

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنانش به موضوع حجاب اجباری به عنوان مساله‌ای پرداخت که امروز «سر و صدای بسیاری در کشور ایجاد کرده».

او مدعی شد مخالفت زنان با حجاب اجباری به این دلیل است که «احساس می‌کنند حقوقشان رعایت نشده و در جامعه حرمتی ندارند».

اسماعیل‌زهی در ادامه ادعا کرد: «زنان الان عصبانی هستند چرا که متاسفانه حق و حقوقی را که اسلام برای آنان در نظر گرفته، ندارند.»

مولوی عبدالحمید برخوردهای «آمران به معروف و ناهیان از منکر یا نیروهای پلیس با زنان» را «اهانت و توهین» به زنان خواند و گفت: «بسیاری از زنان در بازداشتگاه‌ها هتک حرمت شدند و آنانی که از زندان برگشتند، از بدرفتاری و شکنجه شکایت کردند.»

او مدعی شد که کشته شدن زنان به خاطر برخورد [حکومت] در زمینه حجاب، آن‌ها را «عقده‌ای» کرد و الان آن‌ها «ناراحت»‌ هستند و برای همین هم حجاب (اجباری) را رعایت نمی‌کنند.

اسماعیل‌زهی در ادامه از زنان خواست تا «حجاب را که هم از نظر اسلامی مهم بوده و هم فرهنگ مردم مشرق زمین و ایران است، مراعات کنند» و همچنین به حکومت و ماموران توصیه کرد از «برخوردهای تند و خشن با زنان» پرهیز کنند و احترام را به آنان برگردانند.

حکومت باید از زندانیان سیاسی و معترضان بازداشت‌شده دلجویی کند

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین برخورد خشن با معترضان و بازداشت‌شدگان را محکوم کرد و خطاب به حکومت گفت: «اعتراض سالم حق قانونی مردم است و کسی که در چنین اعتراضی شرکت کرده نباید کتک بخورد یا بازداشت و هتک حرمت شود. اگر قانون را قبول دارید، باید همه ابعادش را بپذیرید. نمی‌شود حاکمیت به آن بخشی از قانون که به نفع خودش نیست عمل نکند.»

او تاکید کرد: «باید از زندانیان [سیاسی] دلجویی شود. در همین اعتراضات بیش از ۵۰۰ نفر کشته شده‌اند. کسی که پرچم و پلاکاردی در دست داشته و فریادی زده، هیچ کسی حق کشتن او را نداشته. کسی حق نداشت مردم نمازگزار را بزند. این‌ها مردم ایران و صاحب همین وطن‌اند.»

مولوی عبدالحمید ادامه داد: «اگر می‌گویید دولت و حکومت خدمتگزار مردم هستند، باید حق ملت را رعایت کنید. نمی‌شود به مردمی که قانون به آنان حق اعتراض داده هتک حرمت و حمله کنید و او را با گلوله بزنید.»

بسیاری از مردم به دلیل فقر خانه‌به‌دوش و خیابان‌خواب شده‌اند

اسماعیل‌زهی همچنین به فقر گسترده مردم اشاره کرد که برنامه زندگی ایشان را به هم ریخته.

او گفت: «از روستاها به من گزارش می‌رسد وقتی برای سحری در ماه رمضان بیدار می‌شویم، یا برای افطاری، چیزی برای خوردن نداریم.»

او با اشاره به «گزارش‌های تکان‌دهنده‌ از زندگی مردم خصوصا در روستاها» گفت: «در شهرها هم بسیاری خانه به دوش شده و در خیابان‌ها می‌خوابند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان تصریح کرد: «مدیریت این مساله در دست حاکمیت و دولت بوده و هست. اما زندگی تا کی می‌تواند به این شکل ادامه پیدا کند؟»

مشکل بلوچ‌های بی‌شناسنامه

مولوی عبدالحمید در بخش پایانی سخنانش به مشکلات هویتی مردم بلوچ اشاره کرد و خواستار حل مشکلات این شهروندان و صدور شناسنامه برای کسانی شد که از مرزهای ایران پاسداری کرده و برای حراست از خاک خود کشته داده‌اند.

او با اشاره به این که این شهروندان بی‌شناسنامه به دلیل نداشتن اوراق هویتی به ناحق بازداشت می‌شوند، از نبود یک قانون واحد برای صدور اسناد هویتی شهروندان بلوچ گفت و تاکید کرد: «چند برادر و خواهر که فرزندان یک پدر هستند تعدادی شناسنامه دارند و تعدادی ندارند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: «بسیاری از کسانی که در این‌جا ساکن‌اند، ایرانی‌الاصل هستند اما خودشان و فرزندانشان از خدمات و حقوق شهروندی و اجتماعی کشور خودشان مانند حق تحصیل، محروم‌اند.»

اسماعیل‌زهی همچنین با اشاره به حمله به مسجد الاقصی، بار دیگر بر ضرورت توافق و صلح عادلانه بین فلسطین و اسرائیل تاکید کرد.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024