جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 06.04.2023, 12:57

آذربایجان چهار نفر از کارکنان سفارت ایران در باکو را اخراج کرد

ایران به تلاش برای «کودتا» در آذربایجان متهم شد


آذربایجان چهار نفر از کارکنان سفارت ایران در باکو را اخراج کرد

سید عباس موسوی، سفیر ایران در آذربایجان روز پنجشنبه ۶ آوریل / ۱۷ فروردین ۱۴۰۲، به وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان احضار شد.

به گزارش رسانه‌های آذربایجان، در دیدار  مقام‌های وزارت امور خارجه آذربایجان نارضایتی خود نسبت به فعالیت تحریک‌آمیز تهران در رابطه با آذربایجان به اطلاع عباس موسوی رساندند.

هم‌چنین در این دیدار به اطلاع سفیر ایران رسانده شد که دولت آذربایجان ۴ نفر از کارکنان سفارت ایران را به دلیل فعالیت‌های مغایر با کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در مورد روابط دیپلماتیک، «عناصر نامطلوب» تشخیص داده شده و از این افراد خواسته شده ظرف ۴۸ ساعت خاک آذربایجان را ترک کنند.

ایران به تلاش برای «کودتا» در آذربایجان متهم شد

اخراج چهار تن از کارکنان سفارت تهران در باکو ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که آذربایجان اعلام کرد یک گروه شش نفره را که در تلاش برای «کودتا و ساقط کردن» حکومت این کشور بودند شناسایی و بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ٰهای بلومبرگ و فرانسه، بیانیه مشترک وزارت کشور، دادستانی و تشکیلات امنیت دولتی آذربایجان حاکی است که اعضای «جوخه مقاومت»، از سوی سازمان‌های اطلاعاتی ایران «استخدام» شده بودند تا حکومت جمهوری آذربایجان را «بی‌ثبات» کنند.

براساس این بیانیه، مأموریت «جوخه مقاومت»، برقراری حکومت مذهبی در جمهوری آذربایجان از طریق ایجاد «ناآرامی‌های مسلحانه و توسل به خشونت» بود.

آذربایجان در بیانیه خود افزود که متهمان بازداشت‌شده، دست‌اندرکار «تبلیغات مذهبی» و «تضعیف سنت جاری» در جمهوری آذربایجان در «تسامح مذهبی» و سنتی بودند.

این بیانیه گفته است که این گروه هزینه اقدامات خود را از پول حاصل از سود «مواد مخدر» تأمین می‌کرد. اما جزئیاتی در مورد ادعای خود برای ارتباط و مأموریت آن‌ها از سوی ایران ارائه نکرد.

مناسبات ایران و آذربایجان در چند ماه اخیر تیره بوده اما از دو ماه پیش که یک مرد مسلح ایرانی با ورود به سفارت آذربایجان در تهران، رئیس تیم حفاظتی سفارت را کشت، روابط دو کشور تیره‌تر شد و آذربایجان سفارت خود در تهران را عملا” تعطیل کرد، هرچند که کنسولگری‌اش در تبریز فعال است.

مقامات آذربایجان حمله با «انگیزه شخصی» آن مرد به دلیل طلاق همسر آذربایجانی‌اش و بازگشت او به کشور خود را رد کرده و حمله مسلحانه به سفارت را با نهادهای امنیتی حکومت ایران مرتبط دانستند.

وزارت خارجه ایران پس از سفر هفته پیش جیحون بایراموف، وزیر خارجه آذربایجان، برای گشایش سفارت کشورش در اسرائیل، دو بار از دولت آذربایجان خواست توضیح دهد که موضع باکو در مورد سخنان وزیر خارجه اسرائیل چیست.

وزیر خارجه اسرائیل در حضور آقای بایراموف گفته بود که کشورش و آذربایجان «درک مشترکی از تهدیدات ناشی از ایران دارند» و «خطرات ایران برای منطقه ما و شما، یکسان است». وزیر خارجه آذربایجان هیچ سخنی در مورد ایران بیان نکرده بود.

همچنین وزارت دفاع آذربایجان در پاسخ به اظهارات فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران در خصوص «حضور اسرائیل و داعش» در خاک آذربایجان، بیانیه‌ای تند صادر کرده و آن را تکذیب کرده بود.

سوء قصد نافرجام هفته گذشته در آذربایجان به جان فاضل مصطفی، یک نماینده مجلس مخالف نفوذ ایران در باکو، به عوامل مرتبط با ایران نسبت داده شده است.

وزارت کشور جمهوری آذربایجان ۱۴ فروردین اعلام کرد که چهار تن را در ارتباط با حمله مسلحانه به جان آقای مصطفی بازداشت کرده اما جزئیات بییشتری ارائه نداد.

وزارت خارجه آذربایجان هفته گذشته همچنین سفیر ایران در باکو را به دلیل یک یادداشت سیاسی دولت ایران در خصوص مطالب منتشره در رسانه‌های آذربایجان علیه تهران، احضار و به او اعتراض کرد.

سیاوش نوروزاف، یک نماینده پارلمان آذربایجان، روز ۱۵ فروردین با گفتن این‌که ایران در نزدیکی نخجوان نیرو مستقر کرده، افزود آذربایجان از تهدیدات ایران باکی ندارد و آماده جنگ با ایران نیز هست.

با وجود تنش‌های دو ماه اخیر، بیانیه مشترک تشکیلات امنیتی و دولت باکو در روز ۱۷ فروردین در خصوص تلاش افراد مرتبط با ایران برای ساقط کردن حکومت آذربایجان، تندترین اتهامی است که باکو در این دوره به ایران زده است.


منابع: رسانه‌های آذربایجان، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024