جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 05.04.2023, 18:01

آمریکا: ایاد الجبوری از رهبران داعش کشته شد


ارتش آمریکا می‌گوید خالد الجبوری، یکی از رهبران ارشد گروه جهادی دولت اسلامی (داعش)، که مسئول طراحی حملات در اروپا بود، در حمله‌ای در سوریه کشته شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، به گفته فرماندهی مرکزی آمریکا، خالد ایاد احمد الجبوری روز دوشنبه، ۳ آوریل، در مکانی که فاش نشده است، درگذشت.

گفته می‌شود که هیچ غیرنظامی در این حمله کشته یا زخمی نشده است.

سازمان مردمی-داوطلبانه «کلاه سفیدها»، اولین گروهی که در صحنه حاضر شدند، گفته است که یک مرد در حمله پهپادی روز دوشنبه در شمال غرب سوریه تحت کنترل مخالفان کشته شد.

این سازمان در توییتی اعلام کرد که یک پهپاد ناشناس موشکی را به سمت این مرد در حومه شهر کیلی در استان ادلب شلیک کرد.

این سازمان افزود: «تیم‌های ما پاسخ دادند و مصدوم را به بیمارستان باب الهوا منتقل کردند؛ و او در آنجا جان باخت.»

ستِپ نیوز، رسانه حامی اپوزیسیون، به نقل از منابع محلی این مرد را خالد عبدالله الخلیف معرفی کرده و گفته‌ است که او احتمالا یک جهادی ارشد از استان دیرالزور در شرق این کشور بوده است.

عنب بلدی، یکی دیگر از رسانه‌های حامی اپوزیسیون، گزارش داده است که این مرد ۱۰ روز قبل به منطقه رسیده بود و در حال صحبت با تلفن همراه بود که با موشک هِل‌فایر مورد هدف قرار گرفت.

داعش در مورد این اعلامیه آمریکا اظهار نظری نکرده است، و حامیان آنلاین آن هم در مورد آن بحثی نکرده‌اند. خالد الجبوری به طور علنی در تبلیغات این گروه معرفی نشده بود.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا گفته است که کشته شدن الجبوری به طور موقت توانایی داعش در طراحی حملات خارجی را مختل می‌کند. این ستاد اما به هیچ حمله یا حمله خنثی شده‌ای که گفته شود او برنامه‌ریزی کرده بود، اشاره‌ای نکرده است.

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده این مرکز گفته است: «[داعش] همچنان تهدیدی برای منطقه و فراتر از آن است. اگرچه این گروه تنزل کرده است، اما همچنان قادر به انجام عملیات در منطقه، با تمایل به حمله به فراسوی خاورمیانه، است.»

ائتلاف چندملیتی به رهبری آمریکا علیه داعش در ماه‌های اخیر یک سری حملات را در شمال سوریه انجام داده است که اعضای ارشد داعش و حراس‌الدین را هدف قرار داده است که گمان می‌رود شاخه سوریه‌ای القاعده باشد.

داعش زمانی ۸۸ هزار کیلومتر مربع (۳۴ هزار مایل مربع) قلمرو، از غرب سوریه تا شرق عراق، در اختیار داشت و حکومت ددمنشانه خود را بر تقریبا هشت میلیون نفر تحمیل کرده بود.

این گروه در سال ۲۰۱۹ از آخرین بخش از قلمرو خود بیرون رانده شد؛ اما سازمان ملل ماه گذشته هشدار داد که تهدید این گروه و گروه‌های وابسته به آن بالا است و به ویژه در مناطق درگیری و کشورهای همسایه افزایش یافته است.

تخمین زده می‌شود که داعش ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ عضو و حامی داشته باشد که بین عراق و سوریه پخش شده‌اند، که تقریبا نیمی از آنها جنگجو هستند.

جنگجویان داعش عمدتا در مناطق روستایی مستقر هستند و به انجام حملات ضربه‌ای و کمین و بمبگذاری‌های کنار جاده‌ای ادامه می‌دهند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024