جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 04.04.2023, 20:17

ترامپ در جلسه تفهیم اتهام خود را «بی‌گناه» دانست


رادیو فردا: دونالد ترامپ روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین در جلسه تفهیم اتهام خود در دادگاه منهتن نیویورک، نسبت به ۳۴ فقره اتهام جعل مدارک تجاری که علیه او مطرح شده است، اعلام بی‌گناهی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترامپ در جلسه تفهیم اتهام دستان خود را روی هم گذاشته و نشسته بود. او در کنار وکلایش ابراز بی‌گناهی کرد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پاسخ به این سوال که در دفاع از خود چه گفته است، گفت: «بی‌گناه».

خبرگزاری فرانسه هم نوشت که ترامپ با چهره‌ای گرفته و جدی در سالن دادگاه حاضر شد. او پس برگزاری این جلسه، محل دادگاه را ترک کرد.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان عصر سه‌شنبه به وقت محلی وارد دادگاه منهتن نیویورک شد تا رسما در پرونده‌ای که علیه او گشوده شده است، تفهیم اتهام شود.

این سیاستمدار ۷۶ ساله که کت و شلواری با رنگ آبی تیره و کراواتی قرمز پوشیده بود، پیش از ورود به دادگاه برای افرادی که تجمع کرده بودند، دست تکان داد.

کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید همزمان با برگزاری جلسه تفهیم اتهام ترامپ، گفت که این موضوع برای جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در «اولویت» نیست.

هیئت عالی منصفه در دادگاه ناحیه منهتن شهر نیویورک روز ۱۰ فروردین صدور کیفرخواست علیه دونالد ترامپ به اتهام پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر سابق پورن را تایید کرد.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا پیش از برگزاری جلسه تفهیم اتهام، در شبکه اجتماعی خود، روث، نوشت که این اتفاق «خیلی سوررئال» است.

او افزود: «آن‌ها قصد دارند مرا بازداشت کنند. نمی‌توانم باور کنم که این اتفاق در آمریکا می‌افتد».

طرفداران و مخالفان ترامپ از صبح سه‌شنبه در برابر ساختمان دادگاه محل تفهیم اتهام او تجمع کردند.

طرفداران رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده پلاکارد بزرگی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده است: «یا ترامپ یا مرگ». در مقابل، گروهی از مخالفان او شعارهای «ضدفاشیستی» می‌دادند و پلاکاردهای بزرگی را در اطراف دادگاه نصب کردند که روی آن نوشته شده بود: «او را بفرستید زندان»، «ترامپ همیشه دروغ می‌گوید».

جورج سنتوس نماینده جمهوری‌خواه نیویورک در کنگره که به دروغگویی و جعل سوابق علمی و کاری برای رسیدن به این مقام متهم شده است، مدت کوتاهی در اجتماع هواداران آقای ترامپ در یک پارک حاضر شد. قرار است مارجری تیلور گرین نماینده کنگره نیز در این تجمع سخنرانی کند.

جزئیات دقیق کیفرخواست علیه ترامپ هنوز منتشر نشده، ولی به گفته کارشناسان این اتهامات ممکن است صلاحیت او به عنوان نامزد مقام ریاست‌جمهوری را زیر سئوال ببرد.

رئیس‌جمهوری سابق و مدیران کارزار انتخاباتی او تلاش می‌کنند از هیاهوی ناشی از این دادرسی برای بسیج هواداران و جمع‌آوری کمک مالی برای انتخابات سال آینده بهره‌برداری کنند.

حضور ترامپ در دادگاه یک رویداد تاریخی است. این نخستین بار در تاریخ آمريکاست که علیه یک رئیس‌جمهور سابق کیفرخواست صادر می‌شود.

الوین برگ، دادستان نیویورک، در جلسه تفهیم اتهام فهرست اتهامات ترامپ را که هفته گذشته یک هیئت منصفه عالی با صدور کیفرخواست تایید کرده، قرائت خواهد کرد. این اولین فرصتی است که ترامپ و تیم حقوقی او از جزییات اتهامات مطلع خواهند شد.

قبل از حضور در برابر قاضی، ماموران پلیس طبق مقررات از آقای ترامپ عکس و اثر انگشت می‌گیرند. جلسه تفهیم اتهام بسیار کوتاه خواهد بود و متهم می‌تواند جرایم با بخشی از آن‌ها بپذیرد و یا تمامی اتهامات را رد کند.

خوان مانوئل مرچان، قاضی پرونده، حضور دوربین رسانه‌ها در جلسه دادرسی را ممنوع کرده است.

جو تاکوپینا، وکیل آقای ترامپ، روز سه‌شنبه گفت موکلش جرایم کوچک را نیز نخواهد پذیرفت حتی اگر به معنای پایان دادرسی باشد.

او تاکید کرد که این پرونده از اساس محکمه‌پسند نیست و هیچ هیئت منصفه‌ای آن را نخواهد پذیرفت. ولی در عین حال اذعان کرد: «این پرونده و شیوه دادرسی آن نکات ناشناخته فراوانی دارد چون بی‌سابقه است. با موکل من در مجموع مثل هر فرد دیگری برخورد خواهد شد».

پلیس نیویورک روز سه‌شنبه گفت برای تظاهرات گسترده هواداران آقای ترامپ که همچون خود او معتقدند این پرونده انگیزه سیاسی دارد، آماده است.

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که با هواپیمای خصوصی خود از فلوریدا به نیویورک پرواز کرده، قرار است پس از پایان جلسه دادگاه با همین هواپیما به اقامتگاه خصوصی‌اش در پالم‌بیچ ایالت فلوریدا برگردد و در اجتماع هواداران خود سخنرانی کند.

پیش‌بینی می‌شود که در این سخنرانی او از یک سو نظام قضایی آمریکا را به شدت مورد حمله قرار دهد و خود را قربانی این نظام وانمود کند و از سوی دیگر بر موضع ستیزه‌جویانه‌اش تاکید کند.

حدود ۵۰۰ نفر از هواداران سرشناس رئیس‌جمهور سابق از جمله تعدادی از هواداران او در کنگره آمریکا به این اجتماع دعوت شده‌اند.

انتظار می‌رود که پس از پایان جلسه تفهیم اتهام، آقای ترامپ بدون پرداخت وثیقه (ضمانت مالی) آزاد شود چون در مواردی نظیر اتهامات علیه او پرداخت ضمانت مالی الزامی نیست.

به رغم ادعاهای مکرر آقای ترامپ و حتی رقبای بالقوه او در حزب جمهوری‌خواه که این تحقیقات را پرونده‌ای با انگیزه سیاسی توصف می‌کنند، دادستانی نیویورک تاکید می‌کند این پرونده هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024