جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 03.04.2023, 21:03

ناتو: چشم‌اندازی برای صلح نمی‌بینیم


صدای آمریکا: دبیرکل ناتو روز دوشنبه گفت که متحدان غربی اوکراین برای خنثی کردن تهاجم تمام عیار روسیه ۷۰ میلیارد دلار کمک نظامی به این کشور ارسال کرده‌اند.

ینس استولتنبرگ در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم روسیه به تخریب امنیت اروپا ادامه دهد. او برای جنگ بیشتر آماده می‌شود.» دبیر کل ناتو همچنین گفت که ناتو در شرایطی که هیج چشم‌اندازی برای صلح دیده نمی‌شود آماده کمک‌های بیشتر به اوکراین است.

استولتنبرگ گفت: وزرای خارجه ناتو در نشست روز سه‌شنبه خود در بروکسل «در مورد اینکه چگونه می‌توانیم حمایت خود را افزایش دهیم، از جمله تقویت نیروهای مسلح اوکراین، بحث خواهند کرد». او تاکید کرد که «حمایت ما از اوکراین برای مدت‌های طولانی ادامه خواهد داشت.»

تحلیلگران بر این باورند که پوتین قصد دارد به این امید که حمایت پرهزینه غرب از کی‌یف در ماه‌های آینده فروکش کند حملات احتمالی آتی اوکراین را خنثی کند.

تهاجم پوتین در فوریه ۲۰۲۲ از چند جنبه نتیجه معکوس داشت. این امر باعث شد تا ناتو نیروها و تسلیحات بیشتری را در کشورهای عضو خود در اروپای شرقی مستقر کند و سوئد و فنلاند را متقاعد کرد که بی طرفی خود را کنار بگذارند و به دنبال عضویت در ناتو باشند.

استولتنبرگ گفت فنلاند روز سه‌شنبه رسما به این ائتلاف ملحق خواهد شد.

تهاجم روسیه به اوکراین رهبران خارجی را که پوتین به‌عنوان دشمنان روسیه تلقی می‌کرد به هم نزدیک‌تر کرده است.

نمونه بارز آن نزدیک‌تر شدن با لهستان است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه، برای دیدار با آندری دودا، رئیس‌جمهوری لهستان به ورشو می‌رود.

به گفته رئیس دفتر دودا، مذاکرات آنها شامل مسائل امنیتی، سیاست منطقه‌ای، همکاری اقتصادی و همچنین ترانزیت غلات و سایر محصولات کشاورزی اوکراین از طریق لهستان خواهد بود.

در همین حال، قرار بود رهبران آلمان، رومانی و مولداوی در پس‌زمینه نگرانی که در میان دیگر همسایگان روسیه در مورد جاه‌طلبی‌های کرملین وجود دارد، روز دوشنبه، راه‌های تقویت دفاع جمعی در جناح شرقی ناتو را بررسی کنند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در بخارست با کلاوس یوهانیس رئیس جمهوری رومانی و مایا ساندو رئیس جمهوری مولداوی دیدار کرد. انتظار می رفت که مذاکرات آنها بر امنیت، اقتصاد و تامین انرژی متمرکز باشد.

در همین حال، روبرت هابک، معاون صدراعظم آلمان که وزیر اقتصاد و مسئول انرژی نیز هست، روز دوشنبه در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد کی‌‍یف شد. او در راس یک هیئت تجاری به اوکراین سفر کرد.

هابک گفت که هدف از این سفر ارسال این پیام روشن است که «ما معتقدیم که اوکراین پیروز خواهد شد. کشورشان را بازسازی خواهند کرد و ما نه تنها از اوکراین در شرایط اضطراری حمایت می کنیم، بلکه اوکراین از نظر اقتصادی شریک قدرتمند ما در آینده خواهد بود.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024