جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 03.04.2023, 10:17

عوامل ترور نماینده پارلمان آذربایجان شناسایی شدند


الشاد حاجی‌اف سخنگوی وزارت کشور آذربایجان از بازداشت ۴ نفر در ارتباط با ترور نافرجام فاضل مصطفی، رهبر حزب نظام بزرگ و نماینده مجلس در آذربایجان خبر داد.

فاضل مصطفی، رهبر حزب نظام بزرگ و نماینده مجلس آذربایجان در ۲۸ مارس در یک حمله مسلحانه در مقابل منزلش هدف قرار گرفت و مجروح شد.

سرویس امنیت دولتی آذربایجان این حمله را «اقدامی تروریستی» خوانده و آیهان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز اعلام گرده بود اولین تحقیقات و ردپاها از بررسی حمله مسلحانه به فاضل مصطفی، به دست داشتن ایران اشاره می‌کند.

هم‌زمان رسانه‌های آذربایجان اسامی و سوابق عوامل ترور نافرجام فاضل مصطفی را منتشر کرده‌اند.

بنابر این گزارش‌ها، بر اساس اطلاعات اولیه، سازمان‌دهنده‌ی عملیات ترور، آذر ساریجانوف نام دارد. وی در سال ۱۹۷۶ (۱۳۵۵ خورشیدی) در شهرک سالیان، واقع در جنوب شرق جمهوری آذربایجان به دنیا آمده، فردی شیعه‌مذهب است و در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، یازده بار به ایران سفر کرده است.

خبرگزاری توران آذربایجان نوشته است ساریجانوف یک فعال مذهبی است و در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ در ایران و در شهر قم آموزش علوم دینی دیده است. وی در این مدت با نهادهای ایران همکاری داشت و پس از بازگشت با پول اطلاعات ایران در آذربایجان به تجارت مشغول بود.

ساریجانوف از هواداران علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است و در سخنرانی‌هایش از نظرات خامنه‌ای نقل‌قول می‌کند و سخنرانی‌های خامنه‌ای را در کانال خود در یوتیوب بازنشر می‌دهد.

فردی که با سلاح خودکار به فاضل مصطفی تیراندازی کرد صبوحی شیرین‌اوف نام دارد. او در سال ۱۹۸۶ در شهر آغدام به دنیا آمده، شیعه‌مذهب است و بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، ۱۵ بار به ایران سفر کرده است. صبوحی شیرین‌اوف از جمله افراد شرکت‌کننده در مراسمی بود که پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی در سوم ژانویه ۲۰۲۰، در مقابل سفارت ایران در باکو برگزار شد.

دو نفر دیگر از اعضای شبکه ترور عبارتند از الشاد عسکروف، متولد ۱۹۸۳ باکو و امین علیاروف متولد ۱۹۷۰ باکو هستند. هر دوی این افراد شیع‌مذهب هستند. الشاد عسکروف در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸، ۹ بار و امین علیاراوف بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵، سه بار به ایران سفر کرده‌اند.

نهادهای امنیتی و انتظامی آ‌ذربایجان در ارتباط با ترور نافرجام فاضل مصطفی در مجموع ۶ نفر بازداشت کرده‌اند که تحقیقات درباره آنها ادامه دارد. بنابرگزارش رسانه‌های آذربایجان، همه این افراد دارای گرایش‌های مذهبی افراطی هستند.


آذر ساریجانوف، سازمان‌دهنده‌ی عملیات ترور


صبوحی شیرین‌اوف،‌ ضارب


عوامل ترور فاضل مصطفی در مراسمی که پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی در عراق، در مقابل سفارت ایران در باکو برگزار شد، شرکت کردند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024