جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 03.04.2023, 10:06

صادرات ترکیه به روسیه بیش از ۱۴ برابر ایران است


رسانه‌های ایران با استناد به آمارهای تجاری گزارش داده‌اند وقوع جنگ در اوکراین، موجب کاهش شدید نسبت صادرات ایران به روسیه در قیاس با صادرات ترکیه به روسیه شده است.

پایگاه خبری «نود اقتصادی» که نزدیک به اصولگرایان در ایران است، روز دوشنبه ۱۴ فروردین نوشت که مقایسه آمارهای یک سال گذشته از بازرگانی ایران و ترکیه با روسیه نشان می‌دهد که از زمان شروع تحریم‌های غرب علیه روسیه، به دلیل تهاجم علیه اوکراین، ارزش دلاری صادرات ترکیه به روسیه بیش از ۱۴ برابر ارزش دلاری صادرات ایران به روسیه بوده است.

بر اساس این گزارش، صادرات ترکیه به روسیه از فوریه ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳ به حدود ۹ میلیارد و ۹۶۷ میلیون دلار رسید، اما ایران در همین مدت فقط ۷۰۹ میلیون دلار صادرات به روسیه داشته است.

نود اقتصادی اضافه کرد که نسبت ارزش دلار صادرات ترکیه به روسیه در قباس با ارزش دلاری صادرات ایران به روسیه، پیش از جنگ اوکراین «۷ برابر»، یعنی نصف میزان کنونی بوده است.

همچنین بر اساس نموداری که این پایگاه خبری منتشر کرده، در برخی از ماه‌های سال گذشته میلادی، آمار ماهانه صادرات ایران به روسیه حتی به کمتر از آمارهای ماهانه پیش از جنگ اوکراین رسید.

به عنوان نمونه، ایران در آخرین ماه سال گذشته ۳۴ میلیون دلار صادرات به روسیه داشت، در حالی که این رقم در اولین ماه سال گذشته ۵۸ میلیون دلار بوده است.

نود اقتصادی تاکید کرد که با کاهش واردات روسیه از کشورهای غربی به دلیل تحریم‌ها، زمینه برای صادرات کالاهای چین‌، ترکیه، هند، برزیل، ایران، امارات و دیگر کشورها به روسیه فراهم شد، اما «ایران نتوانسته از فرصت به وجود آمده برای گسترش روابط تجاری با روسیه استفاده کند».

«روس‌ها بازار فولاد ایران را به هم ریختند»

ضررهای اقتصادی جنگ اوکراین و تحریم‌ها علیه مسکو برای تهران، در حالی است که جمهوری اسلامی با ارسال تسلیحات به ویژه پهپادهای ساخت ایران به روسیه از تهاجم این کشور علیه اوکراین حمایت کرده‌ است.

همچنین مقام‌های جمهوری اسلامی بارها روابط تجاری با روسیه و چین را به عنوان جایگزینی برای روابط با کشورهای غربی و شیوه‌ای برای آنچه «بی‌اثر کردن تحریم‌ها» علیه تهران خوانده‌اند، دانسته‌اند.

علاوه بر این گزارش نود اقتصادی، اظهارات دیگر مقام‌های اقتصادی در ایران نیز نشان می‌دهد که جنگ اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه، به ضرر اقتصاد ایران تمام شده است.

امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان به رسانه‌های ایران گفته است که ارزان‌فروشی روسیه در بازار فولاد جهان به دلیل تحریم‌هایی که علیه مسکو وجود دارد، موجب شده که ارزش دلاری صادرات فولاد ایران نیز شدیدا کاهش یابد.

آقای ابراهیمی تاکید کرد: «ورود روس‌ها به بازار فولاد، بازار ایران را بهم ریخت.»

پیشتر اخبار مشابهی از تاثیر تحریم‌های روسیه بر میزان فروش نفت ایران نیز منتشر شده است.

در تیرماه سال گذشته، آمارهای شرکت اطلاعات انرژی، کپلر، که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته بود نشان از افت چشمگیر صادرات نفت ایران از زمان اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه و تلاش این کشور برای تصاحب بازارهای ایران در چین داشت.

همچنین رادیو فردا به لیستی از نفتکش‌های خارجی دست یافت که قبلاً در خدمت انتقال پنهانی نفت ایران به چین بودند، اما پس از جنگ اوکراین، ایران را رها کرده و به سراغ انتقال نفت روسیه رفتند.

صعود و سقوط تاریخی

همزمان هفته‌نامه بریتانیایی اکونومیست در گزارشی از صعود تاریخی سهم ترکیه و سقوط تاریخی سهم ایران از تجارت جهانی خبر داده است.

بنابر این گزارش سهم ترکیه از تجارت جهانی در اوج بوده و به ۱.۲ درصد رسیده است که رکوردی تاریخی به شمار می‌رود.

اکونومیست نوشته است علی‌رغم کاهش ارزش لیر، این کشور روابط تجاری پویا و قدرتمند با جهان و تجارت خارجی متکی به صدور کالاهای نهایی توسط بنگاههای خصوصی منجر به صعود تاریخی تجارت خارجی شده است.

این درحالیست که سهم ایران از تجارت جهانی در سقوط تاریخی خود به سر می‌برد و با تمام منابع نفتی و معدنی و زیرساخت‌های قابل استفاده به ۰.۲۴ درصد رسیده که پایین‌ترین میزان در تاریخ کشور است.

منابع:‌ رادیو فردا، شبکه‌های اجتماعی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024