جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 31.03.2023, 17:48

«ایران در ترور نماینده مجلس آذربایجان دست دارد»


آیهان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان در واکنش به اظهارات ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص تماس‌های جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان در اسرائیل گفت: اولین نشانه و ردپاها از بررسی حمله مسلحانه به فاضل مصطفی، رهبر حزب نظام بزرگ و نماینده مجلس آذربایجان به دست داشتن ایران اشاره می‌کند.

فاضل مصطفی، رهبر حزب نظام بزرگ و نماینده مجلس آذربایجان که به داشتن عقاید ضد ایرانی معروف است، در ۲۸ مارس در یک حمله مسلحانه در مقابل منزلش مجروح شد.

حاجی‌زاده با بیان اینکه بایراموف در نشست خبری با همتای اسرائیلی خود هیچ اظهارنظری علیه ایران نکرد، افزود که اظهارات کنعانی را اقدامی ضد آذربایجان می‌دانند.

وی تصریح کرد که آذربایجان هرگز اجازه نداده از خاک سرزمینش علیه کشورهای ثالث استفاده شود.

حاجی‌زاده اظهار داشت: اخیرا در ایران تهدیدات و تحریکاتی علیه جمهوری آذربایجان صورت گرفته است. از جمله؛ حمله تروریستی به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران، رزمایش نظامی در مرز آذربایجان، انجام پروازهای نظامی در مرز، اظهارات ضد آذربایجانی مقامات ایرانی، اقدام سپاه پاسداران ایران که در نزدیکی پل خداآفرین با سوءاستفاده از کودکان فیلم‌های تهدیدآمیز علیه آذربایجان ضبط و به اشتراک گذاشت و همچنین حمله مسلحانه به نماینده کشورمان که نشانه و دلایل اولیه حاکی از دست داشتن ایران در این حمله است.

وی افزود: ایران اشغال ۳۰ ساله اراضی آذربایجان را نادیده گرفت و در این باره سکوت اختیار کرد.

حاجی‌زاده تصریح کرد: ایران به اشغال و غارت قره باغ و شرق زنگزور، فروش سنگ‌های خانه‌های این منطقه در بازارهای ایران و تخریب ۶۵ مسجد از ۶۷ مسجد منطقه اهمیتی نداد.

وی ضمن محکوم کردن اظهارات کنعانی تاکید کرد که این اظهارات گام بعدی است که روابط جمهوری آذربایجان و ایران را دچار بحران می‌کند. این تهدیدات تهران هرگز نمی‌تواند آذربایجان را بترساند. علیرغم حمایت نظامی ایران از ارمنستان، ارتش آذربایجان در سال ۲۰۲۰ ارتش متجاوز ایروان را در هم شکست. از این پس نیز با قاطعیت جلوی انواع حملات و تحریکات علیه آذربایجان گرفته خواهد شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز مدعی شد که نظرات مطرح شده در تماس‌های بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان در اسرائیل مغایر با امنیت ملی تهران است.

وی مدعی شد که مشارکت راهبردی آذربایجان و اسرائیل وارد روند ضد ایرانی شده است.

روز گذشته نیز وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ادعای اخیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران درباره حضور «اسرائیل و نیروهای داعش» در خاک جمهوری آذربایجان را «افترا و مضحک» خواند.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع آذربایجان «مایه ریشخند است، مقام نظامی ارشد کشوری که خود حامی تروریسم است و نامش در کشورهای مختلف با ترور گره خورده، چنین اتهاماتی علیه جمهوری آذربایجان مطرح می‌کند.»

جمهوری آذربایجان برای سه دهه به خاطر ملاحظات سیاسی ایران، از گشایش سفارت در اسرائیل اجتناب کرده بود، اما نهایتا روز چهارشنبه هفته جاری در پی افزایش تنش‌ها با جمهوری اسلامی، خصوصا پس از جنگ قره‌باغ در پاییز ۱۳۹۹، تصمیم خود را برای گشایش سفارت در تل‌آویو، از طریق مصوبه سال گذشته در مجلس باکو، عملی کرد.

روابط ایران و جمهوری آذربایجان طی ماه‌های گذشته، بویژه پس از حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران، به شدت متشنج شده است.


منابع: خبرگزاری آناتولی، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024