جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 30.03.2023, 9:28

«زن، زندگی، آزادی» برنده دو جایزه عکاسی خبری جهانی


رادیو فردا: سازمان عکاسی خبری «وُرلد پرس فوتو» روز چهارشنبه، ۹ فروردین، نام دو عکاس ایرانی را هم در میان برندگان عکاسی خبری سال جاری میلادی اعلام کرد.

موضوع هر دو اثر متعلق به این دو عکاس ایرانی اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» است که با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در اواخر شهریورماه آغاز شد و هم‌چنان ادامه دارد.

احمد حلبی‌ساز یکی از این عکاسان است که در بخش آسیا برای یک تک‌عکس از زنی جوان بدون حجاب اجباری بر پس‌زمینه‌ای از زنان چادری، دیپلم افتخار ورلد پرس فوتو را دریافت کرد.

یک کار ویدئویی حسین فاطمی، دیگر عکاس ایرانی،‌ نیز در بخش «فُرمت آزاد» از مسابقه ورلد پرس فوتو در سال ۲۰۲۳ جایزه کسب کرده است.

اثر متعلق به آقای فاطمی، ویدئویی حدودا هشت دقیقه‌ای و مستندگونه است از اعتراضاتی که با مرگ مهسا امینی آغاز شد. ویدئو با عنوان «زن، زندگی، آزادی» یک شب از فعالیت یک پرستار در میانه اعتراضات را به تصویر می‌کشد.

بخش اعظم این اثر را عکس‌های گروهی از عکاسان گمنام تشکیل می‌دهد که به‌ویژه در بحبوحه اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» آثاری چشمگیر و منحصر به‌فرد خلق کرده و روند اعتراضات اخیر در ایران را ثبت کردند.

گرچه تمام رسانه‌های خبری دنیا به‌ویژه از طریق شبکه‌های اجتماعی به این عکس‌ها دسترسی داشتند، کمتر نامی از این عکاسان در فضای مجازی می‌توان یافت.

حکومت جمهوری اسلامی همواره در مقابله با هر گونه اعتراض، ابتدا به محدود کردن شدید اینترنت متوسل می‌شود و سپس دست به ارعاب روزنامه‌نگاران و خبرنگاران و عکاسان می‌زند تا جلو انتشار آزاد اطلاعات و شرح وقایع داخل کشور را بگیرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024