جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 30.03.2023, 9:00

درخواست استعفای هیات مدیره کنگره‌ ایرانیان کانادا


شصت نفر از کنشگران ایرانی کانادا، از جمله حامد اسماعیلیون و شماری دیگر از اعضای خانواده‌های قربانیان پرواز ۷۵۲ که با موشک‌های سپاه سرنگون شد، خواستار استعفای اعضای کنونی هیات‌مدیره‌ کنگره‌ ایرانیان کانادا و برقراری یک کمیته موقت برای برگزاری انتخابات منصفانه در مدت سه ماه شدند.

نویسندگان بیانیه می‌گویند: «در این سال‌ها کنگره‌ ایرانیان کانادا را رفته‌رفته از سازمانی که باید به اهداف خود خدمت می‌کرد به ابزاری بدل کردند تا مقاصد سیاسی و اقتصادی‌شان را برآورده کند... هیات‌مدیره‌های کنگره از سال ۲۰۱۶ فعالانه از مشروعیت ‌بخشیدن به نظام جمهوری اسلامی در داخل ایران و در صحنه‌ بین‌المللی و عادی‌سازی روابط با رژیم اسلامی برخلاف میل جامعه‌ ایرانی-کانادایی دفاع کرده‌اند.»

متن کامل بیانیه به نقل از صفحات حامد اسماعیلیون در شبکه‌های اجتماعی:

عدم صلاحیت هیات مدیره‌ی کنگره‌ی ایرانیان کانادا در برگزاری مجمع عمومی و انتخابات

کنگره ایرانیان کانادا در سال ۲۰۰۷ توسط اعضای خیرخواه جامعه‌ی ایرانی-کانادایی با هدفِ حمایت از “منافع ایرانیان کانادا و رفاه آنها در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی” تأسیس شد

از سال ۲۰۱۶، هیات مدیره‌های کنگره همگی از طیفی خاص بوده‌اند. این گروه در این سال‌ها کنگره‌ی ایرانیان کانادا را رفته رفته از سازمانی که باید به اهداف خود خدمت می‌کرد به ابزاری بدل کردند تا مقاصد سیاسی و اقتصادی‌شان را برآورده کند. آنها با تغییر آیین‌نامه‌های این نهاد بدون مشورت کافی با اعضا و جامعه، جز عدم شفافیت و فرار از پاسخگویی چیزی در چنته نداشته‌اند.
هیات‌ مدیره‌های کنگره از سال ۲۰۱۶ فعالانه از مشروعیت بخشیدن به نظام جمهوری اسلامی در داخل ایران و در صحنه بین المللی و عادی‌سازی روابط با رژیم اسلامی بر خلاف میل جامعه‌ی ایرانی-کانادایی دفاع کرده‌اند و تلاش خود را معطوف این اهداف کرده‌اند. هر عملی که برقراری روابط دیپلماتیک بین کانادا و جمهوری اسلامی را به خطر بیندازد آن‌ها را دچار نگرانی کرده است.

برخلاف نص صریح اساسنامه و اهداف تعیین شده در این نهاد، بر جنایتِ سرنگون کردنِ پرواز پی اس ۷۵۲ و قتل دسته‌جمعیِ مسافران بی‌گناه هواپیما (که بسیاری از آنها شهروند یا مقیم دائم کانادا بودند) خاک پاشیدند، نامی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان عامل این جنایت نبردند و در تلاش خانواده‌های جانباختگان برای دادخواهی سنگ‌اندازی کردند
اعضای هیات مدیره‌ی کنگره‌ی ایرانیان کانادا نه تنها در برابر جنایات جمهوری اسلامی در انقلاب زن، زندگی و آزادی قاطعانه واکنشی نشان ندادند، بلکه برعکس با اظهارات خود بر ادعاهای نادرست رژیم در مورد انگیزه‌ی معترضان صحه گذاشتند و در گفتار و کردار خود انفعال و حتی جانبداری نسبت به رژیم اسلامی در ایران نشان دادند.

ما امضاکنندگان این بیانیه، اعضا و فعالان جامعه‌ی ایرانی-کانادایی، از جمله چند تن از خانواده‌های جانباختگانِ فاجعه‌ی پرواز ۷۵۲ ، اعلام می‌کنیم که هیات مدیره‌ی فعلی مشروعیت خود را از دست داده است و اعتماد جامعه‌ی ایرانی کانادا را نه در هدایت کنگره‌ی ایرانیان کانادا و نه در برگزاری مجمع عمومی و انتخابات سازمان ندارد. از اعضای فعلیِ هیات مدیره‌ی کنگره‌ی ایرانیان کانادا می‌خواهیم بلافاصله از سمت خود کناره‌گیری کرده و امور این نهاد را به کمیته‌ موقتی واگذار کنند که توسط اعضای کنگره ایرانیان کانادا و با مأموریت برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه در مهلتی سه ماهه انتخاب می‌شوند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024