جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 30.03.2023, 10:08

تهدیدهای ایران آمریکا را به خاورمیانه بازگرداند


نشریه آمریکایی «هیل» در گزارشی تحلیلی، حملات روزهای گذشته به نیروهای آمریکایی در سوریه را موجب جلب توجه دوباره واشنگتن به خاورمیانه دانسته و نوشته است که اگرچه آمریکا در ماه‌های اخیر سعی داشته تمرکز و منابع خود را در پی اتحاد روسیه و چین، به سمت این همکاری سوق دهد، با وجود این اما مجبور شده دوباره نگاه خود را به خاورمیانه و فعالیت‌های خرابکارانه ایران در منطقه معطوف سازد.

به گزارش العربیه، «هیل»، چهارشنبه، ۹ فروردین در گزارشی با اشاره به حملات راکتی و پهپادی نیروهای نیابتی ایران در اواخر هفته گذشته به پایگاه نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد‌داعش در سوریه، نوشت که «دولت بایدن اکنون مجددا با منطقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که تلاش می‌کرد تا خود را از آن بیرون بکشد.»

کارشناسان می‌گویند که با توجه به تحولات جدید در خاورمیانه و شرق، واشنگتن باید خیلی زود یک طرح دیپلماتیک جدید برای منطقه پیدا کند. در غیر این‌صورت، در مواجهه با یک ایران خطرناک‌تر، تاثیرگذاری ایالات متحده بر رقبایش در مسکو و پکن از بین خواهد رفت.

یک تحلیلگر سابق اطلاعاتی آمریکا در خاورمیانه که اکنون کارشناس منطقه در شورای آتلانتیک است، به هیل در این‌باره گفت: «بدون استقرار مجدد در منطقه، ما نه تنها در معرض خطر تضعیف قدرت بازدارندگی خود هستیم، بلکه در معرض خطر چالش‌های واقعی از سوی ایران هستیم. ایران نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را تهدید می‌کند و به شیوه‌ای غیرقابل قبول به این روند ادامه خواهد داد.»

ناظران می‌گویند که اگرچه ایالات متحده همچنان نیروی سیاسی و نظامی مسلط در خاورمیانه است، اما موقعیت این کشور در نیم دهه گذشته متزلزل‌تر شده و پس از خروج مرگبار و آشفته آمریکا از افغانستان در ماه اوت ۲۰۲۱ و تصمیم دولت ترامپ برای خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸، واشنگتن تمرکز بر تعقیب فعالانه گروه‌های تروریستی مانند «داعش»، طالبان یا القاعده طی ۲۰ سال گذشته را به نفع مقابله با تهدیدات روسیه و چین تغییر داده است.

ولی حالا، با وجود تهدیدهای نیروهای نیابتی ایران در منطقه، این نقطه تمرکز مجددا به سوی خاورمیانه کشیده شده است، به‌نحوی که چهارشنبه ۹ فروردین، کنگره آمریکا پس از دو دهه انتقال کانون تصمیم‌گیری درباره جنگ از کنگره به دولت، به لغو اختیارات جنگی دولت بایدن در ارتباط با عراق، رای داد.

به گفته ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام»، تعهد واشنگتن به خاورمیانه به طور مداوم با تهدیدهای ایران مورد آزمایش قرار می‌گیرد. هیل معتقد است که این در بوته آزمایش قرار گرفتن از ژانویه ۲۰۲۱ تاکنون شامل بیش از ۸۰ حمله تحت حمایت سپاه پاسداران به نیروهای آمریکایی در سوریه شده است.

با این وجود ارتش آمریکا تنها در چهار مورد در یک بازه زمانی به چنین حملاتی، از جمله حمله هوایی تلافی‌جویانه آمریکا در سوریه به تاسیسات وابسته به ایران در هفته گذشته، پاسخ داده است.

همین موضوع در دو روز نخست هفته جاری باب انتقادهای بی‌سابقه‌ای را دولت بایدن گشوده است.

در پی این انتقادات، کوریلا در جلسه پرسش به اعضای کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت که «بازدارندگی در برابر ایران مسلماً فوری‌تر از هر زمان دیگری در تاریخ سنتکام» است، زیرا سپاه پاسداران ایران شبه‌نظامیان را با سلاح‌های پیشرفته‌تری از جمله موشک‌های بالستیک و کروز و پهپادهای انفجاری مسلح می‌کند.

علاوه بر این، شکست مذاکرات هسته‌ای ایران باعث شده است که تهران بیش از هر زمانی به تولید سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شود.

آنگونه که هیل نوشته است تا آنجا که به سنتکام و وزارت دفاع آمریکا مربوط می‌شود، ایران نه فقط از نظر تهدیدهای فعال و فعلی، بلکه هر سال به‌طور تصاعدی تهدیدکننده‌تر، پیچیده‌تر و چالشی‌تر می‌شود.

ارسال پهپادهای انفجاری ایران به روسیه و همکاری دوجانبه فنی و نظامی این دو کشور و کشف اورانیوم غنی‌سازی شده ۸۳.۷ درصدی در سایت فردو در ماه‌های گذشته منجر به موضع‌گیری‌های شدید و وضع تحریم‌های گسترده‌ای علیه مقامات و نهادهای وابسته به حکومت ایران شده است.

با این‌وجود، ایران کماکان به فعالیت‌های تهاجمی و اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه ادامه می‌دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024