جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 29.03.2023, 10:33

پسرعموهای قاچاقچی بشار اسد تحریم شدند


وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه شش نفر، از جمله دو پسرعموی بشار اسد به دلیل دست داشتن در تولید یا صادرات کپتاگون (قرص مخدر جهادی)، که یک نوع ترکیب خطرناک از ماده مخدر محرک آمفتامین است، وضع کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این بیانیه آمده که تجارت «کپتاگون» یک میلیارد دلار تخمین زده شده است و تحریم‌ها بر نقش قاچاقچیان مواد مخدر لبنان و تسلط خانواده اسد بر قاچاق کپتاگون که به بودجه دولت سوریه کمک کرده است- تاکید زیادی می‌کند.

آندریا گاتسکی، مدیر دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، گفت: «سوریه به سرکرده تولید کپتاگون در جهان، که بیشتر آن از طریق لبنان قاچاق می‌شود، تبدیل شده است.»

او افزود: «ما با متحدان مان، کسانی را که با درآمدهای غیرقانونی از [راه قاچاق] مواد مخدر و سایر روش‌های مالی از رژیم بشار اسد حمایت می‌کنند و سرکوب پیاپی مردم سوریه توسط رژیم او را امکان‌پذیر می‌سازند، مسئول خواهیم دانست.»

دولت اسد دست داشتن در تولید و قاچاق مواد مخدر را رد می‌کند و می‌گوید که قرار است مبارزه خود را برای مهارکردن این تجارت پرسود موارد مخدر افزایش ‌دهد.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، در بین تحریم‌شدگان، سامر کمال اسد، که به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا بر تاسیسات اصلی تولید کپتاگون در استان لاذقیه سوریه نظارت می‌کند، و وسیم بدیع الاسد، که یکی از چهره‌های کلیدی در شبکه قاچاق مواد مخدر در منطقه است ، قرار دارند. این دو از پسرعموهای رئیس جمهوری سوریه هستند.

همچنین خالد قدور که به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، تاجر سوری و از نزدیکان برادر بشار اسد و رئیس لشکر چهارم ارتش است، تحریم شده است. یک فرمانده سابق ارتش آزاد سوریه نیز تحریم شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا برخی از گروه‌های وابسته به لبنان را هدف تحریم قرار داده است. برخی از آنها با گروه حزب‌الله لبنان، متحد نزدیک اسد، در ارتباط بوده‌اند. از جمله آنها، نوح زعیتر و حسن دقّو هستند.

بر اساس تحریم ها، دارایی‌های این افراد در ایالات متحده مسدود می‌شود و آمریکایی‌ها نیز از معامله با آنها منع شده اند. علاوه بر این، کسانی که با تحریم شدگان معامله کنند در خطر تحریم قرار خواهند گرفت.

مقامات منطقه‌ می‌گویند حزب‌الله، گروه تروریستی مورد حمایت ایران، و همچنین گروه‌های مسلح سوری مرتبط با دمشق، در پشت تجارت فزاینده کپتاگون هستند که از طریق اردن به جنوب یا از لبنان به غرب قاچاق می‌شود. اما حزب‌الله این اتهامات را رد می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه اعضای خانواده و همکاران بشار اسد را متهم کرد که برای تامین مالی سرکوب مردم سوریه به تجارت غیرقانونی مواد مخدر متکی هستند.

او در بیانیه ای افزود که ایالات متحده با هماهنگی بریتانیا علیه شش تن از این افراد و دو نهاد متعلق به یکی از آنها اقدام می کند.

آقای بلینکن نوشت که ایالات متحده با هماهنگی و همکاری متحدان و شرکای خود به هدف قرار دادن قاچاقچیان مواد مخدر و کسانی که از جنگ شریرانه و خشونت آمیز سوریه حمایت می‌کنند، ادامه خواهد داد.

صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024