جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 28.03.2023, 11:16

ادامه تظاهرات در اسرائیل به‌رغم عقب‌نشینی نتانیاهو


رادیو فردا: در پی انتشار بیانیه نخست ‌وزیر اسرائیل درباره به تعویق افتادن پیشبرد طرح تغییرات قضایی، سران ستاد تظاهرات با اعلام عدم اعتماد به بنیامین نتانیاهو، از برنامه‌ریزی خود برای ادامه اقدامات اعتراضی خبر دادند.

بنیامین نتانیاهو دوشنبه‌شب، هفتم فروردین، در حالی که دامنه اعتراضات سه ماهه به اعتصابات گسترده و هرج ‌و مرجی بزرگ در این کشور کشیده شده بود، اعلام کرد که «برای جلوگیری از جنگ داخلی»، طرح تغییرات قضایی در مجلس را در این مرحله متوقف کرده و آن را به دوره تابستانی مجلس محول می‌کند.

یائیر لاپید، رهبر اصلی جناح اپوزیسیون و بنی گانتز، رهبر یکی از احزاب مهم دیگر در جبهه مخالفان، با وجود بیان تردید زیاد در قبال نیت بنیامین نتانیاهو، از فرصت ایجاد شده برای گفت‌وگو و رسیدن به «اجماع» در خصوص تغییرات احتمالی قضایی استقبال کردند.

اما میراو میخائلی، رهبر حزب کارگر در جناح اپوزیسیون، بنیامین نتانیاهو را «دروغگویی که دوباره در صدد فریب است» نامید و گفت به او هیچ اعتمادی ندارد.

خانم میخائلی به رسانه‌ها افزود مردم یک سخنرانی «مملو از دروغ» را از زبان نخست ‌وزیر شنیدند و او علیه «نیمی از ملت، فتنه‌انگیزی کرد».

آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» و از وزیران اسبق خارجه و دفاع، گفت هیچ حرفی از بنیامین نتانیاهو را نمی‌پذیرد، زیرا او سابقه طولانی «حیله‌گری» دارد. این سیاستمدار از اپوزیسیون خواست «متوهم نشود» زیرا به ادعای او، نتانیاهو «هیچ نیت صادقانه برای گفت‌وگو با مخالفان ندارد».

آقای لیبرمن حزب لیکود را نیز فراخواند تا بنیامین نتانیاهو را از رهبری این حزب عزل کند و با تشکیل دولتی باثبات از لیکود و احزاب اپوزیسیون، بتوان احزاب راست افراطی و مذهبی را از ائتلاف دولتی بیرون راند.

همزمان، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ستاد تظاهرات مخالفان که مستقل از جناح اپوزیسیون اقدامات خود را پیش برده، اعلام کرده که دولت نتانیاهو «اعتقادی به گفت‌وگو» با مخالفان ندارد و ادامه تظاهرات برای کسب اطمینان از غافلگیر نشدن دوباره یک «ضرورت است».

بیانیه بنیامین نتانیاهو برای تعویق طرح تغییرات قضایی شمار زیادی از صدها هزار تن معترضانی را که روز دوشنبه در تظاهرات در اورشلیم، تل‌آویو، حیفا و نقاط دیگر شرکت کرده بودند، پراکنده کرد اما هنوز گروهی از سرسخت‌ترین نیروهای مخالف تا پاسی از نیمه‌شب گذشته، به بستن جاده‌ها و خیابان‌ها در تل‌آویو ادامه دادند.

اسحاق هرتسوگ، رئیس‌ جمهور اسرائیل، با استقبال از بیانیه بنیامین نتانیاهو، او و سران اپوزیسیون را فراخواند به اقامت‌گاه ریاست جمهوری رفته و از طریق سلسله نشست‌های منظم برای دستیابی به اجماع بر سر طرح تغییرات قضایی بکوشند.

یائیر لاپید و بنی گانتز گفته‌اند که هئیت‌های سه نفره‌ای از سیاستمداران حزب خود را برای مذاکرات در اقامتگاه ریاست جمهوری تعیین کرده‌ و منتظر آغاز نشست‌ها در ادامه این هفته هستند.

به نوشته سایت خبری والانیوز، خلبانان ذخیره ارتش که مشارکت در تمرین‌های نظامی هفتگی را برای ابراز مخالفت با «دیکتاتوری شدن حکومت» متوقف کرده بودند، روز هشتم فروردین اعلام کردند به تمرین‌های ارتش خواهند پیوست اما «همچنان نگاهی دقیق به رویدادها دارند تا مبارزه مدنی منحرف نشود».

اما احزاب راست افراطی نیز که هواداران خود را دوشنبه‌شب به تظاهرات در اورشلیم فراخوانده بودند، اعلام کردند که از هر فرصت لازم دیگر، برای تکرار تجمع‌های مشابه و پیشبرد مطالبات خود، استفاده خواهند کرد.

بر اساس نتایج دو نظرسنجی شبکه «کان» و شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل که دوشنبه‌شب منتشر شد، بنیامین نتانیاهو به میزان زیادی اعتماد حامیان حزب لیکود را نیز از دست داده و در نتیجه کشمکش سیاسی سه ماه اخیر، بنی گانتز و یائیر لاپید رهبرانی قوی‌تر بوده‌اند.

این دونظرسنجی حاکی است اگر انتخابات تکرار می‌شد، مخالفان قدرت را به دست می‌گرفتند.

بنیامین نتانیاهو برای جلوگیری از فروپاشی ائتلاف دولت خود پیش از اعلام توقف طرح تغییرات قضایی، امتیازات مهمی نیز به احزاب راست افراطی داده بود.

قول او به برپایی «گارد ملی» که زیر نظر مستقیم ایتامار بن‌گویر، وزیر رادیکال امنیت ملی باشد، از هم‌اکنون با مخالفت‌های زیادی از سوی فرماندهی پلیس روبه‌رو شده که وجود این نهاد جدید را موازی‌کاری و اخلال در کار پلیس دانسته است.

در این میان، دولت‌های دوست اسرائیل در غرب از بیانیه آقای نتانیاهو برای توقف طرح تغییرات قضایی در مرحله کنونی، استقبال کردند.

جیمز کلِوِرلی، وزیر خارجه بریتانیا، اولین سیاستمدار خارجی بود که ابراز امیدواری کرد که بیانیه بنیامین نتانیاهو فرصتی برای گفت‌وگو میان حامیان و مخالفان دولت اسرائیل باشد.

تام نایدز، سفیر آمریکا در اسرائیل، یک روز پس از آرامش نسبی شرایط سیاسی در اسرائیل، اعلام کرد که کاخ سفید «در پایان اعیاد اسرائیلی» از بنیامین نتانیاهو «دعوت خواهد کرد».

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که کاخ سفید در سه ماهی که آقای نتانیاهو به قدرت بازگشته از دعوت از او خودداری کرده در حالی که معمولا سفر به آمریکا، اولین سفر خارجی یک نخست‌ وزیر در اسرائیل است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024