جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 27.03.2023, 10:48

رئیس‌جمهور اسرائیل خواستار توقف «اصلاحات قضایی» شد


اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل از دولت این کشور خواست تا فورا روند قانونگذاری درباره لایحه «اصلاحات قضایی» که موجب ایجاد ناامنی در این کشور شده را متوقف کند.

این لایحه بحث‌برانگیز با مخالفت اقشار عمومی اسرائیل مواجه شد و صدها هزار نفر در اعتراض به آن تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، هرتزوگ با بیان اینکه امنیت اسرائیل دچار مخاطره شده، گفت: شب گذشته شاهد صحنه‌های بسیار بدی بودیم؛ خطاب به نخست‌وزیر، کابینه و اعضای ائتلاف حاکم می‌گویم؛ اضطراب عمیق مردم را فرا گرفته، امنیت، اقتصاد و جامعه در معرض خطر است. چشم همه اسرائیلی‌ها به شما است.

هرتزوگ خطاب به دولت تاکید کرد: با توجه به مسئولیت من در قبال اتحاد مردم اسرائیل، از شما می‌خواهم که فورا روند قانون اصلاحات قضایی را متوقف کنید.

پروازهای فرودگاه بین‌المللی بن گورین اسرائیل متوقف شد

پروازهای فرودگاه بین‌المللی بن گوریون اسرائیل به دلیل اعتصاب کارمندان فرودگاه در اعتراض به لایحه «اصلاحات قضایی» بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور، به تعلیق درآمد.

اتحادیه کارمندان فرودگاه در اسرائیل اعلام کرد: به دلیل اینکه دولت نتانیاهو لایحه «اصلاحات قضایی» را لغو نکرده دست به اعتصاب زده‌اند.

همچنین سندیکا و اتحادیه پزشکان و کارمندان نیز در اعتراض به این لایحه جنجالی اعتصاب خواهند کرد.

همزمان با تظاهرات صدها هزار نفر از مردم اسرائیل علیه طرح اصلاحات قضایی و تجمع گروهی از معترضان در مقابل خانه یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، وی نیز خواستار توقف فوری روند تصویب طرح اصلاحات قضایی شده بود.

بنیامین نتانیاهو امروز وزیر جنگ اسرائیل را به دلیل اظهارات دیروزش برکنار کرد. برکناری یوآو گالانت باعث شعله‌ورتر شدن اعتراضات در این کشور شد و صدها هزار اسرائیلی به خیابان‌ها آمدند.

روزنامه عبری «هآرتص» گزارش داد که نیروهای امنیتی صبح امروز ۶۰ معترض را بازداشت کردند.

یک مقام ارشد پلیس اسرائیل: کنترل اعتراضات را از دست دادیم

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل که نخواست نامش فاش شود به روزنامه هاآرتص اعلام کرد که پس از برکناری یوآو گالانت، وزیر دفاع این کشور توسط نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، پلیس کنترل تظاهرات در مناطق مختلف را از دست داده است.

به گزارش روزنامه هاآرتص یکی دیگر از مقامات امنیتی اسرائيل نیز گفت: آنچه در حال حاضر در آنجا وجود دارد دیوانه است. کسانی که فکر می‌کنند با پاشیدن دوباره آب بر روی معترضان اوضاع را آرام می‌کنند، در اشتباه هستند. ما نمی‌توانیم این وضعیت را کنترل کنیم.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز در گزارشی پیرامون اعتراضات نوشت: پلیس کنترل تظاهرات گسترده در تل‌آویو را پس از برکناری وزیر دفاع کاملا از دست داده است.

تظاهرات علیه طرح اصلاحات قضایی دولت بنیامین نتانیاهو ۱۲ هفته متوالی است که در مناطق مختلف اسرائیل ادامه دارد. معترضان علیه نتانیاهو و طرح اصلاحات قضایی دولت وی شعار سر داده و خواستار استعفای وی شده‌اند.

این در حالی است که هفته گذشته نیز ده‌ها هزار نفر از مردم اسرائیل در شهرهای مختلف اسرائیل علیه سیاست‌های نتانیاهو دست به تظاهرات زدند. در آن تظاهرات برخی از مسئولین سابق اسرائیل به ویژه بنی گانتز، وزیر دفاع و تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه سابق این کشور نیز حضور داشتند.

معترضان اکثرا از جریان‌های چپ و میانه‌رو در صحنه سیاسی اسرائیل هستند که معتقدند این طرح موجب تضعیف دموکراسی در اسرائیل می‌شود.

معترضان اکثرا از جریان‌های چپ و میانه‌رو در صحنه سیاسی اسرائیل هستند که معتقدند این طرح موجب تضعیف دموکراسی و سیاسی شدن نظام قضایی و استبداد در این کشور می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024