جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 26.03.2023, 20:38

ناتو: سخن‌پراکنی پوتین خطرناک و غیرمسئولانه است


ناتو «سخن‌پراکنی‌های خطرناک» و «غیر مسئولانه» روسیه را پس از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس محکوم کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، ناتو گفت وضعیت را «از نزدیک زیر نظر دارد» اما نشانه‌ای در دست نیست که روسیه در صدد تعییر موضع هسته‌ایش باشد از این رو ناتو هم فعلا تغییری در استراتژی هسته‌ایش را ضروری نمی‌بیند.

مقام‌های آمریکا گفته‌اند که روسیه و بلاروس از مدت‌ها قبل در مورد انتقال سلاح‌های هسته‌ای در حال مذاکره بوده‌اند.

بلاروس مرز طولانی با اوکراین و همچنین با اعضای ناتو، لهستان، لیتوانی و لتونی دارد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفته است کنترل تسلیحات خود را به مینسک منتقل نخواهد کرد.

اوکراین اما می‌گوید این اقدام ناقض توافقنامه‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است؛ اتهامی که آقای پوتین آن را رد کرده است و در مقابل، آن را با آمریکا که تسلیحات خود را در اروپا مستقر کرده مقایسه می‌کند.

اما ناتو امروز (یکشنبه) اشاره روسیه به شراکت هسته‌ای را «گمراه کننده» دانست.

سخنگوی این سازمان گفت: «متحدان ناتو با احترام کامل به تعهدات بین‌المللی خود عمل می‌کنند.»

این ائتلاف نظامی همچنین روسیه را به نقض مستمر تعهدهایش برای کنترل تسلیحات خود متهم کرد از جمله تصمیم برای تعلیق معاهده جدید استارت که در سال ۲۰۱۰ امضا شد، که براساس آن، تعداد کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه محدود می‌شد و به هر یک از آنها امکان بازرسی تسلیحات دیگری را می‌داد.

الکسی دانیلوف، مشاور ارشد امنیتی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روسیه را متهم کرد که بلاروس را به «گروگان هسته‌ای» تبدیل کرده است.

آقای دانیلوف در توییتی نوشت که طرح‌های روسیه «گامی به سوی بی‌ثباتی داخلی» در بلاروس است و پیش‌بینی کرد که احساسات ضد روسیه در این کشور افزایش خواهد یافت.

سوتلانا تیخانوفسکایا رهبر مخالفان تبعیدی بلاروس هم گفت استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه «بشدت با خواست مردم بلاروس در تضاد است» و این کشور را به هدفی بالقوه برای حملات تلافی جویانه تبدیل می‌کند.

درخواست اوکراین از شورای امنیت برای تشکیل جلسه فوری

وزارت امور خارجه اوکراین با انتشار بیانیه‌ای تصمیم روسیه برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس را «اقدامی تحریک آمیز از سوی رژیم ولادمیر پوتین که معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و سیستم امنیت بین‌المللی را تضعیف می‌کند»، خواند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اوکراین در بیانیه خود می‌گوید چنین تصمیمی جامعه بین‌المللی را نگران می‌کند زیرا روسیه در حالی که به جنگ تهاجمی خود علیه اوکراین ادامه می‌دهد، این موارد را اعلام می‌کند.

وزارت امور خارجه اوکراین از مردم بلاروس خواست تا از تحقق طرح استقرار تسلیحات هسته‌ای پوتین جلوگیری کنند و از کشورهای عضو گروه ۷ و اتحادیه اروپا خواست تا در صورت پذیرش استقرار سلاح‌های هسته‌ای، به دولت بلاروس در مورد عواقب آن هشدار دهند.

در این بیانیه ضمن اشاره به اینکه اوکراین انتظار دارد اقدامات موثری «علیه باج‌خواهی هسته‌ای کرملین» از بریتانیا، چین، ایالات متحده آمریکا و فرانسه از جمله اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام شود، آمده است: برای این منظور، خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای امنیت هستیم.

گفتنی است پوتین دیروز با اشاره به اینکه آنها تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را در بلاروس مستقر خواهند کرد، گفت: ما این کار را بدون نقض تعهدات بین المللی خود در زمینه عدم اشاعه انجام خواهیم داد.

وی اعلام کرد که الکساندر لوکاشنکو، رئيس جمهور بلاروس پیشتر درخواست استقرار پایگاه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را در کشورش که هم‌مرز لهستان به عنوان عضوی از ناتوست، بیان کرده بود.

چه پیش آمد؟

پس از آن که روسیه اعلام کرد تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس مستقر می‌کند، کاخ سفید گفته است که نیازی به تغییر سیاست هسته‌ای آمریکا نمی‌بیند.

ولادیمیر پوتین رهبر روسیه قبلا گفته بود که تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس مستقر خواهد کرد.

آقای پوتین این کار را با استقرار تسلیحات آمریکا در اروپا مقایسه کرده و گفته بود این کار نقض کنوانسیون منع گسترش تسلیحات هسته‌ای نیست.

به گزارش رسانه‌های روسیه رهبر این کشور تاکید کرده که مسکو کنترل تسلیحات هسته‌ای خود را به مینسک نخواهد داد.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته میلادی، ولادیمیر پوتین بارها امکان استفاده محدود از سلاح‌های هسته‌ای را مطرح کرده است.

دولت بلاروس متحد پروپاقرص روسیه و حامی اشغال اوکراین است.

رئیس جمهوری روسیه روز شنبه به تلویزیون دولتی این کشور گفت الکساندر لوکاشنکو موضوع استقرار این تسلیحات را در بلاروس مطرح کرده است: «چیز غریبی نیست. اولا که آمریکا دهه‌هاست این کار را انجام می‌دهد. مدتهاست که آنها تسلیحات تاکتیکی هسته‌ای خود را در خاک متحدانشان نگهداری می‌کنند.

آقای پوتین افزود روسیه تا اول ماه ژوئیه کار ساخت انبار مخصوص برای نگهداری از این تسلیحات را در بلاروس به پایان خواهد رساند.

رهبر روسیه گفته است تعداد کمی از موشک‌های اسکندر که می‌تواند برای پرتاب کلاهک‌های هسته‌ای به کار گرفته شود به بلاروس منتقل شده است.

این اولین بار از اواسط دهه نود میلادی است که روسیه تسلیحات هسته‌ای خود را در کشور دیگری مستقر می‌کند.

آقای پوتین مشخص نکرده که چه زمانی تسلیحات هسته‌ای خود را به بلاروس منتقل خواهد کرد.

با سقوط اتحاد جماهیر شوروی تسلیحات هسته‌ای روسیه در چهار کشور تازه استقلال یافته روسیه، اوکراین، بلاروس و قزاقستان قرار گرفت و نهایتا در سال ۱۹۹۶ تمامی این کلاهک‌های هسته‌ای به روسیه منتقل شد.

همزمان با اظهارات آقای پوتین، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین یک بار دیگر از متحدان غربی خود درخواست کمک تسلیحاتی کرده است.

اوایل این هفته چند کشور با امضای توافقی تعهد کردند در سال پیش رو یک میلیون گلوله توپ به اوکراین بدهند.

با وجود این آقای زلنسکی در گفتگو با یک روزنامه ژاپنی گفته است کشورش تا وقتی که تسلیحات تازه دریافت نکند قادر به هیچ ضدحمله‌ای نخواهد بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024