جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 10.03.2023, 8:38

گفتگوهای یک‌ماهه / کیوان صمیمی


چند روز اخیر که‌ به‌ دوسه روستا و یک شهر رفته‌بودم، به‌علت اختلالات اینترنتی اطلاع کاملی از فضای مجازی نداشتم. حال که به تهران برگشته‌ام متوجه شدم که در برخی شبکه‌های مجازی، به‌خاطر دیدارم با آقای خاتمی مورد سؤال قرارگرفته‌ام. بنابراین لازم است به چند نکته اشاره کنم.

ما مخالفان استبداد دینی، نیاز به انسجامی در حداکثر میزان ممکن داریم. به‌منظور حرکت به این سمت نباید طیفی که آنان نیز انتقاد به حکومت را صریحا می‌گویند، هزینه هم داده‌اند و بعضی هنوز زیر فشار هستند اما مشی آن‌ها با ما متفاوت است را نادیده بگیریم.

من هم مشی آنان و فرصت‌سوزی‌های احزاب اصلاح‌طلب و دولت اصلاحات را به‌زیان حرکت‌های مطالبه‌محور سیاسی و حتی اقتصادی می‌دانم. در همین ارتباط هم به کسانی که مخالف مشی اصلاح‌طلبی هستند، حق می‌دهم که سؤال و انتقاد داشته‌باشند.

در ملاقاتم با آقای خاتمی هم به مشی اصلاح‌طلبی انتقاد داشتم و برخلاف خبر منتشرشده که حاکی از حمایت من از بیانیه ایشان بود، جالب است که اساسا این ملاقات ‌پيش از انتشار آن بیانیه انجام شده‌بود.

در این یک‌ماه و اندی که آزاد شده‌ام و در چارچوب اهمیتی که برای گفتگو با منتقدان و مخالفان وضع موجود قائل هستم گفتگوهای متعددی با متعددی با افرادی از منتهی‌الیه رادیکالیسم تا منتهی‌الیه محافظه‌کاری، از سلطنت‌طلبان تا آیت‌الله‌هایی که انتقادهای صریح و بعضا تندی علیه حکومت منتشر کرده‌اند و خلاصه با جوانانی که در خيزش مهسا مشارکت داشته‌اند، عده‌ای از دانشجویان مارکسیست، بخشی از براندازان، تعدادی از ملیون، عده‌ای از طرفداران سلطنت، جمعی از کارگران و معلمان، روحانیان طرفدار مرحوم آیت‌الله منتظری، دوسه نفر از مراجع حوزه و منتقد جمهوری اسلامی که بارها در خلال خیزش اخیر اعتراضات صریحی علیه حکومت منتشر کرده‌اند، عده‌ای از دختران و پسران دهه‌ی هشتادی و نیز نوجوانانی که سیاسی هم نیستند ولی می‌خواهند به سبک دلخواهشان زندگی کنند، تعدادی از سپاهیان بازنشسته و اخراجی و نیز جانبازان معترض، عده‌ای از انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف و خلاصه با طیف‌ها و تفکرات مختلف ملاقات داشته‌ام.

در پایان بر این نکته تأکيد دارم که تفکر صفر و صدی، برای جنبش اجتماعی به‌منزله‌ی سم است. به‌جای سیاه و سفید دیدن جامعه، می‌بایست به طیف خاکستری توجه کرد و با کسانی که متفاوت از ما هستند هم به گفتگو نشست کمااینکه اخیرا با يکی از صاحب‌نظران مدافع سلطنت، برنامه‌ی مشترکی در تلویزیون VOA داشتم.

به‌امید برقراری عدالت و آزادی در میهن عزيزمان با همکاری همه‌ی نیروهای دلسوز ایرانی در هرکجای جهان که هستند.

کانال تلگرام کیوان صمیمی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024