جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 09.03.2023, 14:03

نگرانی یونسکو از مسموم شدن دانش‌آموزان ایران


ادره آزوله، دبیر کل یونسکو، از مسموم‌سازی دختران در مدارس ایران عمیقا ابراز نگرانی کرد. معاون سخنگوی سازمان ملل نیز از اعلام آمادگی برای کمک به تحقیقات درباره این حمله‌های شیمیایی خبر داد.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، در حساب توییتری خود همچنین خواستار تحقیقات کامل و اقدامات فوری برای حفاظت از مدارس و تسهیل بازگشت دانش‌آموزان آسیب‌دیده به کلاس‌های درس ایمن و سالم شد.

ادره آزوله، دبیر کل یونسکو هم از مسموم شدن دختران دانش‌آموز در ایران عمیقا ابراز نگرانی کرد و گفت که این اتفاق «نقض حقوق آن‌ها برای تحصیل در محیطی امن» است.

در همین حال فرحان حق، معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد، در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره مسموم‌سازی دانش‌آموزان در ایران گفت که دفتر این سازمان در ایران آمادگی خود را برای کمک به مشخص شدن واقعیت این موضوع به مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده است.

او در عین حال گفت بدیهی است که تحقیق کامل و شفاف در این باره به عهده مقامات ایرانی است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) پیش از این هم در توییتی اعلام کرده بود آماده ارائه هر گونه حمایت مورد نیاز است.

این سازمان تاکید کرده بود: «این گونه حوادث می‌تواند تاثیر منفی بر نرخ بالای آموزش کودکان، به ویژه دختران بگذارد که در دهه‌های اخیر به دست آمده است.»

وزارت کشور جمهوری اسلامی پیش از این از بازداشت چند نفر در شش استان خوزستان، آذربایجان غربی، فارس، کرمانشاه، خراسان رضوی و البرز، به اتهام مسموم‌سازی دانش‌آموزان خبر داد.

همزمان با اطلاعیه وزارت کشور، مجید میراحمدی، معاون امنیتی وزیر کشور، گفت: «برخی موارد مسموم‌سازی دانش‌آموزان جنبه غیرمعاندانه داشته و آنان (عاملان) ارشاد شدند.»

این سخنان بازتاب گسترده‌ای داشت و کاربران فضای مجازی آن را به معنای اذعان جمهوری اسلامی به دست داشتن نیروهای حامی حکومت یا نیروهای امنیتی در این حملات دانستند.

با این حال وزارت کشور مسموم کردن دانش‌آموزان در شهرستان لارستان در استان فارس را به مخالفان حکومت منتسب کرد اما توضیحی درباره بازداشت‌شدگان در دیگر شهرها نداد.

بر اساس آمار گردآوری‌‌شده از سوی ایران اینترنشنال، روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند بیش از ۵۰ مدرسه و روز دوشنبه ۱۵ اسفند بیش از ۱۲۰ مدرسه و روز یک‌شنبه ۱۴ اسفند بیش از ۸۰ مدرسه در سراسر ایران هدف حمله شیمیایی قرار گرفتند.

در اظهارنظرهایی عجیب، مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی شدند حدود ۱۰ درصد مسموم شدن دانش‌آموزان واقعی بوده و دیگر دانش‌آموزان دختر «احساساتی»، «جوگیر» و دچار «هراس اجتماعی» شده‌اند.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024