جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 09.03.2023, 12:51

بررسی مسموم‌سازی دختران ایران در پارلمان اروپا


هانا نویمن، یکی از نمایندگان آلمان در پارلمان اروپا، خبر داد که این نهاد هفته آینده در مورد مسمومیت مشکوک دختران دانش‌آموز در ایران و احتمال صدور قطعنامه در این باره بحث خواهد کرد.

به گزارش رادیو فردا، خانم نویمن روز پنج‌شنبه، ۱۸ اسفند، در توییتر خود نوشت که این بحث فرصت مهم دیگری برای افزایش آگاهی در خصوص سرکوب مردم ایران و مقاومت شجاعانه آن‌ها را فراهم می‌کند.

او همچنین عکسی از یک دختر دانش‌آموز را با ماسک ویژه مقابله با گازهای شیمیایی بر صورت و کاغذی در دست با نوشته: «تا آخرین نفس، زن، زندگی، آزادی» در توییت خود بازنشر کرد.

به نوشته خانم نویمن، رژیم ایران از نسل جویای آزادی به‌شدت هراس دارد، نسلی که مقهور هراس‌افکنی نمی‌شود.

هانا نویمن یکی از قانون‌گذاران فعال در تصویب قطعنامه‌ای در پارلمان اروپا بود که دو ماه پیش خواهان تروریستی نامیدن کلیت سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی در فهرست اتحادیه اروپا شد.

در پی مسمومیت مشکوک صدها و شاید هزاران دختر دانش‌آموز در مدارسی در ۲۸ استان ایران، درخواست‌های بیشتری از سوی نهادهای بین‌المللی برای انجام تحقیق در این باره مطرح شده است.

ادره آزوله، دبیرکل یونسکو، نهاد آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه خواهان «تحقیق کامل و اقدامات فوری برای حفاظت از مدارس و تسهیل بازگشت دانش‌آموزان آسیب‌دیده به مدارس» شد.

خانم آزوله تصریح کرد که گزارش‌های مسمومیت مشکوک دختران دانش‌آموز «نگران‌کننده» است، چرا که حق کودکان ایران را برای داشتن آموزش در فضای امن از آن‌ها گرفته است.

۲۴۰ تن از کنشگران سیاسی و مدنی ایرانی این هفته در نامه به دبیرکل سازمان ملل خواهان اعزام هیئت حقیقت‌یاب به ایران برای پی بردن به این رویدادها شدند. امضاکنندگان نامه از سازمان ملل پرسیدند آیا در قبال «این جنایات» مسئولیتی احساس می‌کند؟

در این میان، در بسیاری از کشورها، تظاهرکنندگان روز چهارشنبه در تقارن با روز جهانی زن خواهان همبستگی با حقوق زنان و دختران در ایران و افغانستان شدند.

تظاهرکنندگان آلمانی و فرانسوی در تظاهرات روز ۱۷ اسفند در برلین، کلن و پاریس از جنبش «زن، زندگی، آزادی» نیز حمایت کردند. حمایت از زنان ایرانی در تظاهرات در شهرهای دیگر اروپا نیز گزارش شد.

با وجود گذشت بیش از سه ماه از آغاز مسمومیت‌های مرموز، یک روز پس از آن‌که علی خامنه‌ای، رهبر حکومت، مسمومیت‌ها را «جنایتی بزرگ و غیرقابل اغماض نامید»، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه بیانیه‌ای با عنوان «ماجرای بدحالی برخی دانش‌آموزان» منتشر کرد.

وزارت اطلاعات با اذعان به این که تاکنون در این پرونده به جای نرسیده است نوشت: «روند تحقیقات و پیگیری‌های همه‌جانبه اطلاعاتی، امنیتی و فنی خود را... با هم‌پوشانی با جامعه اطلاعاتی مقتدر کشور، تا حصول نتیجه قاطع و نهایی ادامه خواهد داد.»

وزارت کشور روز سه‌شنبه از دستگیری افرادی در شش استان خبر داده بود. روزنامه «آفتاب یزد»، چاپ تهران، روز ۱۸ اسفند از «استقرار گشت‌های ویژه در اطراف مدارس» خبر داد.

وزارت بهداشت تأیید کرده که بخشی از دانش‌آموزان انتقال یافته به بیمارستان با یک ماده محرک استنشاقی مواجه شده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024